دردسر شربت اشتباهی برای «دنیا»ی 10 ساله

۱۳۹۳/۰۳/۰۷ - ۱۶:۳۸ - کد خبر: 113178

سلامت نیوز:23 اردیبهشت‌ماه سال جاری وقتی دختر 10 ساله‌ای به نام «دنیا افشار نجات» دچار سرماخوردگی ساده شد و مادرش یک قاشق شربت «تیمکس» -مخصوص سرماخوردگی- که از داروخانه‌ای در شهر کرج خریده بود به وی داد تراژدی هولناکی رقم خورد.

پدر نگران گفت: پس از آن چون شب بود خوابیدیم و حدود سه ساعت بعد متوجه شدیم حال دنیا وخیم شده که بلافاصله وی را به بیمارستان شهید باهنر کرج رساندیم و از آنجا به آی‌سی یو منتقل شد. متأسفانه دخترم به کمای عمیق فرو رفت و پزشکان قطع امید کردند و مجبور شدیم بچه را به بیمارستان مرکز طبی اطفال تهران، بخش آی‌سی‌یو منتقل کنیم و حالا از کمای مطلق خارج شده و پس از «ام.آر.آی» متوجه می‌شویم چگونه باید درمان‌ها ادامه یابد.

وی افزود: در آزمایشات صورت گرفته مشخص شد عامل به کما فرو رفتن بچه، مصرف دارویی به نام متادون یا همان شربت تریاک بوده و پس از بررسی ما متوجه شدیم شربتی که به نام تیمکس از داروخانه خریده‌ایم در واقع آن شربت نبوده بلکه شربت متادون بوده و داروخانه به دلیل این‌که فروش آن غیرقانونی بوده آن را در جعبه شربت سرماخوردگی مخفی کرده بود و قصد داشته آن را به معتادان بفروشد و متأسفانه به اشتباه آن را به ما داده بود.

این مادر ادامه داد: اگر کار خلاف آن داروخانه نبود الان بچه ما سالم و در کنارمان بود و آن‌طور که شنیده‌ایم این اتفاق در جاهای دیگری هم افتاده است. پدر دنیا کوچولو در پایان گفت: متادون در خون و ادرار دخترم دیده شده است، با این حال هنوز از جایی شکایت نکرده‌ایم و مطمئن نیستیم داروخانه مقصر بوده باشد منتظریم ببینیم حال دنیا چگونه می‌شود تا پیگیری‌هایمان را ادامه دهیم.

دکتر «داود روشنی» متخصص طب اورژانس در همین زمینه گفت: شربت تریاک تا آنجا که من اطلاع دارم قطره‌‌اش هم حساب و کتاب دارد و به داروخانه‌ها داده نمی‌شود و توسط وزارتخانه به مراکز ترک اعتیاد و به تعداد بیماران داده می‌شود. از طرفی شربت تریاک و کلاً مخدرها بیمار را به کما می‌برند ولی با یکی دو تا آمپول «نالوکسان» در عرض یک دقیقه بیمار پا می‌شود، می‌نشیند و می‌خندد، کمای مخدری ماندگار نیست، کار یک دقیقه است، احتمالاً چیز دیگری به بچه داده شده است.

وی در ادامه گفت: احتمالاً ‌بچه بیچاره دچار هیپوکسی مغزی شده، شربت متادون با شربت تریاک متفاوت است و اثر طولانی دارد. با مقدار شربت مصرفی در یکبار یعنی یک قاشق بعید است هیپوکسی مغزی اتفاق بیفتد.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.24178s, 18q