محققان مركز بیوتكنولوژی دیجیتال و دپارتمان علوم بیولوژیكی دانشگاه «ونك وانگ» كره می‌گویند؛ احتمالا گوجه فرنگی حامل مناسبی برای واكسن خوراكی ضد آلزایمر است.

اگرچه این طرح تحقیقاتی مراحل اولیه خود را طی می‌كند، اما این پروژه یك گام نوید بخش در جهت تولید واكسن خوراكی برای بیماریهای ناشی از بین رفتن سلول‌های عصبی است.

آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است كه در درازمدت پیشرفت می‌كند. تصور می‌شود این بیماری بر اثر تجمیع سلول‌های «بتا - آمیلوئید» انسان كه منجر به مرگ نورون‌ها می‌شود، بروز می‌كند. «بتا- آمیلوئید» یك پروتئین فیبری حل نشدنی سمی در مغز است.

كاهش میزان تجمع «بتا- آمیلوئید» می‌تواند از تخریب و از بین رفتن سیستم عصبی جلوگیری كرده و بدین ترتیب مانع بروز آلزایمر شده و یا زمان ابتلا به این بیماری را به تاخیر اندازد.

از آنجا كه «بتا - آمیلوئید»‌ها برای سلول‌های حیوانی سمی هستند، محققان در تلاشند یك واكسن گیاهی برای درمان آلزایمر تولید كنند. گوجه فرنگی، گزینه شماره یك و جالب برای این منظور است.گوجه فرنگی نیاز به حرارت دادن ندارد كه این موضوع خطر تخریب قابلیت تحریك پذیری سیستم ایمنی پروتئین خارجی را كمتر می‌كند.

محققان ژن «بتا - آمیلوئید» را وارد ژنوم گوجه فرنگی كرده و واكنش‌های ایمنی به پروتئین سمی تولید شده در گوجه فرنگی را در گروهی از موش‌های 15 ماهه بررسی كردند.

اگرچه در این تحقیقات نشانی از كاهش پلاك های موجود در مغز موش‌ها دیده نمی‌شود. اما این تحقیقات یك روش منحصر به فرد به حساب می‌آید كه در آن از گیاهان ترانس ژنیك پروتئین «بتا - آمیلوئید» برای تولید یك واكسن استفاده شده است.

از آنجا كه گوجه فرنگی تازه تنها حاوی 7 درصد پروتئین بوده و سطح پروتئین‌های خارجی آن از این مقدار نیز كمتر است، محققان در حال بررسی استراتژی‌های افزایش قابلیت تهیه واكسن با استفاده از گوجه فرنگی هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha