بانک اطلاعاتی خونهای نادر ایران که کمتر از 5 سال از فعالیتش می گذرد، با بانک بین‌المللی خونهای نادر به اشتراک گذاشته شد.

سلامت نیوز: بانک اطلاعاتی خونهای نادر ایران که کمتر از 5 سال از فعالیتش می گذرد، با بانک بین‌المللی خونهای نادر به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مصطفی مقدم مدیر طرح ملی خون‌های نادر و رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران با اعلام این مطلب افزود: تنها وقتی یک کشور عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر باشد، می‌تواند لینک اطلاعات خود را روی بانک اطلاعاتی موجود در بریستول انگلیس ذخیره کند که گروه‌های خونی شناسایی شده در آن کشور از تنوع و کمیابی بیشتری برخوردار باشند و در عین نادر بودن، دسترسی به منابع تأمین کننده آن خون وجود داشته باشد.

وی افزود: اخیراً بانک اطلاعاتی خون‌های نادر کشورمان با کسب این ویژگی‌ها موفق شد با بانک بین‌المللی خون‌های نادر مشترک شود و این بدان معنا است که خدمات ما بین المللی می شود و امکان دریافت و ارسال خون نادر مورد نیاز بیماران بین کشورهای عضو میسر خواهد بود.

مقدم افزود: دریافت و ارسال خون نادر از این بانک 10تا 15 هزار دلار هزینه خواهد داشت که بیشتر صرف حمل و نقل هوایی و آماده سازی و نگهداری خون یاد شده می شود.

وی در مورد نقش بریستول انگلیس گفت: آزمایشگاه رفرانس ایمنوهماتولوژی سازمان جهانی بهداشت و انجمن بین‌المللی خون‌های نادر در این کشور است و اعضای این انجمن در صورتی که نتوانند نمونه‌ای را در کشور خود شناسایی کنند، می توانند نمونه را به این آزمایشگاه ارسال کرده و گروه خونی ناشناخته را تشخیص دهند.

رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران، در مورد تنوع گروه‌های خونی نادر شناسایی شده در ایران گفت: فراوانی این گروه‌های خونی از یک در هر صد هزار نفر تا یک در هر 5 میلیون نفر جمعیت است و تاکنون 13 نوع گروه خونی نادر در ایران شناسایی شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha