كارشناس ارشد مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات از کاهش سن مصرف مواد دخانی در کشور خبر داد.

کاهش سن مصرف مواد دخانی در کشور، زنگ خطری برای مسئولان

سلامت نیوز: كارشناس ارشد مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات از کاهش سن مصرف مواد دخانی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر زهرا حسامی، كارشناس ارشد مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات در شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا با بیان اینکه نقش رسانه ها در کنترل دخانیات بسیار مهم و اساسی است، افزود: رسانه ملی و شبکه های رادیویی نقش بسیار مهمی در آگاه سازی و اطلاع رسانی نوجوانان و جوانان در امر اعتیاد و مصرف مواد دخانی دارند.

لذا نباید صرفاً به جنبه های پزشکی مصرف دخانیات پرداخته شود، بلکه با برنامه سازی های جذاب همراه با سوژه های مردمی و عامه پسند، مضرات مصرف سیگار و قلیان به افراد جامعه آموزش داده شود.

 

وی تأثیرپذیری از گروه همسالان را یکی از دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار دانست و گفت:  باید بدانیم که زمینه سازی بسیاری از رفتارهای غیر بهداشتی از سنین پایین و متأثر از خانواده و مدرسه شکل می گیرد. از این رو فرهنگ سازی در این زمینه باید از سال های ابتدایی مدارس آغاز شود تا دیگر در بزرگسالی شاهد کشیدن سیگار نباشیم. بر همین اساس مراکز آموزشی در سنین پیش دبستانی توسط جمعیت مبارزه با کنترل دخانیات بر پا شده است که در آن به کودکان آموزش های لازم در این زمینه ارائه می شود.

كارشناس ارشد مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات در پایان با بیان اینکه 12 الی 16 درصد جامعه استعمال دخانیات دارند، اظهارکرد: 3/27 درصد آقایان و 7/2 درصد خانم ها سیگار مصرف می کنند که متاسفانه سن شروع مصرف مواد دخانی به زیر 15 سال رسیده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha