رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات گفت: افزایش مالیات و گران شدن مواد دخانی یکی از راهکارهای کنترل استعمال دخانیات در کشور است.

سلامت نیوز: رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات گفت: افزایش مالیات و گران شدن مواد دخانی یکی از راهکارهای کنترل استعمال دخانیات در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر غلامرضا حیدری، رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات در شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا با بیان این مطلب افزود: افراد سیگاری به دلیل اینکه در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند، بیشتر از افراد غیرسیگاری از بیمه استفاده می کنند. این در حالی است که هزینه پرداختی وی به بیمه با فرد غیرسیگاری مساوی است. تجربه کشورهای دیگر نشان داده است که افزایش مالیات و گران شدن سیگار و مواد دخانی باعث افزایش درآمد و کاهش قاچاق در کشور می شود.

 

وی با نادرست دانستن این باور که افزایش مالیات باعث افزایش قاچاق می شود، اظهارکرد: قاچاق سیگار دلایل خاص خودش را دارد و ارتباطی به گرانی و افزایش مالیات سیگار ندارد. اگر قرار بود که افزایش مالیات افزایش قاچاق را به دنبال داشته باشد، ما باید شاهد افزایش قاچاق در کشورهایی که سیگار را گران می فروشند همچون کشورهای شمال اورپا (که قیمت یک بسته سیگار 7 الی 8 دلار است) باشیم؛ اما این گونه نیست.

دكتر حیدری با بیان انیکه بر اساس معاهده جهانی کنترل دخانیات که ایران 11 سال عضو آن است، کشورهای عضو دارای 6 وظیفه از قبیل پایش مصرف دخانیات، حفاظت از افراد غیر سیگاری، ارائه خدمات ترک، ممنوعیت تبلیغات، ارائه آموزش های عمومی و قیمت گذاری هستند، ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ایران در پنج وظیفه نخست بخوبی عمل کرده است؛ اما در قیمت گذاری مواد دخانی موفق نبوده ایم؛ و بر اساس قانون، درآمدهای حاصله از فروش سیگار باید به خزانه دولت و وزارت بهداشت برگشت داده شود و آن در راه مبارزه با دخانیات مصرف شود.

رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات در پایان خاطرنشان کرد: بین آگاهی و عملکرد فاصله ای به نام باور وجود دارد و آن پزشکی که می داند سیگار ضرر دارد؛ اما باز هم سیگار می کشد، باور ندارد که نباید سیگار بکشد و از این رو باید روی باور مردم کار کنیم.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha