محققان استرالیایی معتقدند: زنان مبتلا به سرطان روده بزرگ با سنین 50 سال به پایین شانس بیشتری در بهبود این بیماری دارند اما در مورد زنان مسن‌تر عکس این امر صادق است.

دکتر جن‌کو از مرکز خدمات سلامت سیدنی و همکارانش می‌گویند: سن 50 سالگی شاخصی برای یائسگی می‌باشد، لذا آثار حفاظتی استروژن بر روی جراحان روده ممکن است توجیهی برای این مساله باشد.


برای بررسی این موضوع، دکتر کو و همکارانش اطلاعات بدست آمده از 2 هزار و 50 نفر را که سرطان روده آنها بین سال های 1997 تا 2004 تشخیص داده شده بود را مورد بررسی قرار دادند که 44 درصد این افراد زن بودند.

آنها دریافتند که زنان با سنین 50 و کمتر، حدود 50 درصد کمتر از مردان در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان روده قرار داشتند و این مساله مستقل از میزان پیشرفت بیماری بود. اما زنان مسن‌تر 38 درصد بیشتر از مردان در معرض خطر مرگ بر اثر این بیماری قرار داشتند.

این محققان خاطرنشان کردند که یکی از محدودیت‌های مطالعه این بود که اطلاعات شامل موضوعاتی از قبیل این که آیا زنان هورمون استفاده می کردند یا نه و یا بر اثر چه درمانی دچار یائسگی شده‌اند، نمی‌شد.

به هر حال آنها می‌گویند یافته‌هایشان شواهد کمی را برای اثبات حفاظت استروژن برابر سرطان روده‌ای مقعدی به دست آورده است.


دکتر کو اضافه کرد: به علت این که زنان بیشتر مستعد داشتن تومورهایی که نزدیک محل اتصال روده بزرگ به روده کوچک هستند، می‌باشند لذا روش sigmoidscopy که می توان با آن فقط قسمتهای پایینی روده بزرگ را مشاهده کرد فواید کمتری نسبت به كلونوسكوپی برای زنان بیمار دارد. در كلونوسكوپی تمام قسمتهای روده بزرگ مشاهده می شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha