پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴

مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور از ثبت 21هزار و 700واقعه طلاق از ابتدای فروردین تا 31 اردیبهشت 93 در پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور خبر داد.

سلامت نیوز: مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور از ثبت 21هزار و 700واقعه طلاق از ابتدای فروردین تا 31 اردیبهشت 93 در پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، علی اكبر محزون اظهار داشت: از این تعداد 19هزار و 745 واقعه طلاق مربوط به جامعه شهری و نیز تعداد هزار و 955 واقعه طلاق مربوط به جامعه روستایی كشور است. او همچنین گفت: بیشترین ثبت واقعه طلاق در دو ماهه نخست امسال مربوط به استان‌های خراسان رضوی و استان تهران و استان خوزستان است.

محزون در ادامه افزود: استان خراسان رضوی با چهار هزار و 250 واقعه و استان تهران با دو هزار و 22واقعه و نیز استان خوزستان با هزار و 331 واقعه طلاق به ترتیب بیشترین میزان ثبت طلاق در كشور را به خود اختصاص دادند.

به گزارش واحد مركزی خبر مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور در پایان با اشاره به استان‌هایی كه در دو ماه نخست سال كم‌ترین میزان طلاق را ثبت كردند، تصریح كرد: در حال حاضر، استان قم با 62 واقعه و استان ایلام با 81 واقعه و استان كهگیلویه و بویراحمد با 114 واقعه طلاق، كم‌ترین میزان طلاق را در پایگاه اطلاعات جمعیتی كشور به ثبت رساندند.

پیشتازی میزان ثبت طلاق در استان‌های خراسان رضوی در دو ماهه نخست 93 در حالی است كه به گفته علی اكبر محزون در سال 1392 هم این استان در كنار استان‌های ایلام و كردستان با ثبت 6. 2 واقعه طلاق در هزار نفر جمعیت بیشترین میزان ثبت واقعه طلاق در كشور را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، آمار رسمی موجود از میزان طلاق در سال 1392 نشان می‌دهد در این سال هر ساعت 18 طلاق به ثبت رسیده است كه این میزان در مقایسه با سال قبل خود روند افزایشی داشت چرا كه، در سال 1391، در هر ساعت 16 طلاق به ثبت رسید.

همچنین نگاهی به آمار میزان طلاق در سال 92، نشان از افزایش 4/3 درصدی این آمار در سال 1392 دارد. روند رو به رشد طلاق در كشور با نگاهی به آمار دهه 80 و نخستین سال‌های دهه 90 كاملاً مشهود است. در واقع، آن طور كه آمارهای رسمی نشان می‌دهند، در سال 1383 میانگین نسبت ازدواج به طلاق در كل كشور 9. 8 بود. یعنی به ازای هر 10 ازدواج یك طلاق ثبت شد. این نسبت اما در سال 1391 به 6. 1 تغییر كرد به این معنا كه به ازای هر 6 ازدواج در كشور یك واقعه طلاق به ثبت رسیده است. آخرین آمار موجود در این زمینه هم حاكی از هر 7/4 (كمتر از 5 ازدواج) ازدواج به ازای یك طلاق در سال 92 است. در این سال، نسبت طلاق به ازدواج حدود 21 درصد افزایش یافت.

یكی دیگر از نكات قابل توجه در بحث طلاق، پراكندگی این رویداد در كل كشور است. در واقع، طی سال‌ها تغییر الگوی طلاق در شهرهای مختلف هم یكی دیگر از مسائلی بود كه توجه بسیاری از كارشناسان اجتماعی را به خود جلب كرد. در حالی كه استان‌های تهران و البرز در فاصله سال‌های 83 تا 91 بالاترین میزان طلاق را ثبت كردند، در سال 92 استان‌های خراسان رضوی، ایلام و كردستان به ترتیب بالاترین آمار میزان طلاق را داشتند. با وجود آنكه هنوز آمار دقیقی درباره دلایل طلاق در ایران و روند ناگهانی رو به رشد این مساله وجود ندارد، بسیاری از كارشناسان حوزه خانواده، مشكلات اقتصادی را یكی از مهم‌ترین عواملی می‌دانند كه در افزایش میزان طلاق تاثیر گذار است. گواه این امر هم از سوی كارشناسان اجتماعی درصد بالای طلاق در پنج سال نخست زندگی است. علاوه بر مشكلات اقتصادی، دخالت خانواده‌ها به همراه عدم آشنایی كافی زوجین از یكدیگر پیش از ازدواج، اعتیاد، تكراری شدن و نبود هیجان، عدم تفاهم و اختلافات فرهنگی خانواده‌ها از دیگر دلایلی هستند كه كارشناسان اجتماعی در بحث طلاق به آن اشاره می‌كنند.

آمار نگران‌كننده طلاق و روند رو به رشد این مساله موجب شد تا ابراهیم نكو نماینده مجلس شورای اسلامی اواخر سال 92 از تدوین پیش نویس سازمان یا وزارت ازدواج و طلاق به جای وزارت جوانان با هدف تشویق جوانان به ازدواج، پرداخت وام‌های قرض الحسنه به جوانان، بررسی علل افزایش طلاق، راهكارهای پیشگیری از طلاق و... خبر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha