شاید بتوان «طرح تحول نظام سلامت» را فراگیرترین طرح دولت یازدهم دانست؛ طرحی که از آن به عنوان جراحی بزرگ نظام سلامت یاد می‌شود و قرار است که در فرآیند اجرای طرح، هزینه های درمان بیماران کاهش پیدا کرده و به طور کلی، کیفیت انواع خدمات درمانی و بهداشتی نیز ارتقا پیدا کند.

سلامت نیوز: شاید بتوان «طرح تحول نظام سلامت» را فراگیرترین طرح دولت یازدهم دانست؛ طرحی که از آن به عنوان جراحی بزرگ نظام سلامت یاد می‌شود و قرار است که در فرآیند اجرای طرح، هزینه های درمان بیماران کاهش پیدا کرده و به طور کلی، کیفیت انواع خدمات درمانی و بهداشتی نیز ارتقا پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم سرا،همگام با اجرای این طرح کلان، اخبار تازه حاکی از آن است که خدمات بیمارستانی برای اهداکنندگان عضو نیز رایگان اعلام شده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد که از این پس خدمات بیمارستانی برای اهداکنندگان عضو رایگان است و بستگان این افراد لازم نیست هزینه‌ای را برای اهدای عضو عزیزانشان پرداخت کنند.

هاشمی، هدف از این اقدام را تشویق اهداکنندگان عضو اعلام و اظهار کرد که اهداکنندگان حتی نیازی به پرداخت همان 10 درصد اعلام شده در طرح نظام جامع سلامت هم ندارند و تمام هزینه‌ های بیمارستانی آنان را دولت تقبل و پرداخت خواهد کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت نیز در گفت‌و‌گو با جام جم توضیح می دهد: این رایگان شدن هزینه‌های اهدای عضو ، شامل افراد زنده‌ای است که می‌خواهند عضوی از بدنشان (مثلا کلیه) را به یک بیمار اهدا کنند. در گذشته دیده می‌شد که گاه از این اهداکنندگان عضو، هزینه‌ای دریافت می‌شد که از این پس، دیگر چنین هزینه‌ای از اهداکننده دریافت نمی‌شود.

به گفته محمد آقاجانی، در گذشته نیز هزینه اهدای عضو برای بیماران مرگ مغزی رایگان بوده است و از خانواده اهداکنندگان عضو نیز همچون اهداکنندگان زنده، نباید هزینه‌ای دریافت شود.

همچنین یکی دیگر از بخش‌های مهمی که اخیرا در طرح تحول نظام سلامت مد نظر قرار گرفته، طرح دندانپزشک خانواده است.

در این طرح قرار است پرونده های دندانپزشکی همه خانواده‌ها در اختیار دندانپزشک معتمد خانواده قرار بگیرد و آن دندانپزشک، بیماری های دندانی بیمار و سوابق بیماری او را پیگیری و درمان کند.

حالا وزیر بهداشت خبر داده که برنامه‌های طرح پزشک خانواده تا هفته آینده اعلام می‌شود و تاکید کرده است که امیدواریم بتوانیم در صورت تأمین اعتبار، پس از پزشک خانواده، طرح دندانپزشک خانواده را هم به صورت آزمایشی در استان فارس اجرا کنیم.

حسن هاشمی، راه‌اندازی برنامه پزشک خانواده دندانپزشکی را گام دیگری در عرصه اجرای برنامه تحول نظام سلامت دانست و اظهار امیدواری کرد که با تامین منابع مالی و نیرو بتوانیم زمینه سلامت دهان و دندان را در کشور توسعه دهیم.

پیش از این نیز در دولت قبل، قرار بود که در راستای طرح دندانپزشک خانواده، 3000 دندانپزشک در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری استخدام شوند تا در این مراکز به مردم خدمات دندانپزشک خانواده ارائه شود. حالا با اجرای طرح تحول نظام سلامت، می‌توان امیدوار بود که این طرح بتواند هزینه‌های دندانپزشکی مردم را کاهش دهد و این خدمات ضروری در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

آخرین وضع «طرح تحول نظام سلامت»

طرح تحول نظام سلامت در حالی وارد چهارمین هفته اجرای خود می‌شود که به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد با تزریق مداوم منابع مالی، اجرای این طرح را در سال‌های آینده نیز ادامه دهد.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، طرح تحول نظام سلامت در وضعی کاملا قابل قبول و مطلوب قرار دارد.

این مقام مسئول در تشریح آخرین وضع این طرح به ایسنا می‌گوید: طرح تحول نظام سلامت که مرحله نخست آن از پانزدهم اردیبهشت امسال در 557 بیمارستان دولتی آغاز شده، با قوت در حال اجراست و بیماران بیمارستان‌های دولتی، فقط بین 5 تا10 درصد هزینه‌های درمانشان را در بخش بستری پرداخت می‌کنند.

محمد آقاجانی خاطرنشان می‌کند که پیش از این برخی بیماران نیازمند بستری، به دلیل نداشتن بضاعت مالی نمی‌توانستند به بیمارستان مراجعه کنند، اما هم‌اکنون با اجرای طرح تحول نظام سلامت، دسترسی بیماران به خدمات درمانی بیمارستان‌ها بهتر شده است. به همین دلیل مقداری افزایش بار مراجعه در بیمارستان‌های دولتی را شاهد هستیم، اما این افزایش مراجعات در حد تحمل بیمارستان‌های دولتی است که البته پیش از این نیز پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته بود.

همچنین در طرح تحول نظام سلامت، برنامه‌های دیگری هم برای ارتقای وضع نظام سلامت پیش‌بینی شده است که به مرور در حال اجراست.

برنامه کاهش پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی، رایگان شدن زایمان طبیعی و ارتقای کیفیت وضع اقامت بیماران در بیمارستان‌های دولتی (هتلینگ) از پانزدهم اردیبهشت آغاز شده است.

دو برنامه دیگر نیز شامل حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی نیز از ابتدای خرداد شروع شده که بتدریج در بیمارستان‌های کشور اجرایی می‌شود.

گرچه هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره نحوه اجرای طرح‌های حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی صحبت کنیم، اما بحث کاهش سهم هزینه‌های درمان بیماران بستری و رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی مجری طرح، حدود سه هفته است که اجرا می‌شود.

هنوز برنامه‌های بهداشتی اجرا نشده است

مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت، مربوط به بحث بهداشت است که برنامه‌های متعدد و جامعی را شامل می‌شود که از مهم‌ترین آنها مراقبت‌های اولیه بهداشتی در حاشیه شهرهاست و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، اجرای این طرح‌ها بزودی آغاز می‌شود.

دکتر شهرام رفیعی‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند که در طرح تحول نظام سلامت، بسته‌های مختلف بهداشتی پیش‌بینی شده است که بزودی آن را اجرا خواهیم کرد.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد که در این بسته‌های بهداشتی، نحوه خودمراقبتی در آموزش و پرورش، اداره‌ها، کانون خانواده و برخی اماکن دیگر آموزش داده می‌شود و از این طریق در نظر داریم که بار مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را کاهش دهیم؛ به گونه‌ای که مردم در حین اجرای طرح، با علم و آگاهی از سلامت خود مراقبت کنند.

اما هنوز این بسته‌های خودمراقبتی، برای اجرا ابلاغ نشده است و با توجه به این‌که تمرکز بر پیشگیری، خود به خود به کاهش بار بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های درمان منجر می‌شود، انتظار می‌رود که بسته‌های پیشگیرانه نیز در طرح تحول نظام سلامت بزودی آغاز به کار کند تا از بسته‌های درمانی این طرح، عقب نماند.

آخرین وضع دارو در طرح تحول نظام سلامت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح تحول نظام سلامت، بحث کاهش هزینه‌های دارویی بیماران و سهولت در دسترسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی است.

مدیر اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم یادآوری می‌کند که بر اساس این طرح، قرار است که بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع داده نشوند و به همین منظور تاکنون توانسته‌ایم که تا حد زیادی به این هدف نایل شویم.

به گفته محمد هاشمی، مواردی هم که بیمار مجبور شده است برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان برود، مربوط به مواردی است که در آن، بیمار نسبت به مصرف یک داروی خاص تعصب داشته و نمی‌خواسته که نمونه مشابه داروها را مصرف کند، یا این‌که مواردی داشته‌ایم که در آن، پزشک یک سری داروهای خارجی را تجویز کرده است، در حالی که می‌توانست خیلی راحت نمونه‌های داخلی آن را تجویز کند.

کاهش 70 درصدی قیمت برخی تجهیزات پزشکی و کاهش 90 درصدی قیمت برخی داروهای بیماران بستری نیز از دیگر نتایج طرح تحول نظام سلامت است که این مقام مسئول به آن اشاره می‌کند و امیدوار است که این آرامش دارویی در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

سامانه پیامکی برای انتقاد و پیشنهاد

بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، نظارت‌ها برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست.

شکایت‌های مردمی هم از روش‌های مختلف از جمله سامانه پیامکی 20001590 و همچنین از طریق تلفن ستاد معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به ستاد وزارت بهداشت منتقل می‌شود.

این پیامک‌ها روزانه دسته‌بندی و تحلیل شده، به استان‌ها اعلام و پاسخ آنها نیز دریافت می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید می‌کند: درباره آن دسته از پیامک‌هایی که نیاز است با بیماران تماس گرفته شود، اقدامات لازم صورت می‌گیرد و در مجموع، طرح تحول نظام سلامت به صورت مستمر در کشور در حال کنترل است؛ به گونه‌ای که اگر نارسایی یا مشکلاتی نیز در طرح وجود داشته باشد بسرعت به دانشگاه علوم پزشکی مربوط منتقل می‌شود و دانشگاه‌ها نیز به رفع نقص می‌پردازند.

اما مشکلی که این پیامک‌ها دارد این است که به نقل از این مقام مسئول، تعداد زیادی از پیامک‌های مردمی مرتبط با طرح نیست، اما در مجموع تمام پیامک‌ها، پیشنهادها و انتقادهای مردم به دانشگاه‌های علوم پزشکی منعکس می‌شود.

با توجه به این‌که هنوز در ابتدای راه اجرای طرح تحول سلامت قرار داریم، بی‌شک حضور فعالانه مردم در اجرای این طرح و ارائه نقدهای سازنده آنان می‌تواند راه را برای اصلاح و لکه‌گیری این طرح کلان هموارتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha