پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 113237

هنوز هم که هنوز است استفاده از عینک آفتابی خرده فرهنگ‌های بامزه‌ای را به یاد ایرانیان می‌اندازد. از لطیفه‌هایی که برای استفاده از عینک‌های ریبن توسط هموطنان نمکین خوزستانی، بخصوص آبادانی‌ها نقل می‌شود تا متلک‌های رندانه‌ای چون «آفتاب بدم خدمت تون؟!»... با این حال این روزها استفاده از این ابزار شیک‌پوشی و مد و پز دادن طوری رواج یافته که بازارش هم داغ و گسترده و منحصربه‌فرد شده است؛ بازاری که در آن به شنیدن قیمت‌های میلیونی برای خرید یک عینک عادت کرده‌ایم.

سلامت نیوز: هنوز هم که هنوز است استفاده از عینک آفتابی خرده فرهنگ‌های بامزه‌ای را به یاد ایرانیان می‌اندازد. از لطیفه‌هایی که برای استفاده از عینک‌های ریبن توسط هموطنان نمکین خوزستانی، بخصوص آبادانی‌ها نقل می‌شود تا متلک‌های رندانه‌ای چون «آفتاب بدم خدمت تون؟!»... با این حال این روزها استفاده از این ابزار شیک‌پوشی و مد و پز دادن طوری رواج یافته که بازارش هم داغ و گسترده و منحصربه‌فرد شده است؛ بازاری که در آن به شنیدن قیمت‌های میلیونی برای خرید یک عینک عادت کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم سرا،از سوی دیگر، دیدن افرادی که با جعبه‌ای پر از عینک آفتابی در کوچه و خیابان یا سر چهارراه‌ها عینک آفتابی می‌فروشند خبر از این می‌دهد که دوباره فصل تابستان از راه رسید و گرمای هوا، بازار عینک‌آفتابی فروشان را نیز داغ کرده است.

بازار عینک آفتابی همانند انواع و اقسام آن با رنگ‌های متنوعش، دارای زیر و بم کاملا تخصصی است، اما بسیاری از خریداران و مراجعان این بازار صرفا درگیر رنگ و لعاب شده و بدون توجه به تخصصی بودن انتخاب عینک آفتابی مناسب دست به جیب می‌شوند و نه تنها به بینایی خود خدمت نمی‌کنند بلکه آن را در معرض امراض مختلف قرار می‌دهند.

تردیدی نیست که همه ما اهمیت پزشکی استفاده از عینک آفتابی را در فصل تابستان و زمستان می‌دانیم و از زیان‌های تابش انواع اشعه‌های مختلف خورشید بر چشم آگاهیم. همچنین اهمیت منحصربه‌فرد آن را در تیپ زدن و پز دادن و قیافه گرفتن و بقیه قضایای مرتبت(!) بخوبی می‌دانیم. اما ماجرا این است که در بیشتر اوقات نمی‌دانیم چه نوع عینک آفتابی را بخریم که به معنای واقعی برایمان مناسب باشد، یعنی هم به صورتمان بیاید و تیپ را تکمیل کند، هم به چشممان ضربه نزند و هم دارای قیمت مناسبی باشد. این‌گونه است که بیشتر ما صرفا ارزان خریدن و ظاهر عینک را ملاک انتخاب قرار می‌دهیم و در بیشتر مواقع هم به جای ثواب،کباب می‌شویم.

انواع عینک آفتابی

به‌طور کلی عینک آفتابی براساس دو نوع تقاضا روانه بازار می‌شود. این دو گزینه عبارتند از عینک‌های فشن دیزاین (عینک‌هایی ساخته شده براساس مد روز) و عینک‌های کوالیتی دیزاین (عینک‌های ساخته شده براساس کیفیت و کارایی). این در حالی است که براساس تحقیقات، مشخص شده گروه اول بسیار محبوب‌تر و پرمخاطب‌تر است به‌طوری که بیشتر تولیدات کارخانه‌های معروف تولیدکننده عینک آفتابی مثل کوکس و تیکا که یکی از معروف‌ترین برندهای دنیای عینک آفتابی است به بخش عینک‌های فشن دیزاین اختصاص یافته و بخش کوچکی در گروه تولیدات با کیفیت قرار گرفته است.

بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که به‌دنبال عینک آفتابی فشن دیزاین هستید بد نیست بدانید برندهایی چون گوچی، زاروفسکی، دولچه گابانا، شنل، ورساچه، بربری و وُگ برای شما بسیار مناسب است و می‌توانید عینک‌های بسیار زیبا با طراحی‌های مختلف را در کنار کیفیت مناسب از این برندها تهیه کنید اما اگر به کیفیت محصولات اهمیت می‌دهید و زیاد به دنبال مد روز نیستید می‌توانید میان تولیدات ریبن، سُوور، پِرسول و رِبو عینک مناسبی برای خود بیابید، هرچند برخی از این تولیدات در بازار داخلی ایران بسیار نادر است و برای داشتن یکی از تولیدات این برندها باید هزینه سنگینی بپردازید.

انواع فریم برای سلیقه‌های مختلف

فریم عینک رابطه بسیار تنگاتنگی با سلیقه‌های مختلف بازار دارد، بنابر این دیدن ده‌ها یا صدها مدل فریم با ترکیبات مختلف در این بازار رنگارنگ جای تعجب نداشته و هرگز باعث آشفتگی ذهن خریداران نخواهد شد چون هنوز هم بازار عینک آفتابی تشنه فریم‌های جدید است باوجود این‌که صدها مدل هم‌اکنون روانه بازار شده است.

به‌طورکلی در این بازار می‌توانیم سه بخش از فریم را پشت ویترین فروشگاه ببینیم:1. فریم‌های فلزی، 2. فریم‌های پلاستیکی 3. فریم‌های ترکیبی

هرکدام از این گروه‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود است می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان برای تهیه یکی از آنها اقدام کنید. اما چند قانون اصلی برای همه گروه‌های یاد شده صادق است که باید به آنها توجه داشته باشید.

1. سبکی فریم مورد نظر / 2. عدم ایجاد حساسیت در پوست صورت و محل‌های تماس دسته فریم با صورت / 3. انعطاف‌پذیری / 4. تناسب با فرم صورت

عدسی‌های متفاوت با کارایی مختلف

هرچند ساخت فریم ارتباط مستقیمی با دنیای مد و فشن دارد اما تنوع عدسی‌های عینک آفتابی ارتباط زیادی با دنیای فشن نداشته و بیشتر به مسائل تخصصی مربوط است.

در این زمینه نیز می‌توانیم به چهار مدل مختلف از عدسی‌ها اشاره کنیم که عبارتنداز 1. عدسی‌های شیشه‌ای 2. عدسی‌های پلی کربنات 3. عدسی‌های اکریلیک 4. عدسی‌های CR-39 (ساخته شده از نوعی رزین).

از آنجا که نوع عدسی ارتباط مستقیمی با بهداشت چشم شما خواهد داشت بد نیست بدانید عدسی‌ها ی آکریلیک ارزان‌ترین نوع عدسی است و با توجه به جنسش به سرعت خط و خش روی آن ظاهر می‌شود که برای بینایی شما بسیار مضر خواهد بود. عدسی‌های شیشه‌ای هم خطر شکستن دارد و دارای وزن زیاد است. لذا در این بین بهترین نوع عدسی که می‌توانید به کیفیت آن اعتماد کنید نوع CR-39 است در حالی که هم‌اکنون بیشتر عدسی‌های عینک‌های آفتابی موجود در بازار از جنس پلی کربنات‌ها است که کیفیتی متوسط دارد.

چه رنگی بخریم؟

شاید هنگام انتخاب عینک آفتابی با دیدن عدسی‌های رنگی با رنگ‌های متفاوت، بارها ازخودتان پرسیده باشید این تفاوت رنگ برای چیست و به چه کاری می‌آید؟ آیا فقط بحث هماهنگی رنگ عدسی با لباس مهمانی و تیپ مطرح است؟ کدام رنگ عینک مناسب‌تر است؟

به عقیده کارشناسان، بهترین رنگ برای عینک آفتابی در مصارف عادی، دودی است. اما برای رانندگی‌های طولانی بهترین عدسی برای عینک آفتابی راننده رنگ قهوه‌ای خواهد بود. اما بد نیست بیشتر درباره خواص رنگ‌های مختلف عدسی بدانیم.

۱. خاکستری: این رنگ در عدسی‌ها به‌عنوان ته رنگی فوق العاده که سبب کاهش کلی روشنایی نور شده و چشم‌ را در برابر تابش‌های خیره‌کننده نور محافظت می‌کند. این ته رنگ برای رانندگی و استفاده عمومی مناسب است.

2. زرد و طلایی: این رنگ‌ها میزان نور آبی را کاهش داده و در عین حال به فرکانس‌های دیگر نور اجازه عبور می‌دهد. ته رنگ زرد به‌طور کلی رنگ آبی را حذف کرده و سبب خواهد شد همه چیز مقابل دیدگان شما واضح‌تر به‌نظر برسد. با توجه به این خاصیت عینک آفتابی با ته رنگ زرد و طلایی بهترین گزینه برای اسکی بازان در فصل زمستان است ولی چون این رنگ دید نوری را مختل می‌کند برای رانندگی در غروب و هوای ابری یا مه آلود اصلا گزینه مناسبی نیست.

۳. قهوه‌ای و کهربایی: این نوع عدسی‌ها به‌عنوان عدسی‌های رنگی عمومی است که می‌تواند میزان نور زننده را کاهش داده و از ورود فرکانس‌های بالای نور مانند نور آبی و ماورای بنفش به سیستم بینایی ما جلوگیری کند، به همین دلیل کنتراست و وضوح کاملی از مناظر مقابل ما ارائه خواهد داد و عدسی‌های مناسبی برای دویدن، دوچرخه سواری و رانندگی طولانی است.

4. سبز: کاهش نور زننده و حذف نور آبی از ویژگی‌های این رنگ‌هاست، از آن رو که ته رنگ سبز بالاترین میزان کنتراست و بیشترین درجه تیزبینی را فراهم می‌آورد، بسیار محبوب است، اما فراموش نکنید گزینه مناسبی برای رانندگی نیست چون باعث اختلال در تشخیص رنگ قرمز و زرد که دو رنگ بسیار کاربردی برای علائم رانندگی است؛ می‌شود و می‌تواند برایتان خطرساز باشد.

5. صورتی و قرمز: کنتراست عالی را از اجسام با پس زمینه آبی و سبز فراهم می‌آورد. برای شکار و اسکی روی آبی مناسب است.

۶ . ته رنگ آبی: بیشترین نور آبی را از خود عبور می‌دهد. برای گلف، تنیس یا نشانه‌گیری به سوی هدف‌های سبز رنگ در باشگاه‌های تیراندازی مناسب است.

آزمایش کیفیت عینک‌های آفتابی

تاکنون بارها درباره زیان‌های عینک آفتابی غیر استاندارد گفته شده و چشم پزشکان درباره صدمات بسیار زیاد این گونه عینک‌ها هشدارها داده‌اند، اما به‌طور کلی استفاده از عینک‌های آفتابی غیراستاندارد باعث پدیده‌ای به نام عدم آسایش از نور می‌شود. چون هنگام استفاده از عینک آفتابی غیراستاندارد مردمک چشم بیش از حد معمول باز شده و باعث ورود حجم زیادی از تشعشعات مضر به داخل چشم و سیستم بینایی ما می‌شود.این موضوع باعث می‌شود افراد با استفاده از عینک‌های غیراستاندارد دچار عوارض دیگری همچون خستگی، سرخی چشم، تاری دید، درد چشم و سردرد بشوند. از این ‌رو مشخصات فنی عینک‌های آفتابی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب عینک آفتابی استاندارد است و مهم‌ترین توصیه متخصصان به خریداران این است که همواره از فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های مجاز، برندهای مختلف را خرید کنند و قبل از پرداخت صورتحساب از فروشنده بخواهند با دستگاه UV سنج میزان جذب عدسی عینک انتخابی را اندازه‌گیری کند. به یاد داشته باشیم بهترین حالت برای عدسی‌های استاندارد 400 نانومتر است.

بااین حال با یک اقدام ساده خودتان هم می‌توانید کیفیت عدسی عینک را آزمایش کنید.آزمایش اصلی برای تعیین کیفیت عدسی عینک آفتابی این است که در عینک‌های آفتابی نباید جابه جایی تصویر مشاهده شود و وجود چنین علائمی نشان‌دهنده نامرغوبیت عدسی عینک آفتابی است، عینک‌های آفتابی باید فاقد هرگونه کج و معوج بودن باشد.

برای امتحان کردن این مورد نیز می‌توانید از داخل عدسی و فاصله 40 سانتی‌متری به اشیا نگاه ‌کنید و آن را به حالت دورانی تکان دهید. در صورتی که هرگونه چرخش، جابجایی یا تغییر شکل در اشیا مشاهده شود نشان دهنده نامناسب بودن عدسی عینک آفتابی است.

اما به یاد داشته باشید بهترین روش، استفاده از دستگاه‌های تخصصی موجود در فروشگاه‌های معتبر است، بنابراین از فروشنده بخواهید با دستگاه برخی از پارامترهای لازم را برای شما آزمایش کند.

قیمت عینک آفتابی

هر چند در گوشه و کنار خیابان با فروشندگان دوره‌گرد که تولیدات برخی از برندهای معتبر بین‌المللی را به قیمتی غیرقابل تصور می‌فروشند مواجه می‌شویم اما به‌طور کلی قیمت عینک آفتابی در بازار معمول کشورمان از حدود 50 هزار تومان تا چند میلیون تومان در نوسان است.

عینک‌های معمول که عموما محصول آنها کشور چین است از 40 هزار تومان تا 200 یا 300 هزار تومان به فروش می‌رسد و با کمی فاصله، کیفیت‌های برتر تا یک میلیون تومان خواهد بود اما درباره برندهای خاصی تفاوت قیمت ناگهان بسیار زیادتر از حد تصور خواهد شد و به میلیونی خواهد رسید. به هر حال اگر به مراکز عمده خرید عینک در خیابان فلسطین حد فاصل بلوار کشاورز تا انقلاب یا ضلع شمالی میدان گل‌ها حد فاصل اتوبان کردستان مراجعه کردید با برخی قیمت‌های زیر مواجه خواهید شد. با این توضیح که به‌دلیل تنوع بی‌شمار مدل، نوع و اندازه عینک‌های آفتابی چاره‌ای نیست جز این‌که متوسط قیمت برخی مدل‌های پرفروش برندها را اطلاع‌رسانی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha