معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: ارتقای کیفیت خدمات، استانداردسازی آموزش و تقویت پیوست‌های ارائه خدمات به معتادان از اولویت‌های کاری امسال معاونت پیشگیری بهزیستی کشور است.

سلامت نیوز: معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: ارتقای کیفیت خدمات، استانداردسازی آموزش و تقویت پیوست‌های ارائه خدمات به معتادان از اولویت‌های کاری امسال معاونت پیشگیری بهزیستی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محسن روشن پژوه بیان کرد: 80 درصد اعتبارات بخش درمان و پیشگیری از اعتیاد این سازمان، برای درمان معتادان هزینه می‌شود و رقم باقیمانده برای برنامه‌های پیشگیری کافی نیست.

وی ادامه داد: اعتبار مصوب سال گذشته و امسال بهزیستی کشور در امر پیشگیری و درمان حدود 340 میلیارد ریال است که سال گذشته 70 درصد این اعتبار تخصیص داده شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: حمایت از درمان زنان و معتادان زیر 18سال و همچنین خانواده‌های بهبودیافتگان از دیگر رویکردهای اجرایی امسال است.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: نمی‌توان عددی را به طور مطلق به عنوان ضریب مصونیت و موفقیت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اعلام کرد و شاخص‌های فردی و اجتماعی در اثربخشی این برنامه‌ها تاثیرگذار هستند.

روشن پژوه گفت: در سازمان بهزیستی کلید موفقیت برای پیشگیری از اعتیاد، کاهش تقاضاست که سازمان بهزیستی برای دستیابی به این هدف در سال 1380 برنامه‌های اجتماع محور در زمینه پیشگیری از اعتیاد را در محیط های مختلف شامل محیط کار، محیط‌های آموزشی، نظامی، مهدکودک و محیط‌های شهری و روستایی اجرا کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر پنج هزار تیم اجتماع محور در سطح کشور فعالیت دارند که جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر را تحت پوشش دارند.

عاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: هرچند سهم شیشه و مواد روانگردان صنعتی افزایش یافته اما همچنان مواد مخدرافیونی و سنتی مانند تریاک، شایع‌ترین مواد مخدر مورد استفاده مصرف کنندگان هستند.

روشن پژوه خاطر نشان کرد: توجه به کرامت انسانی در درمان اعتیاد یکی از مهمترین اصول در سازمان بهزیستی است که برای حفظ آن این سازمان خدمات خود را با رعایت اصول علمی، توجه به نیازهای جسمی و روانی افراد و در دسترس قراردادن خدمات به مراجعین مراکز درمانی اعتیاد ارائه می‌کند.

وی در ادامه از فعالیت 2270 مرکز درمان اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان مرکزی است که در فاصله زمانی بین درمان معتادان و بازگشت به اجتماع به افراد بهبود یافته‌ای که امکان بازگشت به خانواده برای آنها وجود ندارد، خدمات مددکاری و اقامتی ارائه می‌کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در این مراکز با مداخله مددکاران زمینه حضور بهبود یافتگان در خانواده فراهم خواهدشد.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تا پایان خرداد ماه نیز یک مرکز در مشهد و چهار مرکز در تهران راه‌اندازی می‌شود. همچنین یک مرکز توانمند سازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان در شیراز در اردیبهشت ماه سال جاری نیز راه‌اندازی خواهد شد.

 فرزاد ابراهیمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان در ادامه این نشست خبری نیز با تاکید بر اهمیت اجتماعی کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر از خانواده تا محیط های دیگر اجتماع و ضرورت بالا بردن حساسیت جامعه در خصوص اعتیاد گفت: همه ما در خصوص موضوع اعتیاد مسئولیم و باید مسائل اجتماعی را آسیب شناسی کنیم و این موضوع بقدری مهم است که جا دارد رسانه‌ها بیشتر به آن بپردازند.

وی در ادامه با اعلام 2.67 درصدی نُرم نرخ شیوع اعتیاد در کشور، نرخ شیوع اعتیاد در استان را 1.5 درصد خواند و بر لزوم اهمیت بحث پیشگیری از اعتیاد برای جلوگیری از عدم افزایش این نُرم و تلاش برای کاهش آن تاکید کرد.

سیما مرادی، مدیرکل بهزیستی هرمزگان نیز گزارشی از برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در استان هرمزگان در سال 1392 در شش محیط کار، آموزشی، نظامی، مهدکودک و محلات شهری و روستایی ارائه کرد.

وی از تحت پوشش قرار دادن 233 هزار و 64 نفر در سال 1392 در برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در هرمزگان خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha