بانك جهانی در گزارش تازه‌ای اعلام كرد كه سالانه حدود 68 هزار زن در سراسر جهان در اثر سقط جنین‌های ناسالم و غیربهداشتی جان خود را از دست می‌دهند و درعین حال 3/5 میلیون زن دیگر نیز دچار معلولیت‌های موقتی یا دائمی می‌شوند.

در این گزارش كه با عنوان رفتارهای قانونی بارداری و هزینه‌های آنها تهیه و ارائه شده، آمده است كه بسیاری از زنان فقیر به عنوان آخرین چاره برای كنترل بارداری به سقط جنین روی می‌آورند.

به رغم تلاش گسترده در سراسر دنیا در جهت كنترل بارداری، 51 میلیون مورد بارداری‌های ناخواسته سالانه در كشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و مربوط به زنانی است كه از روش‌های كنترل بارداری از جمله داروهای ضد بارداری استفاده نمی‌كنند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: 25 میلیون مورد دیگر از این بارداری‌ها ناخواسته به دلیل ناموفق بودن روشهای ضد بارداری و یا استفاده نادرست از این روشها از سوی زنان اتفاق می‌افتد.


در گزارش بانك جهانی آمده است: حدود 35 كشور فقیر در منطقه صحرای آفریقا و دیگر مناطق، بالاترین نرخ زاد و ولد را دارند (به طوری كه هر مادر بیش از پنج فرزند بدنیا می‌آورد) و هم چنین منعكس كننده برخی از نامطلوب‌ترین پیامدهای اجتماعی و اقتصادی در جهان با سطح پایین آموزش، نرخ بالای مرگ و میر و فقر شدید هستند.


جوی پومافی معاون مركز رشد انسانی بانك جهانی و وزیر بهداشت سابق بوتسوآنا در این باره گفت: پایین آوردن نرخ زاد و ولد تنها با بهتر كردن برنامه‌های بهداشتی قابل دسترسی نیست.

وی تاكید كرد: بهبود وضعیت آموزش دختران، ایجاد فرصتهای برابر اقتصادی برای زنان در جامعه و كاهش خانواده‌هایی كه زیر خط فقر زندگی می‌كنند نیز بخشهای ضروری و حیاتی از یك راه كار موثر برای دستیابی به كاهش پایدار در میزان تولدهاست. این در حالی است كه شبكه خبری بی بی سی به تازگی اعلام كرده است؛ برخی از زنان با استفاده از اینترنت به راه‌های غیرمطمئن سقط جنین دسترسی پیدا می‌كنند.

این شبكه خبری در گزارشی در این باره هشدار داد: برخی زنان در كشورهایی كه سقط جنین منع قانونی دارد از اینترنت برای خرید داروهایی استفاده می‌كنند كه بتوانند در خانه جنین خود را سقط كنند.

بر اساس این گزارش؛ زنان ساكن ایرلند شمالی و بیش از 70 كشور كه قوانین و محدودیتهایی در این زمینه دارند، از یك وب سایت اصلی با عنوان "Women on Web" استفاده می‌كنند.

بازبینی‌های یك مجله انگلیسی موسوم به obstetrics and Gynaecology از روی 400 مصرف كننده نشان داد كه تقریبا 11 درصد از مشتریان پس از مصرف این داروها نیاز به انجام عمل جراحی پیدا كردند.

فعالان ضد سقط جنین هشدار داده‌اند كه رشد چنین سایتهایی بسیار نگران كننده است.

آنها هم چنین خواستار توقیف سریع این قبیل سایتها و مقابله با فعالیتهای آنها شده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha