شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 113278

به طور متوسط 70 درصد بدن انسان، 75 درصد ماهیچه‌های بدن، 25 درصد استخوان‌ها و 82 درصد خون از آب تشکیل شده است. همچنین، سلول‌های مغز انسان نیز شامل 85 درصد آب هستند. با این اعداد، به راحتی می‌توان به اهمیت آب در بدن پی برد.

سلامت نیوز: به طور متوسط 70 درصد بدن انسان، 75 درصد ماهیچه‌های بدن، 25 درصد استخوان‌ها و 82 درصد خون از آب تشکیل شده است. همچنین، سلول‌های مغز انسان نیز شامل 85 درصد آب هستند. با این اعداد، به راحتی می‌توان به اهمیت آب در بدن پی برد.

درباره نوشیدن آب، سوالات متعددی وجود دارد؛ فواید آب، خطرات کمبود آب در بدن، مقدار مورد نیاز آب برای بدن، املاح و مواد مورد نیاز بدن از طریق آب، بهترین نوع آب، و ...
بر اساس تحقیقات پزشکی، یک انسان فعال، در طول روز به طور متوسط به 8 لیوان، معادل با 2 لیتر آب نیاز دارد. براساس آمار اعلام شده ازسوی ادارها یمنی موادغذایی کشورهایاروپاییEuropean Food Safety Authority(EFSA)،میانگین مصرف کل مایعات درایران کمترازمیزان استانداردتعین شده است. 23 درصدازایرانیان کمتراز 5/1 لیترو 17 درصدکمتراز 2/1 لیترمایعات مصرف می‌کنند. همچنین 48 درصدازمردان و 50 درصداززنان،روزانه کمترازمیزان توصیه شده،آب مصرف می‌کنند. این آمارنشان می‌دهدکه افرادآگاهی کامل درباره ضرورت وحتی فوایدنوشیدن مایعات،به ویژه آب راندارند.
فواید آب برای بدن
بدن، ماشین پیچیده‌ایست که برای فعالیت، کارایی و سلامت به آب نیاز دارد. از فواید آب می‌توان به دفع سموم بدن وکمک به کارایی کلیه‌ها، کاهش وزن، درمان طبیعی سردرد، جوانی و شادابی پوست، افزایش بازدهی در محیط کار، کمک در هضم غذا و از بین بردن خستگی اشاره کرد.
اما در این میان، به فواید نوشیدن آب در صبح و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، توجه کمتری شده‌است.

نوشیدن آب پس از بیدار شدن از خواب، به از بین بردن سموم در خون کمک به‌سزایی می‌کند که نتیجه آن، پوست شفاف‌تر و لطیف‌تر است. همچنین بازسازی ماهیچه‌ها و سلول‌های خون را نیز سرعت می‌بخشد.
در صورت نوشیدن آب به طور روزانه و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، کمک بسیاری به سیستم لنفاوی خواهد شد. سیستم لنفاوی، اصلی‌ترین سیستم دفاعی بدن است که مانند دستگاه گردش خون، از رگ‌هایی تشکیل شده که مایع لنف را به تمامی قسمت‌های بدن می‌رساند و باعفونت‌ها مقابله می‌کند. با نوشیدن آب، می‌توان این دستگاه را در تعادلنگه‌داشت تا از بدن به بهترین نفع محافظت کند.
با نوشیدن دو لیوان آب، متابولیزم بدن تا 24 درصد افزایش می‌یابد که بهترین موقع برای آن، پس از بیداری‌است که متابولیزم بدن به کمترین حد خود رسیده است. با افزایش متابولیزم بدن، می‌توان به از دست دادن وزن اضافه دست یافت.
با نوشیدن آب پس از بیدار شدن، به تمیز کردن روده کمک می‌شود و هضم غذا را نیز آسان‌تر می‌کند.
با توجه به همه این نکات پیشنهاد می‌شود تا هنگام خواب، یک بطری آب در کنار خود داشت تا پس از بیدار شدن، آن را نوشید.
مشکلات کم آبی در بدن
نوشیدن کمتر از 2 لیتر در روز، خطر کم آبی بدن را افزایش می‌دهد و کم آبی، می‌تواند عامل بروز انواعی از بیماری‌هاباشد. از این بیماری‌ها می‌توان به گرفتگی عضلات، فشار خون پایین، مشکلات کلیوی، عفونت، سنگ‌های کلیه، اسپاسم (تشنج موضعی) عضلات، گیجی، ورم روده، عفونت‌های کلیوی، دیابت و بسیاری از بیماری های‌ دیگر اشاره کرد. برای تشویق کردن مردم به نوشیدن آب برنامه دوی شادآبی، برای دومین سال متوالی برگزارشد. این برنامه پارسال در مجموعه ورزشی انقلاب و امسال نیز در مجموعه بام تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha