رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: متاسفانه برخی دولتمردان نه تنها قانون کنترل دخانیات را اجرا نکردند، بلکه مانع اجرای این قانون نیز شدند.

سلامت نیوز:رییس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: متاسفانه برخی دولتمردان نه تنها قانون کنترل دخانیات را اجرا نکردند، بلکه مانع اجرای این قانون نیز شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «علیرضا مرندی» روز شنبه در همایش دخانیات، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ریاست ستاد کشوری کنترل دخانیات را بر عهده دارد، ابراز امیدواری کرد که این وزارتخانه در این خصوص کار جدی انجام دهد.

وی گفت: مکلف بودیم قیمت دخانیات بیشتر از تورم باشد، اما این کار را نکردیم.

وی با اشاره به قیمت پایین محصولات دخانی و مالیات کم این محصولات در مقایسه با بسیاری از کشورها گفت: کشورهای دیگر چندین برابر ما قیمت محصولات دخانی را افزایش دادند.

مرندی در رابطه با تصاویر هشداردهنده که باید بر روی پاکت سیگارها الصاق شود افزود: چند تصویر هشدار دهنده با اندازه ای کوچک انتخاب شد که تاثیر چندانی بر مصرف کننده نداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالیست که کشور برزیل، تصاویر هشداردهنده بزرگی را بر روی پاکت های سیگار الصاق کرده اما ما این تصاویر را کوچکتر کردیم و با این کار سر خود را کلاه می گذاریم.

مرندی گفت: همچنان روی برخی سیگارها در بازار دخانیات کشور علامت ملایم نوشته می شود، این در حالیست که محصولات دخانی، ملایم و غیر ملایم ندارند.

وی افزود: بر اساس قانون کنترل دخانیات عرضه و فروش محصولات دخانی به افراد زیر 18 سال ممنوع است، اما مطمئن نیستم که این بند از قانون اجرا شود.

مرندی به افزایش مالیات سیگار نیز اشاره کرد و گفت: شرکت های سازنده محصولات دخانی از جمله شرکت دخانیات ادعا می کنند که افزایش مالیات بر سیگار باعث افزایش قاچاق این محصول می شود و دولت از این طریق متضرر می شود، اما استدلال آنها درست نیست. دولت بابت بروز بیماری ها و عوارض ناشی از مصرف دخانیات، هر سال ضررهای بیشتری می دهد.

وی به برخی کشورها از جمله فنلاند و نیوزیلند اشاره کرد و افزود: این کشورها در نظر دارند در سال های آینده کاری کنند که کسی سیگار نکشد. این در حالیست که در ایران استعمال محصولات دخانی بگونه ای است که برخی خانم ها که حتی سیگار هم نمی کشند، استفاده از قلیان را حتی برای بچه ها فاقد اشکال می دانند.

وی گفت: متاسفانه اگر تا چند سال قبل زن ها کمتر از مردان دخانیات مصرف می کردند، اکنون تعداد آنها بیشتر هم شده است، این در حالیست که زنان سکاندار مسایل بهداشتی در خانواده هستند و اگر آنها استعمال دخانیات داشته باشند فرزندانشان بیشتر از وقتی که پدر خانواده مصرف دخانیات دارد متضرر می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha