رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: لایحه كاهش ساعت كاری پرستاران به عنوان پرسنل بهداشتی - درمانی در دولت تصویب و برای تصویب نهایی تقدیم مجلس شد.

غضنفر میرزابیگی در گفت‌وگو با فارس افزود: پس از وعده رئیس جمهوری برای كاهش ساعت كاری پرستاران و توجه وی به سختی این حرفه در روز پرستار، سرانجام لایحه كاهش ساعت كاری پرستاران در دولت تصویب شد و به مجلس رفت و با توجه به فضای حاكم در مجلس هشتم كه فضای كارشناسی است و نیز با توجه به شناخت نمایندگان این دوره مجلس از مشكلات پرستاران امیدواریم كه خیلی زود شاهد تصویب این لایحه یك فوریتی در مجلس باشیم.
وی گفت: این لایحه با عنوان تعدیل ساعت كاری پرسنل بهداشتی-درمانی به مجلس رفته است و در صورت تصویب ساعت كاری این پرسنل با توجه به سختی كار و سنوات كاری به صورت پلكانی كاهش می‌یابد، پیشنهاد ما به نمایندگان مجلس این است كه در بین پرسنل بهداشتی- درمانی برای پرستاران جایگاه و اولویت ویژه‌ای را به خاطر سختی و مشكلات این حرفه قائل شوند و اجازه ندهند به علت گسترده شدن موضوع، تصویب این لایحه برای پرستاران به طول انجامد.
میرزابیگی افزود: در این لایحه به طور مشخص به میزان كاهش ساعت كاری پرستاران و رقم دقیق ساعت كاری اشاره نشده است و قرار است در صورت تصویب این لایحه تصمیم گیری در مورد جزئیات اجرایی آن در اختیار دولت باشد، پیشنهاد سازمان نظام پزشكی این بود كه ساعت كاری پرستاران در لایحه قید شود و حداقل شاهد كاهش 10 ساعت از ساعات كاری پرستاران در هفته، مطابق استانداردهای جهانی باشیم.
وی گفت: در زمان حاضر میانگین ساعت كاری پرستاران در دنیا 34 ساعت و بین 33 تا 35 ساعت است در حالی كه در كشور ما پرستاران موظفند 44 ساعت در هفته كار كنند و این مسئله در كنار اضافه كاری‌های اجباری موجب كاهش بازدهی كاری پرستاران و فرسودگی زودهنگام آنان می‌شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است كه به طور مشخص ساعت كاری موظفی پرستاران در قانون 34 ساعت تعیین شود و این قانون برای تمام پرستاران شاغل در بخش دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی و خیریه عملیاتی شود.
وی گفت: در مورد پرستاران بخش خصوصی اعمال این قانون نیازمند همكاری وزارت كار و امور اجتماعی است كه با توجه به شناختی كه از وزیر كار و مجموعه این وزارتخانه داریم و با توجه به نظر مساعد این مجموعه به حرفه سخت و زیان آور پرستاری امیدواریم كه شاهد كاهش ساعت كاری پرستاران در بیمارستانها و مراكز بهداشتی- درمانی خصوصی نیز باشیم.
وی افزود: البته قانون كار در مورد پرستاران بخش خصوصی در موارد دیگری از جمله طبقه‌بندی مشاغل و سخت و زیان آور بودن این حرفه هم هنوز اجرایی نشده كه امیدواریم هر چه زودتر با اجرایی شدن این موارد تفاوتی كه اكنون بین حقوق پرستاران بخش دولتی و غیر دولتی وجود دارد از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha