شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 113292

پوکی استخوان که به عنوان پیامد کهنسالی اغلب نادیده گرفته می‌شود یک عارضه جدی است که نباید نسبت به پیشگیری و کنترل آن بی‌تفاوت بود.

سلامت نیوز:پوکی استخوان که به عنوان پیامد کهنسالی اغلب نادیده گرفته می‌شود یک عارضه جدی است که نباید نسبت به پیشگیری و کنترل آن بی‌تفاوت بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در زنان خطر شکستگی استخوان لگن به دلیل پوکی استخوان با خطر ابتلای آنان به مجموع سه سرطان سینه،‌ تخمدان و رحم برابر است. گروهی از متخصصان هلندی و آلمانی در بررسی‌های جدید آزمایشگاهی خود متوجه شدند که ایجاد جهش در ژن انسانی «پلاستین 3» می‌تواند عامل احتمالی ابتلا به پوکی استخوان باشد.

پرفسور «برونهیلد ویرث» از موسسه ژنتیک انسانی در دانشگاه کلن آلمان گفت: پوکی استخوان می‌تواند مشکلات و چالش‌های جدی برای جوامعی به همراه داشته باشد که شهروندان آن رو به سالمندی دارند. گرچه این بیماری در نوع خود کشنده نیست اما عده قابل توجهی از مبتلایان به آن در نتیجه مواجه شدن با مشکلات ناشی از شکستگی‌های استخوانی جان خود را از دست می‌دهند.

بافت استخوانی به نظر سخت و محکم است اما در حقیقت این سازه مهم بدن، بافتی در حال رشد و زنده دارد. پوکی استخوان که با از دست رفتن و کاهش تراکم استخوانی ایجاد می‌شود بافت استخوانی را ضعیف و شکننده می‌کند.

به گزارش مدیکال دیلی، متخصصان در این آزمایش رشد گونه ای از ماهی‌ها را که در آنها ژن «پلاستین 3» طی مرحله سه روزه و پنج روزه از کار افتاده بود، بررسی کردند. این تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که فقدان این ژن منجر به تضعیف رشد اسکلتی‌ در این ماهی‌ها می‌شود در حالی که افزودن ژن پلاستین 3 انسانی به بدن ماهی، دوباره روند رشد استخوانی این جانور را احیا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha