با اوج گرفتن مباحث مربوط به اکتان‌افزای تولیدی پتروشیمی و دفاع مسعود میرکاظمی که به نوعی متهم ردیف اول ماجرای بنزین پتروشیمی به شمار می‌رود، ماجرای آلودگی بنزین وارد مرحله جدیدی شده است.

اثبات سرطان‌زایی بنزین پتروشیمی/ افشای یک پنهان‌کاری بزرگ + اسناد

سلامت نیوز: با اوج گرفتن مباحث مربوط به اکتان‌افزای تولیدی پتروشیمی و دفاع مسعود میرکاظمی که به نوعی متهم ردیف اول ماجرای بنزین پتروشیمی به شمار می‌رود، ماجرای آلودگی بنزین وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش سلامت نیوز، سایت خردادنیوز نوشت: با اوج گرفتن مباحث مربوط به اکتان‌افزای تولیدی پتروشیمی و دفاع مسعود میرکاظمی که به نوعی متهم ردیف اول ماجرای بنزین پتروشیمی به شمار می‌رود، ماجرای آلودگی بنزین وارد مرحله جدیدی شده است.در این میان خرداد با استناد به اخبار رسمی وزارت نفت در دوران میرکاظمی، به اطلاعات جدیدی از ترکیب ماده دیگری به جز «ریفورمیت» با بنزین معمولی دست یافته است. این ماده سرطان‌زا و خطرناک که حاوی ۵۰ درصد بنزن است، به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد که در دوران میرکاظمی به بنزین معمولی افزوده شد و نام آن «بنزین پیرولیز» است. خطرناک بودن این ماده به حدی است که حتی مسئولان وزارت نفت نیز مدت‌هاست دیگر نامی از آن به میان نیاوردند و این در حالی است که مسعود میرکاظمی شدیداً اصرار دارد بنزین پتروشیمی پاک است!

بنزین پیرولیز چیست؟

بنزین پیرولیز یک محصول جانبی حاوی حدود ۵۰ درصد بنزن است و برای تولید محصولات پتروشیمی دیگر به کار می‌رود. این ماده به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد. در دوران تحریم، این ماده علاوه بر ریفورمیت معروف، با بنزین معمولی مخلوط شده است. بنابر اعلام شرکت پتروشیمی، این ماده مخلوطی از چند آروماتیک است که فراریت نسبتاً بالایی دارند لذا سریعاً تفکیک شده وارد هوا می‌شوند. این ماده مجموعه‌ای از ترکیبات آروماتیک و حلقوی است که هر کدام مسمومیت خاص خود را دارند. در تصاویر زیر به نقل از برگه اطلاعات ایمنی موارد شرکت پتروشیمی، اطلاعات بنزین پیرولیز آمده است. اطلاعاتی که از این لینک قابل دانلود است.

 

اسناد آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها

اسناد آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها

ماجرایی که میرکاظمی از کنار آن می‌گذرد!

در دوران تحریم، علاوه بر ریفورمیت و MTBE این ماده نیز به بنزین معمولی افزوده شده است که در اظهارات جدید میرکاظمی و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، اشاره‌ای به آن دیده نمی‌شود و این خبرگزاری‌ها با هوشمندی از کنار آن می‌گذرند! این درحالی است که بنابراعلام مدیران وقت پتروشیمی، بنزین پیرولیز با بنزین معمولی مخلوط می‌شد:

علیرضا ضیغمی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش، خبر شماره 157630 شانا، مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۹: «بنزین پیرولیز و ریفرمیت یکی از فرآورده‌های تولیدی مجتمع های پتروشیمی و نفتای سبک نیز از فرآورده های تولیدی پالایشگاه‌های کشور است که پیش از این به خارج از کشور صادر می‌شد، ولی با توجه به نیاز داخل هم اکنون از این فرآورده‌ها برای تولید بنزین مورد نیاز داخل استفاده می‌شود.»

سیداسماعیل موسوی، مدیرعامل وقت پتروشیمی جم، خبر شماره 158526 شانا، مورخ ۵ مهر ۱۳۸۹: «بنزین پیرولیز تولیدی پتروشیمی جم به عنوان یکی از محصولات فرعی واحد الفین از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع تولید می‌شد، ولی به دلیل عدم نیاز داخلی آن را صادر می‌کردیم. از هنگام اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌‌های پتروشیمی تاکنون، این محصول برای اختلاط با بنزین معمولی در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.»

رضا امیری، مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی بندرامام، در خبر شماره 160080 شانا، مورخ ۴ آبان ۱۳۸۹ از تولید ۱۹ هزار و ۴۵۸ تن بنزین پیرولیز و ۱۰۷ هزار و ۳۳۴ تن بنزین (ریفورمیت) در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر امسال در این شرکت خبر داد و افزود: «بنزین تولیدی برای مصرف مستقیم به عنوان بنزین سوپر در جایگاه عرضه های سوخت به کار نمی‌رود، بلکه نقش اصلی آن به دلیل درجه بهسوزی بالا تنها در جهت افزایش اکتان محصولات تولیدی پالایشگاه و نیازمند اختلاط با مواد افزاینده دیگر است».

 

تقدیر احمدی‌نژاد از مدیران مربوطه
اسناد آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها
 

یک شاهد دیگر بر توزیع بنزین پیرولیز در دوران تحریم، تقدیر احمدی‌نژاد از مسئولان مربوطه است! نوشته حاضر درصدد زیر سوال بردن زحمات مدیران پتروشیمی در شرایط سخت تحریم نیست و شاید اگر تلاش متخصصان صنعت نفت نبود، کشور در دوران تحریم با بحران شدیدتر سوخت مواجه می‌شود. در واقع آن کسانی که باید پاسخگو باشد نخست، بانیان تحریم و دوم، مدیران ارشدی هستند که این تصمیم را به ضرر جان و سلامت مردم گرفتند.

اما صرفاً جهت اثبات ادعای مخلوط کردن بنزین پیرولیز با بنزین معمولی، به نقل از خبر شماره 159548 خبرگزاری شانا، اسامی برخی مدیران و دلیل تقدیر از آن‌ها ذکر می‌شود:

عبدالحسین بیات: (معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل)، مدیر و هماهنگ کننده طرح تولید بنزین در شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشکیل جلسات و پیگیری شبانه روزی و نظارت لازم در کلیه مجتمع های تولید بنزین، تصمیمات به موقع به منظور رفع هر گونه کمبود و تنگنای تولید در مجتمع‌های پتروشیمی با تامین منابع مالی و تامین قطعات و مواد شیمیایی با هدف تداوم تولید ریفرمیت، بنزین پیرولیز و MTBE.

رضا امیری: مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی بندر امام به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدی کشور، همکاری فعال برای تولید MTBE و بنزین پیرولیز و هماهنگی با مجتمع‌های تولیدی برای نقل و انتقال محصولات از مجتمع‌های تولیدکننده بنزین.

حسن بیگی: (مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم)، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم به عنوان بزرگ ترین واحد تولید کننده الفین جهان با تولید بنزین پیرولیز و هماهنگ‌کننده جهت دریافت خوراک و محصول از پتروشیمی نوری در امر تولید بنزین پیرولیز و هماهنگی در امر بارگیری کشتی های بنزین پیرولیز.

عادل نژادسلیم: مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی امیرکبیر به عنوان تولید کننده بخشی از بنزین پیرولیز در طرح ضربتی تولید بنزین کشور.

احمد محمدی بوساری: مدیرعامل شرکت پتروشیمی اراک به عنوان تولیدکننده بخشی از بنزین پیرولیز و هماهنگی مناسب برای ارسال این محصول به پالایشگاه‌های شازند و اصفهان در تمام مدت طرح ضربتی تولید بنزین.

 

سوالی که حامیان بنزین آلوده باید به آن پاسخ دهند

با اثبات آلودگی اکتان‌افزای پتروشیمی (که معمولاً ریفورمیت را اصلی‌ترین آن‌ها می‌دانند و نامی از «بنزین پیرولیز» نمی‌برند)، رسانه‌های فارس، تسنیم، کیهان و از این دست حملات خبری خود را متوجه زنگنه و تیم او کرده‌اند، تنها به گناه توزیع بنزین پاک! میرکاظمی نیز که در دوران خود ماجرای بنزین پتروشیمی را کلید زد، به دیگر مدعی تبدیل شده است. سوال اینجاست که آیا آمیختن ماده سرطان‌زای «بنزین پیرولیز» با بنزین معمولی، از دید این افراد قابل دفاع است؟ اگر نیست چرا هیچ نامی از آن برده نمی‌شود؟ دیگر اینکه با اثبات آلودگی بنزین پتروشیمی، آیا واقعاً دفاع از عملکرد گذشته و تخریب و نقد رقیب سیاسی به قیمت جان و سلامت شهروندان و آلوده کردن محیط زیست، کار درستی است؟ اکنون که کار از اخلاق هم گذشته است، آیا حداقل نباید جان انسان‌ها خط قرمز برخی چهره‌های تندرو و رسانه‌های افراطی باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha