پزشک عمومی گفت: استرس به هر شکل اعم از جسمی، عاطفی، اقتصادی، زندگی در شهرهای شلوغ و پر سر و صدا باعث بهم خوردن توازن مواد معدنی در بدن و تعادل تیروئید می شود.

سلامت نیوز: پزشک عمومی گفت: استرس به هر شکل اعم از جسمی، عاطفی، اقتصادی، زندگی در شهرهای شلوغ و پر سر و صدا باعث بهم خوردن توازن مواد معدنی در بدن و تعادل تیروئید می شود.

دکتر علی علاسوند در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: غده تیروئید غده درون ریز سیری شکلی است که در جلوی گلو و روی نای، پایین تر از حنجره قرار دارد.

وی تصریح کرد: هورمون‌های تیروئیدی، آمینو اسیدهای تغییر یافته‌ای هستند که از افزوده شدن ید به آمینو اسید تیروزین ایجاد می‌شود.

وی گفت: از جمله شایعترین مشکلاتی که تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند می توان به مواردی همچون کم کاری تیروئید (هایپوتیروئیدی)، پرکاری تیروئید (ایپرتیروئیدی)، بزرگی غده تیروئید (گواتر)، توده‌های تیروئید، سرطان تیروئید و التهاب تیروئید (تیروئیدیت ) اشاره کرد.

دکتر علاسوند یادآور شد: وقتی غده تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند یا از بدو تولد ناقص شکل گرفته باشد، یا به وسیله جراحی کل تیروئید یا قسمتی از آن برداشته شده باشد و یا ید کافی در رژیم غذایی موجود نباشد دیگر نمی‌تواند هورمون کافی تولید کند و به این حالت کم کاری تیروئید گفته می‌شود.

وی یکی از شایعترین علل کم کاری تیروئید را یک بیماری خود ایمنی به نام هاشیموتو بیان کرد و گفت: در این بیماری به تدریج پادتن‌هایی علیه تیروئید ساخته می‌شود که تیروئید را تخریب می‌کند و توانایی تولید هورمون را از بین می‌برد.

پزشک عمومی با بیان اینکه علائم کم کاری تیروئید معمولا در اثر کاهش متابولیسم بدن ایجاد می‌شود، گفت: این علائم ممکن است شامل خستگی، افزایش وزن و افسردگی باشد کم کاری تیروئید کودکان، ممکن است کاهش رشد، عقب افتادگی ذهنی و یا هر دو را به دنبال داشته باشد.

دکتر علاسوند استرس را یکی از عواملی عنوان کرد که موجب شده امروزه مشکلات تیروئید گسترش یابد و گفت: استرس به هر شکل اعم از جسمی، عاطفی، اقتصادی، زندگی در شهرهای شلوغ و پر سر و صدا و غیره باعث بهم خوردن توازن مواد معدنی در بدن و تعادل تیروئید می‌شود.

وی با بیان اینکه هرگاه شخصی تحت استرس قرار می گیرد غدد آدرنال (فوق کلیوی) به کمک بدن شتافته و با تولید هورمون‌های مختلف به بدن کمک می‌کند، گفت: استمرار استرس موجب مصرف بیشتر و در نهایت تخلیه ذخایر روی، منیزیوم و برخی دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی و به هم خوردن توازن آنها در بدن می‌شود. بسیاری از مواد معدنی که هنگام استرس از بدن فرد حذف می‌شوند برای فعالیت صحیح غده تیروئید مورد نیاز هستند.

پزشک عمومی با اشاره به وجود مواد و عناصر تداخل کننده با عملکرد عنصر ید گفت: امروزه در آب و مواد غذایی، هالوژن‌ها مانند فلوریدها، کلریدها، برمیدها به فراوانی وجود دارند که می توانند جایگزین ید در تیروئید شوند. این مواد با جذب و متابولیزم ید تداخل دارند و وقتی آنها جایگزین ید در بدن شوند، غده تیروئید دچار اختلال در فعالیت می شود.

وی با بیان اینکه امروزه تقریباً مس و جیوه مازاد در بدن اکثر افراد به خاطر آلودگی محیط زیست است، گفت: این دو عنصر با عناصری مثل روی، سلنیوم و منگنز که تیروئید جهت فعالیت خود به آنها نیاز دارد تداخل عملکرد دارند.

دکتر علاسوند مس را عنصر ضروری برای سلامت انسان دانست و افزود: ازدیاد آن موجب اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌شود، غده تیروئید نسبت به مس بسیار حساس است. بخشی از آن به این دلیل است که تیروئید به آسانی توسط سیستم اعصاب سمپاتیک تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشکلاتی از قبیل کم کاری یا پرکاری تیروئید رابطه مستقیم با عدم تعادل مس در بدن دارند.

وی یادآور شد: جیوه نیز از طریق مواد مصرفی در پر کرده دندان‌ها(آمالگام)، خوردن بیش از حد ماهی و سایر آبزیان وارد بدن انسان شده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد بخش‌های مختلف بدن مانند کبد، غده تیروئید و... می شود، بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند ام اس نیز رابطه مستقیم با ازدیاد جیوه در بدن دارند.

دکتر علاسوند اضافه کرد: مردم به علت مشغله و نوع زندگی تمایل بیشتری به خوردن غذاهای فست فود و آماده دارند. معمولاً این غذاها دارای کالری زیاد و فاقد مواد مغذی به اندازه کافی هستند، همچنین کاهش کیفیت مواد غذایی به دلیل استفاده از هورمون‌ها برای پروار کردن دام‌ها و طیور و روش‌های رویش سریع در پرورش میوه‌ها و سایر مواد غذایی، سبب تهی شدن آنها از مواد معدنی و ویتامین‌ها شده است. کمبود مواد معدنی مانند روی، ید، سلنیوم، منگنز، ویتامین سی و ویتامین‌های گروه B در فعالیت این غده ایجاد اختلال می‌کنند، میزان کافی تمامی این عناصر در بدن برای عملکرد صحیح غده تیروئید لازم هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عفونت و انواع سرطان‌ها در بدن نیز فعالیت غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha