شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1133

شما هم از آن‌هایی هستید كه صبح‌ها با عجله آماده می‌شوید و برای صبحانه خوردن وقت ندارید؟

صبحانه‌ای برای همه عمر

شما هم تكرار چندباره جمله «دیر شد» را، به اضافه یك لیوان چای هنوز داغ و یك كیك یا كلوچه كارخانه‌ای، گذاشته‌اید جای صبحانه؟ متاسفانه شما در این مشكل تنها نیستید. آمارها نشان می‌دهد 10 تا 30 درصد نوجوانان و بزرگسالان صبحانه را نادیده می‌گیرند. نخوردن صبحانه، به خصوص در دختران 13 تا 17 ساله، خیلی شایع است.

حالا فكر می‌كنید با صبحانه نخوردن چه چیزهایی را از دست می‌دهید؟ شاید فكر كنید «با ناهار و شام جبرانش می‌كنم.» اما موضوع به همین راحتی‌ها هم نیست. وقتی می‌فهمید چه كلاهی سرتان رفته كه بدانید دانشمندان فهمیده اند كسانی كه صبحانه نمی‌خورند، تمركز كمتری دارند و بیشتر از بقیه مجبور می‌شوند از كار و مدرسه غیبت كنند.

 مطالعات زیادی هم نشان داده كه پیشرفت تحصیلی و رفتار دانش آموزان صبحانه خور، بهتر از بقیه دوستان شان در مدرسه است. بی خود نیست در خیلی از كشورها، از جمله كشور خودمان، طرح صبحانه رایگان در مدرسه مطرح شده است. متخصصان تغذیه معتقدند، دست كم چهار دلیل برای شروع یك روز خوب با صبحانه وجود دارد.

صبحانه بخورید ،چاق نشوید
خوردن صبحانه می‌تواند احتمال چاق شدن را كم كند. البته منظور دانشمندان از صبحانه احتمالا آن چیزی نیست كه خیلی از ما فكر می‌كنیم: سه چهار تخم مرغ نیمرو یا سوسیس سرخ شده چرب و پركالری لای چند نان باگت با كلی خیار شور (چیزی كه یك راست ما را به اورژانس می‌فرستد!) یك صبحانه سبك و سالم، می‌تواند فایده‌هایی برای شما داشته باشد كه حتی در خواب هم نمی‌توانستید ببینید.

 ثابت شده نخوردن صبحانه، می‌تواند تا 5/4 برابر استعداد چاقی را زیاد كند كه این مقدار در نوجوانان و بزرگ‌سالان به یك اندازه است.

دیابت نگیرید
محققان متوجه شده‌اند خوردن صبحانه می‌تواند احتمال ابتلا به اختلالات قند خون را به نصف كاهش دهد كه این در پیش‌گیری از دیابت وكلسترول بالا نقش دارد. به همین دلیل، دانشمندان معتقدند كسانی كه صبحانه نمی‌خورند، بیشتر از بقیه امكان دارد دچار چاقی، پیشرفت دیابت و حتی حمله قلبی شوند.

محققان می‌گویند: «خوردن چیزی به عنوان صبحانه در ابتدای روز، باعث تعدیل قند خون و در نتیجه تنظیم انرژی و اشتها می‌شود.» آن‌ها معتقدند: «كسانی كه صبحانه می‌خورند در طول روز كمتر گرسنه می‌شوند و بنابراین در خوردن كمتر زیاده‌روی می‌كنند. به همین دلیل، آن‌ها صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند.»

آرامش داشته باشید
سلامت جسمی تنها نتیجه حاصل از صبحانه نیست، بلكه تحقیقات دانشمندان كه در مجله بین المللی علم غذا وتغذیه آمده، نشان می‌دهد كسانی كه هر روز صبحانه حاوی غلات مصرف می‌كنند، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی وضعیت بهتری دارند.

عمرتان طولانی می‌شود
كسی چه می‌داند! شاید اگر شما هم سر سفره صبحانه بنشینید، به سال‌های عمرتان افزوده شود. محققان جورجیایی دریافته اند، كسانی كه به سن 100سالگی رسیده اند، در طول مدت عمرشان منظم تر و بیشتر از بقیه صبحانه می‌خورده‌اند. مگر نه این كه شما این صفحه‌ها را می‌خوانید تا حتی اگر شده یك دقیقه به عمرتان اضافه شود؟

صبحانه شاهانه
به تازگی دانشمندان انجمن قلب آمریكا، درباره مواد غذایی كه درصبحانه مصرف می‌شود، تحقیق كرده‌اند تا بفهمند چه نوع موادی بیشتر به حفظ سلامتی كمك می‌كند. مطالعات آن‌‌ها نشان می‌دهد بهتر است در سفره صبحانه، نماینده‌ای از حداقل چهار گروه غذایی اصلی حاضر باشد.

نان: افرادی كه هر روزغلات كامل به عنوان صبحانه می‌خورند، بیشتر از فواید آن سود می‌برند. این افراد 15 درصد كمتر دچار اختلال سوخت و ساز قند در بدن‌شان می‌شوند. در ضمن، جذب ویتامین‌های ضروری و املاح هم در این گروه بیشتر است.

نان جو: جو، 40 درصد بیشتر از كورن فلكس اشتها را كم می‌كند. علتش هم این است كه فیبر بیشتری دارد. اگر می‌خواهید چند كیلو وزن كم كنید ، باز فیبرهای مهربان به یاری شما می‌آیند. محققان انجمن پزشكی آمریكا می‌گویند: «كالری غذاهای پرفیبر كمتر است، بنابراین افرادی كه رژیم غذایی پر فیبر دارند، كمتر اضافه وزن پیدا می‌كنند. علاوه بر این، فیبر سرعت هضم غذا را كم می‌كند و باعث می‌شود دیرتر احساس گرسنگی كنیم. این خاصیت، مخصوصا صبح‌ها مهم‌تر است.»

 عدسی: حبوبات هم اجزای پر ارزش صبحانه اند. عدسی، لوبیا و چیزهایی مانند آن‌ها می‌توانند هم منبع خوبی برای پروتیین باشند و هم شما را برای شروع یك روز تازه پر از انرژی كنند.

سبزی خوردن: با اضافه كردن دست كم یك واحد میوه و سبزی، می‌توانید صبحانه‌تان را به یك وعده غذایی پر ارزش تبدیل كنید.

نكته این‌جاست كه باید روزی پنج واحد میوه و سبزی مصرف كرد و می‌توان تصور كرد كسی كه روزش را با میوه یا آبمیوه شروع نكند و بقیه روز هم خوردن آن‌ها را فراموش كند. این یعنی از دست دادن یك سپر خوب و محكم در برابر حمله بیماری‌های قلبی، سرطان و غیره. یك بشقاب كوچك سبزی خوردن روی میز صبحانه، می‌تواند هم سفره را زیباتر كند و هم این نكته كوچك را از فایده‌های بی‌شمار آن، به یادمان بیاورد.

آب پرتقال: تنها با یك لیوان آب پرتقال در روز، می‌توانید كلسترول خوب (اچ-دی-ال)را در بدن‌تان بالا ببرید و از رسوب كلسترول بد در دیواره رگ‌ها و بسته شدن آن‌ها جلوگیری كنید. این چیزی است كه محققان در مجله تغذیه بالینی آمریكا ادعا كرده‌اند.

 ضمن این كه آب پرتقال، پتاسیم زیادی دارد كه می‌تواند خطر فشار خون بالا و سكته را كم كند. فایده‌های ویتامین c هم با اعضای گروه سبزی‌ها و میوه‌ها به دست می‌آید؛ در این فصل هم كه مركباتی مثل پرتقال، لیموشیرین و نارنگی در دسترس همه هست.

قندهای ساده: یك صبحانه خوب صبحانه‌ای است كه در آن یك قند ساده هم حاضر باشد. بهتر است در درجه اول عسل و قندهای طبیعی را انتخاب كنید؛ چیزهایی مانند خرما، شیره خرما، شیره انگور. اگر از این شیرینی‌ها در دسترس تان نبود، از مربا، قند و شكر معمولی استفاده كنید، البته در حد متعادل؛ به طوری كه تقریبا 10 درصد كل انرژی صبحانه از این قندهای ساده تامین شود.

گروه لبنیات: شیر و پنیر را نیز می‌توان توصیه كرد. می‌توانید برای خوراك اصلی صبحانه،گاهی تخم‌مرغ را هم جایگزین پنیر كنید، اما بهتر است به جای سرخ كردن تخم مرغ (همان نیمروی دوست داشتنی)، آن را آب پز كنید.

مغزها: برای تامین انرژی بیشتر و چربی‌های مفید، مقداری از مغزها، مخصوصا گردو با صبحانه توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha