شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 113302

محققان آلمانی ایمپلنت تیتانیومی طراحی کرده‌اند که هنگام شب داخل بینی قرار داده شده و با باز کردن راه‌های هوایی، به درمان خروپف، آپنه خواب و امکان تنفس از طریق بینی کمک می‌کند.

سلامت نیوز:محققان آلمانی ایمپلنت تیتانیومی طراحی کرده‌اند که هنگام شب داخل بینی قرار داده شده و با باز کردن راه‌های هوایی، به درمان خروپف، آپنه خواب و امکان تنفس از طریق بینی کمک می‌کند.

محققان آلمانی ایمپلنت تیتانیومی طراحی کرده‌اند که هنگام شب داخل بینی قرار داده شده و با باز کردن راه‌های هوایی، به درمان خروپف، آپنه خواب و امکان تنفس از طریق بینی کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در هنگام شب، بافت‌های نرم در پشت دهان، بینی و گلو شل و تاحدودی محدود می‌شوند؛ خروپف در اثر ارتعاش این بافت‌ها در هنگام تنفس ایجاد می‌شود و تخمین زده می‌شود که یک سوم مردان و یک دهم زنان از مشکل خروپف منظم شبانه رنج می‌برند.

خروپف همچنین می‌تواند نشانه‌ای از آپنه انسدادی خواب (OSA) باشد که حدود چهار درصد مردان و زنان میانسال را درگیر می‌کند؛ در این شرایط، راه‌های هوایی بطور کامل بسته شده و جریان هوا به داخل ریه هر بار به مدت 10 ثانیه تا 2 دقیقه مسدود می‌شود.

تنفس از طریق بینی - در مقایسه با تنفس دهانی - باعث افزایش 10 تا 15 درصدی اکسیژن خون می‌شود؛ عدم درمان آپنه انسدادی خواب خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

اضافه وزن، مصرف الکل، داشتن گردن کلفت، استفاده از برخی داروها از جمله قرص خواب‌آور، سیگار کشیدن، یائسگی و برخی تغییرات هورمونی از جمله عوامل موثر بر خروپف و آپنه انسدادی خواب محسوب می‌شوند.

ایمپلنت تیتانیومی AlaxoStent یک نوار فلزی 160 میلی‌متری ساخته شده از نیتینول (nitinol) – آلیاژ نیکل و تیتانیوم – است.

این وسیله شکلی شبیه گل لاله دارد که پس از قرار گرفتن درون بینی، مانند گلبرگ‌های گل باز شده و منجر به باز شدن راه‌های هوایی و در نتیجه توقف خروپف می‌شود.

فرد در حالت دراز کشیده، این لوله انعطاف‌پذیر را با فشار آهسته از طریق حفره بینی وارد مجرای پشت گلو می‌کند، فشار وارده ناشی از باز شدن سر لوله منجر به گشوده شدن راه‌های هوایی می‌شود؛ در هنگام خارج کردن، سر لوله براحتی جمع شده و از صدمه به بافت اطراف بینی و گلو جلوگیری می‌شود.

به گفته محققان، ایمپلنت تیتانیومی AlaxoStent برای افراد دچار آپنه انسدادی خواب – توقف تنفس در دوره‌های کوتاه مدت – بسیار مفید است.

این دستگاه مجوز عرضه در اتحادیه اروپا، کانادا و هند را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha