معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر دوره انکار مشکلات و مسائل زیست محیطی گذشته است و دولت جدید با رویکرد زیست محیطی به این گونه مشکلات رسیدگی می کند.

دوره انکار مشکلات محیط زیست گذشته است/ ارتقای شاخص های زیستی محیطی در دولت یازدهم

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر دوره انکار مشکلات و مسائل زیست محیطی گذشته است و دولت جدید با رویکرد زیست محیطی به این گونه مشکلات رسیدگی می کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم اهدای جایزه ملی محیط زیست که با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد اظهارداشت: برخی از مشکلات زیست محیطی امروز مانند بحران دریاچه ارومیه حاصل انکار مباحث زیست محیطی که خوشبختانه در دولت یازدهم از این مساله عبور کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه رئیس جمهوری با رویکرد زیست محیطی و برنامه های محیط زیستی اولین جلسه دولت را برگزار کرد که جای خوشبختی و امید است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امروز مسائل محیط زیست رویکرد جهانی دارد و مختص یک کشور یا یک منطقه نیست بلکه تاثیر این گونه مسائل زنجیروار بر روی نقاط مختلف تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی محیط زیست قرار داریم گفت: گرم شدن زمین، به جا گذاشتن ردپای زیستی که امروزه بیش از ظرفیت و توان اکولوژیک طبیعت از آن استفاده می شود برخی از مشکلاتی است که جنبه جهانی دارند.

ابتکار ادامه داد: همچنین مسائلی مانند گونه های زیستی، آلودگی های آب، هوا و خاک از دیگر مسائل زیست محیطی است که باید مورد توجه قرار گیرد که قطعا کشور ما هم از این مساله مستثنی نیست.

وی تاکید کرد:تصمیم سازان و حکمرانان باید مسائل زیست محیطی را جهانی ببینند زیرا دیگر این مسائل از بعد زمان و مکان خارج شده و افق دید جدیدی شکل گرفته است که خوشبختانه رییس جمهوری به این مساله واقف هستند.

ابتکار افزود: رئیس جمهوری در حالی دولت را تحویل گرفت که شرایط زیست محیطی کشور بسیار ناخوشایند بود و بر این اساس برنامه راهبردی پایداری - حفاظت و اقتصاد و محیط زیست را برنامه ریزی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان ها و دستگاه های دیگر باید نسبت به انجام وظیفه زیست محیطی خود برنامه ریزی داشته باشند.

ابتکار ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی توان اجرایی لازم را برای انجام وظایف خود ندارد از این رو نیازمند یک مهندسی مجدد است از سوی دیگر معیشت کارکنان و وضعیت محیط بانان نیز باید بهبود یابد که انجام این امور نیازمند همراهی جدی رئیس جمهور است.

وی به نقش سازمان های مردم نهاد در حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم حمایت از مشارکتهای مردمی برای سازندگی کشور است و قطعا یکی از قوی ترین زمینه های فعالیت های اجتماعی در سازمان های مردم نهاد (سمن) بخش محیط زیست است.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به این رویکرد دولت یازدهم تعداد زیادی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در سراسر کشور شکل گرفته که اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند به عنوان مثال سمن ها در غرب کشور نهضت کنار گذاشتن شکار و به زمین گذاشتن تفنگ را ایجاد کردند؛ سمن ها از رئیس جمهوری درخواست دارند تا از آنها حمایت شود و لایحه حمایت از سازمانهای مردم نهاد شکل گیرد.

ابتکار گفت: در 9 ماه گذشته به پشتوانه مردم و رای مردم و درایت رئیس جمهوری اتفاقات خوبی در زمینه محیط زیست در کشور رقم خورده که مهمترین آن احیای شورای محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دوره سعی کردیم همپیمانی سازمان محیط زیست را با دیگر سازمانها تقویت کنیم زیرا محیط زیست یک موضوع فرابخشی و سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از محیط زیست کشور نیست.

معاون رئیس جمهوری گفت: در این مدت تفاهم نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدا و سیما منعقد کردیم و وزرای نفت، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت نیز در مسیر مقابله با آلودگی هوا همکاری های خوبی داشته اند.

وی گفت: احیای تالاب هامون یکی از موفقیتهای زیست محیطی کشور است که در این زمینه عوامل مختلفی از جمله فعالیتهای دولت در بحث دیپلماسی با کشور افغانستان، برداشتن برخی موانع و همکاری مردم و سمن ها موجب زنده شدن دوباره هامون حداقل بعد از هشت سال شد.

ابتکار با ابراز امیدواری از احیای دریاچه ارومیه گفت: مطالعات نجات دریای ارومیه تکمیل شده و به زودی ارائه می شود هر چند اکنون ارومیه در شرایط نسبتا بهتری قراردارد اما نجات این اکوسیستم آبی کار بزرگی است و تلاش بیشتری می طلبد.

وی به وضیعت هوای تهران و کلانشهرها اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در زمینه مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران انجام شده که جای امیدواری دارد هر چند شرایط آب و هوایی نیز به این مسئله کمک کرده است.

ایتکار گفت: در چند سال گذشته شاهد سقوط پی در پی شاخص های زیست محیطی کشور در سطح جهانی بوده ایم که امیدواریم با رویکردی که دولت یازدهم نسبت به محیط زیست دارد این شاخص ها اصلاح شود.

مراسم اعطای جایزه ملی محیط زیست صبح ˈشنبهˈ با سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha