یک استادیار جراحی عمومی و لاپاراسکوپی گفت: هنگامی که اندازه سنگ کیسه صفرا بزرگتر از سه سانتیمتر باشد باید جراحی شود.

سلامت نیوز:یک استادیار جراحی عمومی و لاپاراسکوپی گفت: هنگامی که اندازه سنگ کیسه صفرا بزرگتر از سه سانتیمتر باشد باید جراحی شود.

دکتر هرمز محمودوند در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بیماریهای ژنتیکی، خونی و تغییرات هورمونی باعث ایجاد کبد چرب و در نتیجه سنگ صفرا میشود.

وی با بیان اینکه در مواردی که سنگهای کیسه صفرا بدون علت باشند انجام اعمال جراحی بر روی آنها واجب نیست، اضافه کرد: تنها در چهار مورد اگر وجود سنگ صفرا در افراد بیعلامت باشد نیاز به عمل جراحی است که آن موارد شامل افراد دیابتی، کیسه صفرای چینی، عدم دسترسی افراد به خدمات بهداشتی درمانی و هنگامی که اندازه سنگ کیسه صفرا بزرگتر از سه سانتیمتر باشد.

این استادیار جراحی عمومی و لاپراسکوپی ادامه داد: حتی در مواردی که بیمار به صورت اتفاقی و از طریق سونوگرافی، سی تی اسکن و... متوجه این عارضه میشود نیاز نیست کیسه صفرا عمل و جراحی شود.

دکتر محمودوند با بیان اینکه علائم التهاب حاد کیسه صفرا(کله سیستیت حاد) ناشی از سنگ کیسه صفرا و عفونی بودن آن است، اظهار کرد: در این حالت بیمار دردی شبیه دل پیچه دارد که یکباره میگیرد و در قسمت فوقانی شکم و در سمت راست احساس میشود حتی ممکن است در قفسه صدری قسمت فوقانی پشت یا شانه راست نیز حس شود.

وی افزود: بیمارانی که دچار کله سیستیت حاد میشوند علاوه بر بستری و درمان با آنتی بیوتیک و آنتی اسید اگر زیر 72 ساعت از زمان درد خود مراجعه کند عمل میشوند و بعد از 72 ساعت حتی اگر تب و درد داشته باشند درمان دارویی میشوند و چنانچه به درمان دارویی جواب دادند بعد از شش هفته عمل میشوند.

یک استادیار جراحی عمومی و لاپراسکوپی اظهار کرد: عمل جراحی استاندارد قرن آخر با استفاده از ابراز درون بین مثل آندوسکوپی و جراحی کم التهاب انجام میشود که با یک برش بین 5 و 10 میلیمتر چاک زده میشود و این مهم عملیاتی میشود.

وی گفت: توصیه امروز علمی به جراحی بسته است که حتی در کله سیستیت حاد نیز جراحی بسته صورت میگیرد.

محمودوند اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا باید رژیم غذایی افراد اصلاح شود و به جای غذاهای پرچرب و پرنمک افراد از رژیمهای پرفیبر و کم نمک استفاده کنند و در کنار این مهم نیز تحرک و ورزش داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha