میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای این که سالم و جوان بمانند از مکمل های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین های E، C ،بتاکاروتن و موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده می کنند.

سلامت نیوز: میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای این که سالم و جوان بمانند از مکمل های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین های E، C ،بتاکاروتن و موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده می کنند.

به گزارش سایت «Prevention»، سال هاست که به ماگفته شده است، آنتی اکسیدان ها در کند کردن روند پیری سلول ها نقش دارد زیرا میزان آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. هنگامی که رادیکال های آزاد به پروتئین ها و لیپیدها حمله می کند غشاء سلول ها را می شکند و به دی ان ای آن آسیب می رساند. در این مطلب برخلاف بسیاری از موضوعات دیگر و نظر برخی کارشناسان، عده ای از محققان بر نقش رادیکال های آزاد در شرایطی که سلول های بدن دچار آسیب شده و میکروب ها حمله کرده اند اشاره می کنند و مصرف بی رویه آنتی اکسیدان های ویتامینی را مضر می دانند.

باز هم توجه شما خوانندگان را به این نکته جلب می کنیم که میانه روی حتی در مصرف مکمل های دارویی یکی از اصول اساسی درمان و پیشگیری است. آسیب رسانی رادیکال آزاد به سلول های مغز مانند پیری باعث افت در عملکرد سلولی می شود. از این رو بسیاری از مردم مبالغ هنگفتی را صرف خرید مکمل ها می کنند تا خطرات ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش دهند اما نتایج بررسی های جدید محققان کانادایی نشان می دهد که این روند می تواند صرفا هزینه باشد. بررسی جدید محققان نشان می دهد، که این روند می تواند صرفا صرف هزینه باشد زیرا به گفته آن ها تنها رادیکال های آزاد باعث پیری نمی شود بلکه مصرف زیادمکمل های آنتی اکسیدانی هم باعث پیری زودرس می شود. محققان کانادایی دریافته اند که رادیکال های آزاد می تواند باعث زنده ماندن طولانی تر سلول ها شود؛ این امر به علت تغییر ایجاد شده در مکانیسمی به نام «اپوپتوسیس» رخ می دهد. در این روند به سلول های آسیب دیده دستور نابودی داده می شود مانند مواردی چون پیشگیری از سرطانی شدن وزمانی که دی ان ای به طور خطرناک جهش پیدا کرده است.

محققان معتقدند در شرایط خاص رادیکال های آزاد می تواند مکانیسم نابودی سلول ها را برای تقویت سیستم دفاعی و افزایش طول عمر، تحریک کند. آنان معتقدند که بدن ما انسان ها در مقابله با شرایط سخت، مکانیسم های دفاعی متعددی دارد اما این مکانیسم تا زمان قرار گرفتن در برابر چالش فعال نمی شود. این جاست که رادیکال آزاد نقش مهمی پیدا می کند. مشکل مصرف آنتی اکسیدان این است که در روند تأثیرگذاری رادیکال های آزاد به عنوان محافظ در شرایط بحرانی تداخل ایجاد می کند. به عنوان مثال دوز زیاد آنتی اکسیدانی مانند N-acetyl Cysteine باعث انتشار سلول های سرطان سینه می شود. در حالی که آنتی اکسیدان بتاکاروتن و ویتامین A با افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری ریه ارتباط دارد. آن چه باید گفت، این است که میزان مصرف آنتی اکسیدان ها مهم است زیرا میزان موردنیاز بدن نسبت به آن چه در مکمل هاست، خیلی پایین تر است.در نهایت محققان می گویند بهترین راه به دست آوردن این ویتامین ها، مصرف میوه و سبزیجات است. مکمل های ویتامین شاید برای کودکان، افراد مسن و زنان باردار خوب باشد اما بقیه افراد بهتر است به مصرف محصولات تازه از جمله میوه و سبزیجات بپردازند.

نکته
دانشمندان می گویند رادیکال های آزاد مولکول های فعال در بدن است که باعث افزایش عکس العمل شیمیایی نسبت به سایر مواد می شود و آنتی اکسیدان ها نیز مولکول هایی است که مانع از فعل و انفعال رادیکال های آزاد می شود. این مولکول ها در مواد غذایی است و از تخریب سلول ها پیش گیری می کند. اما در این زمینه هر روز تحقیقات زیادی انجام می شود و یافته های جدیدی در اختیار مردم قرار می گیرد که مطلب امروز درباره آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن نیز جزوی از آن است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در تعریف علمی به طور معمول رادیکال آزاد مولکول یا اتمی است که دارای یک الکترون جفت نشده است و به همین دلیل تمایل زیادی به واکنش با سایر مولکول ها دارد. طی فرآیند متابولیسم مواد از جمله اکسیژن رادیکال های آزاد به وجود می آید که به مولکول های بدن آسیب می رساند. بدن این توانایی را دارد که بر میزان معینی از رادیکال های آزاد فائق آید. اما تجمع زیاد آن ها، باعث بروز بیماری های مختلف می شود. آنتی اکسیدان ها نیز موادی است که سبب خنثی سازی رادیکال های آزاد می شود. ویتامین های A و C و E از جمله این آنتی اکسیدان هاست و بسیاری به تصور این که باید با رادیکال آزاد در بدن مقابله کرد در مصرف داروهای آنتی اکسیدانی زیاده روی می کنند اما محققان بر این نکته اصرار دارند که منظور از مصرف آنتی اکسیدان ها، نوع طبیعی آن است و آن هم به میزان مناسب.آنان می گویند شاید درباره بیان ضرر رادیکال های آزاد اغراق شده است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha