به گفته محققان، کنترل فشار خون از دوران میانسالی به بعد ممکن است احتمال تحلیل قوای فکر (در اصطلاح پزشکی، دمانس) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

نتایج دو مطالعه مجزا، از ارتباط بین فشار خون بالا و خطر ابتلا به تحلیل قوای فکر حکایت دارد.

نتایج یکی از این بررسی ها که توسط تیمی از کالج سلطنتی لندن انجام شده، نشان می‌دهد که با درمان مناسب می توان جلوی این روند را گرفت.

نتایج این مطالعه، که در نشریه عصب شناسی لانست منتشر شده، نشان می دهد که داروهای کنترل فشار خون، احتمال تحلیل قوای فکر را تا 13 درصد کاهش می دهند.

به گفته انجمن آلزایمر، با کنترل بهتر فشار خون می توان سالانه جان پانزده هزار نفر را نجات داد.

از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به فشار خون است که در بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شود یا تحت درمان قرار نمی‌گیرد.

دلایل دقیق این که چرا فشار خون بالا می‌تواند احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر را افزایش دهد، روشن نیست. هرچند گروهی از دانشمندان معتقدند که فشار بالای خون می‌تواند بر روی جریان خون در مغز و میزان اکسیژنی که به آن می رسد، تاثیر منفی بگذارد.

حدود یک چهارم از مبتلایان به تحلیل قوای فکر را بیمارانی تشکیل می دهند که به علت اختلالات عروقی دچار مشکل خون‌رسانی به مغز هستند.

هنوز ارتباط روشنی بین فشار خون و انواع دیگر تحلیل قوای فکر مثل بیماری آلزایمر دیده نشده است؛ اما برخی از متخصصان فکر می کنند که فشار خون ممکن است در گونه‌هایی از این بیماری، نقش داشته باشد.

تحقیق عصب شناسی لانست، روی افراد مسن مبتلا به فشار خون بالا متمرکز شده بود. در این تحقیق، افرادی که برای کنترل فشار خون تحت درمان بودند، با کسانی که دارویی دریافت نمی‌کردند، از نظر احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر مقایسه شدند.

نتایج این بررسی‌ها در کنار نتایج تحقیقات مشابه در گروه های سنی متفاوت نشان داد که شیوع تحلیل قوای فکر در میان افرادی که از داروهای کنترل فشار خون استفاده می کردند، 13 درصد کمتر بود.

دکتر اینگمار اسکوگ از موسسه علوم عصبی دانشگاه گوتبورگ سوئد معتقد است که نیاز به درمان فشار خون برای کاهش خطر حملات قبلی و سکته، حتی بدون دست یافتن به نتایج مشخص در مورد تحلیل قوای فکر، به اندازه کافی مهم و روشن است.

ربکا وود از موسسه خیریه تحقیقات آلزایمر نیز می گوید؛ نتایج به دست آمده، «پیشرفتی چشمگیر» است که در صورت استمرار، می تواند امید را در دل 700 هزار بیمار در بریتانیا، زنده کند.

با این وجود، انجمن آلزایمر بر نیاز به تلاش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید می کند.

تحقیقات منتشرنشده این انجمن نشان داد: احتمال ابتلا به تحلیل قوای فکر در اثر اختلالات عروقی در میان افرادی که در دهه‌های چهارم و پنجم عمر خود مبتلا به فشار خون بوده اند، شش برابر بیشتر است.

بر اساس این تحقیقات، اگر برای مردم بریتانیا، درمان فشار خون با «بهترین کیفیت» صورت گیرد، به این معنی که همه موارد شناسایی و درمان شوند، سالانه جان پانزده هزار نفر حفظ خواهد شد.

دكتر کلایو بالارد، مدیر تحقیقات این موسسه می گوید: تنها نیمی از جمعیت بالای 65 سال، تحت درمان موثر قرار می‌گیرند.

نیل هانت، مدیرعامل این موسسه خیریه، همه مردم، حتی افراد میانسال را به کنترل منظم فشار خون و کلسترول تشویق می‌کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha