یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 113382

این روزها پیتزاهای آماده و نیمه‌آماده منجمد در بیشتر فروشگاه‌های بزرگ عرضه مواد غذایی به چشم می‌خورند...

سلامت نیوز: این روزها پیتزاهای آماده و نیمه‌آماده منجمد در بیشتر فروشگاه‌های بزرگ عرضه مواد غذایی به چشم می‌خورند...

 بهترین و مطلوب‌ترین دما برای نگهداری از این محصولات منجمد، منفی 18 درجه سانتی‌گراد است که می‌توان با کمی چشم‌پوشی، دمای منفی 15 درجه را هم برای نگهداری از آنها قابل قبول دانست. میکروارگانیسم‌های مختلف، امکان رشد در دمای منفی 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد را ندارند و به‌همین دلیل بر رعایت دمای مناسب نگهداری از محصولات منجمد ضروری است. از طرف دیگر، انواع پیتزا حاوی ترکیب‌های مختلفی مانند کربوهیدرات‌ها، مواد پروتئینی و حتی سبزیجات هستند و از این نظر، شرایط رشد میکروارگانیسم‌ها در آنها و فساد میکروبی‌شان در صورت نگهداری نامناسب، بسیار فراهم و ممکن است.

نکته دیگر درباره نحوه نگهداری از پیتزاهای گرمی است که تکه‌هایی از آنها را مصرف کرده‌ایم و تکه‌هایی از آنها هم باقی مانده‌اند. قانون کلی درباره باقیمانده مواد غذایی این است که شما حجم غذای مصرفی خود را به اندازه‌ای انتخاب کنید که چیزی از آن باقی نماند و شما هم مجبور به گرم‌کردن و استفاده مجدد از غذای مانده نباشید. با این حال،‌ تکه‌های باقیمانده پیتزا را باید بلافاصله پس از خنک‌شدن داخل ظرف دربسته‌ای بگذارید و آن را درون یخچال نگهداری کنید. قرار دادن غذاهای باقیمانده در ظرف‌های دربسته، از بو گرفتن آنها در یخچال یا در معرض هوا قرار گرفتن ترکیباتشان جلوگیری می‌کند.

حواستان باشد که تکه‌های باقیمانده پیتزا را تنها یک بار دیگر می‌توانید گرم و مصرف کنید بنابراین اگر 5 تکه پیتزا باقی ماند و شما در وعده بعدی دوست داشتید که تنها 3 تکه از آن را بخورید، همان 3 تکه را گرم کنید. پیتزا هم مانند سایر مواد غذایی پخته و باقیمانده آن می‌تواند تنها 48-24 ساعت داخل یخچال نگهداری بشود. هرچند دمای مطلوب یخچال برای نگهداری از مواد غذایی مختلف، حدود 4/4 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است، اما می‌توان تا دمای 7 درجه سانتی‌گراد بالای صفر را هم برای یخچال، قابل قبول دانست.

منبع:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha