یک دکترای طب ورزشی با بیان اینکه احساس تشنگی در هنگام فعالیت‌های ورزشی زمانی بروز می‌کند که بدن آب زیادی از دست داده باشد، گفت: در هنگام ورزش باید قبل از احساس تشنگی و در فواصل منظم، آب و نوشیدنی‌های مناسب و طبیعی مصرف شود.

سلامت نیوز: یک دکترای طب ورزشی با بیان اینکه احساس تشنگی در هنگام فعالیت‌های ورزشی زمانی بروز می‌کند که بدن آب زیادی از دست داده باشد، گفت: در هنگام ورزش باید قبل از احساس تشنگی و در فواصل منظم، آب و نوشیدنی‌های مناسب و طبیعی مصرف شود.

دکتر رضا علیزاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در ورزش‌های کوتاه مدت، آب بهترین نوشیدنی در پیشگیری از بروز کم آبی است، گفت: در ورزش‌هایی که کمتر از 30 دقیقه به طول می انجامد، آب بهترین مایع جایگزین در پیشگیری از کم آبی است.

وی گفت: در ورزش‌های طولانی مدت مصرف آب به تنهایی نمی‌تواند از بروز خستگی زودرس و کم آبی جلوگیری کند.

علیزاده افزود: در فعالیت‌های طولانی مدت جذب آب به تنهایی موجب افت سریع غلظت پلاسما و سبب بروز خستگی زودرس، استفراغ، گیجی و کم آبی می‌شود. در این حالت اضافه کردن کمی سدیم و گلوکز به آب بسیار سودمند است.

این دکترای طب ورزشی با تاکید بر اینکه هنگام ورزش نمی توان از تشنگی به عنوان علامتی برای کم آبی استفاده کرد، گفت: بروز تشنگی در حین ورزش نشان دهنده وضعیت همودینامیکی بدتری نسبت به حالت تشنگی در یک فرد عادی است.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام فعالیت‌های ورزشی زمانی تشنگی عارض می‌شود که مقدار زیادی آب بدن از دست رفته باشد بنابراین باید پیش از احساس تشنگی در هنگام ورزش و در فواصل منظم مایعات مصرف شود.

علیزاده گفت: میزان مصرف مایعات بر حسب شدت فعالیت ورزشی و سن ورزشکار متفاوت است ولی در بزرگسالان حداقل هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان و در کودکان کمی بیشتر از این توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha