یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 113391

پزشکان و متخصصان بهداشت عمومی در باره خواص غیر واقعی که برای سنگ نمک و نمک دریا در تبلیغات عنوان می شود را غیر واقعی و فریبنده دانسته و نسبت به افزایش مصرف این نوع نمک ها هشدار می دهند.

سلامت نیوز: پزشکان و متخصصان بهداشت عمومی در باره خواص غیر واقعی که برای سنگ نمک و نمک دریا در تبلیغات عنوان می شود را غیر واقعی و فریبنده دانسته و نسبت به افزایش مصرف این نوع نمک ها هشدار می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این روزها تبلیغات وسیعی در باره سنگ نمک و نمک دریا و فواید و خواص درمانی آنها صورت می گیرد در حالی که این موضوع از سوی متخصصان رد شده است.

سنگ نمک، کانی سدیم کلرید (NaCl) است که با نام هالیت یا کلرید سدیم طبیعی نیز شناخته می شود.

نمک دریا نیز به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می شود که بیشتر در آشپزی و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این نمک، گران تر از نمک معمولی و فاقد عنصر حیاتی ید است و ناخالصی های گوناگون دارد.

یک کارشناس بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه گفت: نمک دریا و سنگ نمک بدلیل داشتن املاح مضر و رسوب آن در بدن انسان، سرطانزاست.

سکینه جعفری با اشاره به اینکه عده ای سودجو از بحث طب سنتی در این زمینه سوء استفاده می کنند، افزود: این روزها در برخی تبلیغات، نمک دریا و سنگ نمک بعنوان طب سنتی یا اسلامی معرفی می شود در حالی که مصرف این نمک ها برای انسان خطر دارد.

وی تاکید کرد: این انواع نمک، تصفیه نشده، فاقد ید و دارای انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین است و خطر سرطانزایی آنها اثبات شده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد از سنگ نمک برای خیس کردن برنج استفاده می کنند، گفت: ناخالصی های این نمک به مرور زمان در اعضای مختلف بدن انسان مانند کلیه رسوب و تجمع می کند.

این کارشناس تصریح کرد: انواع نمک دریا و سنگ نمک های موجود در بازار غیراستاندارد است و کارشناسان بهداشتی در صورت مشاهده آنها را جمع آوری می کنند.

وی نمک مناسب برای مصرف را نمک تصفیه شده ید دار عنوان و اظهار کرد: پرفشاری خون و تشدید پوکی استخوان از عوارض رایج مصرف بیش از اندازه نمک است که از مشکلات عمده جامعه امروز ما به شمار می آید.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان نیز در این زمینه گفت: در صورت تولید و عرضه نمک های ناسالم که در کشور شایع شده است، مشکلات کمبود ید و سایر بیماری های مرتبط با آن بروز خواهد کرد.

حمید ترک زاده با اشاره به اینکه نمک در طبیعت به صورت جامد (معادن سنگ نمک) یا به صورت محلول در آب دریا وجود دارد، افزود: نمک چه بصورت استخراج شده از معادن و چه استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی فراوان است.

وی بیشترین ناخالصی های نمک را گچ، شن و ماسه (به صورت نامحلول) و فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه دانست و تاکید کرد: این ناخالصی ها عوارض جبران ناپذیری را در سلامت انسان برجای می گذارد.

وی اظهار کرد: فلزات سنگین موجود در نمک های طبیعی باعث بروز انواع سرطان و بیماری های کلیوی می شود و نا خالصی های غیرمحلول در نمک های طبیعی، مسمومیت های مزمن و عوارض بهداشتی مختلف برای بدن ایجاد می کند.

این پزشک گفت: تبلیغات ناآگاهانه و وسیع درباره خواص درمانی سنگ نمک و نمک دریا و عدم تاثیر مصرف آنها بر بیماری فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار، غیر منطقی و غیرعلمی است و به عنوان یک تهدید جدی بشمار می آید.

ترک زاده افزود: مصرف نمک های غیر یددار و تصفیه نشده که فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت است باعث بازگشت عوارض جبران ناپذیر کمبود ید و تحمیل هزینه های درمانی سنگین بر دوش دولت و خانواده ها می شود.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان به مردم توصیه کرد که نمک به مقدار کم و از نوع نمک های یددار تصفیه شده ای که دارای پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد و تاریخ تولید و انقضاء آن نیز ثبت شده است، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این نمک ها فاقد فلزات سنگین شامل سرب، ارسنیک (عوامل ایجادکننده سرطان) و ناخالصی های محلول سفید رنگ مانند گچ که غیر قابل جداسازی است، می باشد.

نمک در تمام سلول های بدن انسان وجود دارد و بدون آن ادامه حیات غیرممکن است زیرا مهمترین عامل انتقال پیام های عصبی از مغز به اعضاء، انقباض قلب و ماهیچه های دیگر بدن است.

ید نیز یکی از ریزمغذی های اساسی است که در تولید هورمون تیروئید شرکت دارد.

این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ نقش دارد لذا نرسیدن ید کافی به بدن عوارض بیشماری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی، کاهش بهره هوشی و عقب افتادگی ذهنی خواهد داشت.

از سال 1368 تلاش هایی از سوی پژوهشگران کشور برای حذف اختلالات ناشی از کمبود ید از طریق یددار کردن نمک ها صورت گرفت بطوریکه در سال 2000 میلادی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور عاری از کمبود ید در منطقه شناخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha