رییس كمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد: در حال حاضر بیمه های ما صرفا بیمه های درمانی ورشكسته هستند و مدیریت اقتصادی ندارند. در چند سال گذشته هیچ اتفاقی در حوزه بیمه یی نیفتاده و روز به روز وضعیت بدتر شده است. بیمه های ما هنوز كار آمد نیستند و صرفا صندوق هایی هستند كه از دولت پول می گیرند و پول تقسیم می كنند. در این شرایط منابعی كه باید در جهت بقای بیمه ها باشد صرف حقوق پرسنل و هزینه مخارجی می شود كه در حوزه درمان و بیمه های درمانی نیست و حیف و میل می شود.

بیمه های درمانی ورشكسته هستند/خریدار و فروشنده درحوزه درمان معنی ندارد

سلامت نیوز: رییس كمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد: در حال حاضر بیمه های ما صرفا بیمه های درمانی ورشكسته هستند و مدیریت اقتصادی ندارند. در چند سال گذشته هیچ اتفاقی در حوزه بیمه یی نیفتاده و روز به روز وضعیت بدتر شده است. بیمه های ما هنوز كار آمد نیستند و صرفا صندوق هایی هستند كه از دولت پول می گیرند و پول تقسیم می كنند. در این شرایط منابعی كه باید در جهت بقای بیمه ها باشد صرف حقوق پرسنل و هزینه مخارجی می شود كه در حوزه درمان و بیمه های درمانی نیست و حیف و میل می شود.

   نظر شما در مورد واگذاری بیمه ها به وزارت بهداشت و درمان چیست. موافق این واگذاری هستید؟
    طبق قانون برنامه پنجم متولی سلامت وزارت بهداشت و درمان است یعنی وزارت بهداشت است كه باید بگوید اگر بیمار منابعی دارد این منابع را كجا هزینه كند. در جلسه یی كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود هم تصویب شد متولی درمان وزارت بهداشت و درمان است.
   
    واگذاری بیمه ها به وزارت بهداشت به نفع بیماران و بیمه شدگان است؟
    برای بیمار فرقی نمی كند متولی این امر وزارت بهداشت باشد یا وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی. اما موضوعی كه بدیهی است این است كه طبق قانون برنامه، متولی اینكه چطور منابع هزینه شود و به كار آید وزارت بهداشت و درمان است كه باید خط مشی بگذارد. طبق قانون همه موظفند در این زمینه سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان را پیاده كنند.
   
    منطقی است كه وزارت بهداشت به عنوان فروشنده خدمات درمانی خود خریدار خدمت هم باشد. این در كیفیت خدمات و هزینه های درمان تاثیر منفی ندارد؟
    موضوع خریدار و فروشنده جوسازی بیمه هاست. ببینید وقتی شما در حوزه سلامت مشكلی دارید وزیر بهداشت و درمان است كه باید پاسخگو باشد. كسی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی را در این زمینه پاسخگو نمی داند. با این شرایط آیا درست است منابعی كه در حوزه بهداشت و درمان باید هزینه شود در اختیار وزیر دیگری باشد كه به طور دلبخواه آن را هزینه كند. اتفاقا در حوزه خدمات درمانی این منطقی نیست كه خریدار یكی باشد و فروشنده شخص یا نهاد دیگری. از طرف دیگر طبق قانون تصدی گری ها باید واگذار شود. خود وزارت بهداشت و درمان هم باید خرید راهبردی كند. در این صورت خریدار و فروشنده معنی ندارد بنابراین این موضوع جو سازی بیمه هاست برای اینكه این بخش همچنان زیرنظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی باشد. كل مشكلات در حوزه سلامت، عدم اجرای خوب پزشك خانواده و... مربوط به همپوشانی و حضور وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در این زمینه بود. مثلادر مورد موضوعی مسوولان و متولیان وزارت كار می پذیرفتند و امضا می كردند كارشناسان اجرا نمی كردند. در كل اگر در دولتی دو وزیر همفكر و همسو باشند، مشكلی ممكن است به وجود نیاید اما اگر كوچك ترین اختلافی باشد، در اجرا مشكل پیش می آید.
   
    وزارت بهداشت وزارتخانه گسترده یی است. مسوولیت بیمه های خدمات درمانی گستردگی و مشكلات این وزارتخانه را تشدید نمی كند؟
    اتفاقا زمانی كه تامین اجتماعی زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان بود خیلی خوب مدیریت می شد اما مشكل از زمانی پیش آمد كه این بخش واگذار شد. از طرفی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در حال حاضر گسترده تر از وزارت بهداشت و درمان است. در این وزارتخانه بود كه پول بیمه ها به دستور احمدی نژاد برای پرداخت حقوق بازنشستگان هزینه شد و بیشتر مشكلات در این وزارتخانه اتفاق افتاد. این در حالی است كه وقتی بیمه ها زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان بود مسائل این حوزه را اولویت می داد. حتی در آن زمان سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی هم عملكرد بهتری داشت. توانبخشی مرحله یی از درمان است. تداخل كاری است كه مشكل ایجاد می كند.
   
    تعدادی از كارشناسان معتقدند مشكل بیمه ها از زمانی شروع شد كه وزارت رفاه و تامین اجتماعی ادغام شد. احیای این بخش بهتر از واگذاری به وزارت بهداشت نیست؟
    من اعتقاد دارم وزارتخانه رفاه قبلی باید منحل می شد. در آن زمان این وزارتخانه یكی از وزارتخانه هایی بود كه هیچ كارایی نداشت و اضافی بود.
   
    در كشورهای پیشرفته مسوولیت بخش بیمه و درمان با كدام وزارتخانه است؟
    در همه جای دنیا بیمه و درمان یكجاست. وزارت سلامت دارند. همه اینها زیر مجموعه وزارت سلامت هستند. نه اینكه دو وزارتخانه متولی سلامت باشند. تمام مسائل بیمه یی كه مربوط به درمان می شود باید زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان باشد. بیمه های بازنشستگی و سایر بیمه ها موضوع جداگانه یی است.
   
    موضوع دیگری كه مطرح است ضرورت نگاه اقتصادی به بیمه ها و در مقابل مدیریت پزشكی در حوزه بهداشت و درمان است. به نظر شما این موضوع كارایی بیمه ها را در صورت واگذاری به وزارت بهداشت كاهش نمی دهد؟
    در حال حاضر بیمه های ما صرفا بیمه های درمانی ورشكسته هستند و مدیریت اقتصادی ندارند. در چند سال گذشته هیچ اتفاقی در حوزه بیمه یی نیفتاده و روز به روز وضعیت بدتر شده است. ما هم اعتقاد داریم كه باید بیمه ها یك موسسه اقتصادی باشند. ما اقتصاد بهداشت داریم. در این زمینه داریم نیرو تربیت می كنیم. مدیریت وزارت بهداشت هم باید به سمتی برود كه به غیر از پزشك بالینی در این حوزه مدیریت كند اما هنوز نیرو به اندازه كافی تربیت نشده است. بیمه های ما هنوز كار آمد نیستند و صرفا صندوق هایی هستند كه از دولت پول می گیرند و پول تقسیم می كنند. در این شرایط منابعی كه باید در جهت بقای بیمه ها باشد صرف حقوق پرسنل و هزینه مخارجی می شود كه در حوزه درمان و بیمه های درمانی نیست و حیف و میل می شود.
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha