یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 113394

یک فوق تخصص دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دخانیات می‌تواند به عنوان عامل افزایش ریسک سرطان دستگاه تنفسی و ریه باشد که این سرطان بسیار خطرناک و کشنده بوده و درمان آن بسیار مشکل است.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دخانیات می‌تواند به عنوان عامل افزایش ریسک سرطان دستگاه تنفسی و ریه باشد که این سرطان بسیار خطرناک و کشنده بوده و درمان آن بسیار مشکل است.

مهرزاد بحتویی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: دخانیات می‌تواند موجب ایجاد سرطان در دستگاه گوارش، کلیه و دستگاه مجاری ادراری شود و همچنین موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: دخانیات موجب افزایش عفونت‌های تنفسی که شامل عفونت‌های قارچی و عفونت‌های باکتری است می‌شود و از طریق سرفه، خلط گلو و تب خود را نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: دخانیات می‌تواند به عنوان عامل افزایش ریسک سرطان دستگاه تنفسی و ریه باشد که این سرطان بسیار خطرناک و کشنده بوده و درمان آن بسیار مشکل است.

این متخصص داخلی اظهار داشت: اثرات استفاده از دخانیات می‌تواند به عنوان بیماری‌های غیر عفونی مانند تشدید بیماری آسم باشد که خود را با تنگی نفس و خس خس سینه نشان می‌دهد.

بحتویی تصریح کرد: دخانیات باعث تنگی منتشر راه‌های تنفسی (بیماری COPD) می‌شود که این بیماری غیر قابل برگشت است و تمام طول عمر با فرد خواهد بود و از علایم آن تنگی نفس، سرفه و خلط گلو می‌باشد.

فوق تخصص ریه بیان داشت: دخانیات روی سایر سیستم‌های بدن مانند قلب و عروق نیز اثر می‌گذارد و باعث افزایش سکته‌های قلبی و فشار خون می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات علاوه بر فرد مصرف کننده بر اطرافیان نیز اثر گذاشته و برای آنان مضر است، تأکید کرد: مصرف دخانیات موجب تشدید بیماری آسم، کوچک و نارس شدن نوزاد مادر باردار می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha