وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از آن جایی که طرح تحول نظام سلامت، مختص درمان نیست و کارهای زیادی باید در این زمینه انجام شود، اجرای کامل آن زمان بر خواهد بود.

سلامت نیوز:‌وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از آن جایی که طرح تحول نظام سلامت، مختص درمان نیست و کارهای زیادی باید در این زمینه انجام شود، اجرای کامل آن زمان بر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی شنبه شب در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: مشکلات نظام سلامت بی شمار است و ما هنوز در گام اول هستیم و در تغییر و تحول نظام سلامت، بعید است که بتوانیم همه قدم‌ها را برداریم.

وی تأکید کرد: بسته‌های بهداشتی مفصل‌تر نیز در این برنامه دیده و گنجانده شده که هفته آینده این برنامه‌ها در جهت ارتقاء آموزش و پژوهش عملیاتی می‌شود.

به گفته وی، درست کردن زیرساخت‌ها، کاهش تصدی‌گری و استفاده بهینه از منابع مختلف از رئوس دیگر برنامه‌های ماست.

وی تصریح کرد: از آن جایی که دولت و مجلس به خوبی به امر بهداشت و سلامت جامعه توجه کرده‌اند، نیازمند همکاری عامه مردم نیز هستیم تا رضایت اجتماعی حاصل شود.

وی ادامه داد: بی شک با تأمین بهداشت و سلامت، درد و رنج مردم کاهش می‌یابد و اعتقاد داریم مردم تاکنون به حقشان در این حوزه نرسیده‌اند و ما از این جهت از آنان شرمنده‌ایم.

هاشمی گفت: بررسی‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام شد نشان داد که مردم در تأمین دارو هنگام بستری شدن مشکلات فراوانی دارند و در این مدت به ویژه در زمان ثبت نام یارانه و هم چنین سبد کالا دریافتیم که مردم به شدت نیازمند این برنامه‌ها هستند و این مسئله در واقع باعث شرمندگی است.

وزیر بهداشت با اشاره به این که در بخش دارو در سال گذشته دو هزار میلیارد تومان یارانه به مردم داده‌ایم، افزود: اما آرزوی ما تحقق منویات مقام معظم رهبری است که مردم غیر از بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

وی یادآور شد: نباید خودمان را گول بزنیم زیرا تا رسیدن به این نقطه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب فاصله داریم، باید منابع پراکنده جمع شود، مدیریت و تدبیر داشته باشیم اما بدون شک تا پایان این دولت، کارها و برنامه های ما به اتمام نخواهد رسید.

هاشمی گفت: پروژه‌های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی و کمبود پزشک تا پایان سال برطرف خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: بنا داریم بسته ویژه پزشکان را تا پایان سال ارائه کنیم تا مسئله نادرست زیرمیزی برطرف شود که البته چند شهر باقی خواهد ماند که آنان نیز تا سال 1394 انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: استان گلستان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای مرکزی فضا و بستر مناسبی برای ایجاد منطقه گردشگری سلامت دارد که ما باید منابع را شناسایی و کمک های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وزیر بهداشت، هم چنین در نشست هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: با توجه به این که در سال گذشته هفت هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم و تنها یک هزار و 700 میلیارد تومان آن اختصاص داده شده است، اما همچنان با این کسری بودجه چشمگیر اشتیاق خدمت وجود دارد.

دکتر هاشمی افزود: در حوزه سلامت و بهداشت و درمان مشکلات زیادی وجود دارد، اما اگر توجه به این بخش صورت گیرد، می‌توان رضایتمندی مردم را به مراتب افزایش داد.

به گفته وی، این توجه باعث می‌شود تا پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران به درد مردم بیشتر توجه کنند و فاصله بین آنان با مردم کمتر شود، اما اکنون تا رسیدن به این آرمان فاصله زیادی داریم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مردم نیز باید بهداشت را رعایت کنند، زیرا ما معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و باید مردم در این امر مهم و خطیر پیش‌قدم شوند و اکنون در این بخش ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: ما در گذشته در حوزه سلامت و بهداشت بد عمل کردیم و از منابع و فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده نکردیم، اما امروز می توان از طریق تریبون‌های مختلف، مجالس و حوزه‌های مختلف فرهنگی در بحث بهداشت وارد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به این که دین مبین اسلام بر رعایت بهداشت، به ویژه دهان و دندان تأکید فراوانی دارد، افزود: اما ما در این حوزه کم توان هستیم و نوع تغذیه و کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری هاست.

هاشمی گفت: 70 درصد بیماری‌های دامن‌ گیر، غیرواگیر هستند و این به دلیل سبک زندگی در خانواده‌ها و عدم رعایت مسائل بهداشتی است.

به گفته وزیر بهداشت، کم توانی، کم توجهی و فرهنگ عمومی مرتبط با بهداشت از دلایل عمده بیماری‌ها در جامعه است. از سوی دیگر ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از بیماری‌های واگیردار وارد کشور می‌شود و هزینه‌های درمان زیادی را برای ما به وجود می آورد و اگر استان‌های کم برخوردار را هم در نظر بگیریم، بدون شک این هزینه‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی با بیان این که به عنوان وزیر دولت تدبیر و امید نمی پذیرم که گلستان یک استان محروم باشد، اظهار کرد: اشکال اساسی در به وجود آمدن این محرومیت از خود ماست، زیرا نتوانسته‌ایم از منابع به خوبی استفاده کنیم اما امروز در دولت تدبیر و امید این فرصت‌ها مضاعف شده و در سایه وحدت و همدلی می توان نشان داد که استان رو به رشد شده و مشکلات کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha