یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 113404

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از قول مساعد متخصصان 5 کشور پیشرفته جهت مدل سازی نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

سلامت نیوز: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از قول مساعد متخصصان 5 کشور پیشرفته جهت مدل سازی نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

محسن سلیمانی روز بهانی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: متخصصانی از 5 کشور ژاپن، چین، روسیه، بولیوی و استرالیا در وزارت نیرو حاضر شدند و درباره راهکارهای نجات دریاچه ارومیه از خشکی همیشگی به بحث و تبادل نظر با مقامات ایرانی پرداختند.

به گفته وی، نمایندگان این کشورها که برای شرکت در نشست کمیته مدیریت سیل یونسکو در کشور حاضر شده بودند در حاشیه این نشست به موضوع دریاچه ارومیه نیز پرداختند.

سلیمانی با بیان اینکه حفظ تالاب‌های بین المللی از جمله دریاچه ارومیه مورد تاکید نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست قرار گرفت اظهار داشت: البته این جلسه تنها در حد آشنایی نمایندگان این کشور ها با مسائل و معضلات دریاچه ارومیه بود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها تصریح کرد: در این جلسه در خصوص مقدمات راهکار های نجات دریاچه ارومیه با متخصصان و استاتید این کشور ها که در این نشست حضور داشتند بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: پس از ارائه گزارش وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر و طی 10 سال گذشته متخصصان مدل سازی این کشورها، قول مساعد دادند تا برای نجات دریاچه بهترین مدل را در کوتاهترین زمان ارائه دهند.

سلیمانی یاد آور شد: البته در نشست تخصصصی نتایج نشست بین الملی دریاچه ارومیه که حدود دو هفته پیش برگزار شد نتایج اولیه بررسی ها اعلام و قرار شد این نتایج در شورای عالی آب مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است نخستین نشست علمی تخصصی پیشرفت‌های اخیر در حوزه مدیریت منابع آب در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای یونسكو در وزارت نیرو برگزار شد. در این نشست كه با حضور شماری از استادان و متخصصان داخلی و خارجی از كشورهای ژاپن، چین، روسیه، استرالیا و بولیوی برگزار شد، که یادآوری سابقه همکاری ایران و ژاپن درباره تغییر آب و هوایی و آثار آن بر محیط زیست، مسائل و چالش‌های زیست‌ محیطی و نقش آن در مدیریت منابع آب، معرفی موسسه بین‌ المللی اقیانوس‌ شناسی، ارائه گزارش جامعی از تالاب‌های ایران و وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات ایران برای رفع چالش ها و راه‌ های پیش رو و تغییر اقلیم و مدیریت محیط زیست و بیان شباهت‌ های موجود استرالیا و ایران در مورد وضعیت منابع آب از مطالب عنوان شده در این نشست بوده است.

در  این نشست، نمایندگان سازمان محیط زیست اعلام کردند بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ ای، 50 درصد مساحت دریاچه ارومیه آب‌ دار شده است. همچنین عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه زمان مورد نیاز برای احیای این دریاچه را 10 تا 12 سال اعلام کرد و در پایان بر نقش حمایتی سازمان‌ های بین‌المللی در حفاظت از تالاب‌ های بین‌ المللی به‌ ویژه احیای دریاچه ارومیه تاكید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha