یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11341

معاون اداره كل سلامت جمعیت خانواده و مدارس از پوشش 60 درصدی خدمات تنظیم خانواده در كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود یازده روش پیشگیری از بارداری در شبكه ارایه خدمات به مردم عرضه می‌شود وافراد می‌توانند به منظور دستیابی به اهداف سلامت باروری، متناسب با سلیقه و نیاز خود از آن‌ استفاده كنند.

دكتر اسلامی در گفت‌وگو با ایسن)، گفت: مهم‌ترین مساله در راستای توانمند سازی خانواده‌ها برای دستیابی به اهداف سلامت باروری، تنظیم خانواده است.

////پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و پرخطر از مزیت‌های تنظیم خانواده

وی پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و پرخطر را از مزیت‌های تنظیم خانواده دانست و ادامه داد: بارداری‌های ناخواسته به دو گروه یك همسر (یا زن یا مرد مخالف بارداری‌ هستند) و دو همسر (هر دو مخالف بارداری هستند) تقسیم می‌شوند. طبیعتا سیاست‌های اداره سلامت جمعیت خانواده، كاهش بارداری‌های ناخواسته دو همسر و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر است.


مادران زیر 18 سال، بالای 35 سال و بارداری بیش از 4 بار در گروه مادران پرخطر

به گفته دكتر اسلامی، بارداری‌های پرخطر كه سلامت مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهند از چند محور اختصاصی برخوردار است. بر این اساس، مادران زیر 18 سال، بالای 35 سال، فاصله بارداری كمتر از 3 تا 5 سال و بارداری بیشتر از 4 بار در گروه مادران پرخطر قرار می‌گیرند. همچنین حدود 80 مورد بیماری وجود دارد كه در صورت ابتلا مادر به یكی از آنها، بارداری وی در گروه پرخطر قرار می‌گیرد.


حداكثر سن سالم برای بارداری 35 سال است


بارداری در سنین بالای 35 سال نیاز به مراقبت ویژه دارد

معاون اداره كل سلامت جمعیت خانواده و مدارس حداكثر سن برای بارداری سالم را تا سن 35 سال عنوان كرد و گفت: بارداری در سنین بالای 35 سال نیاز به كنترل و مراقبت ویژه دارد.


گروه نیازهای برآورده نشده در معرض خطر بارداری ناخواسته قرار دارند

وی گروهی دیگر از زوج‌ها را در گروه نیازهای برآورده نشده قرار داد و گفت: این گروه از زوج‌ها تصمیم به بچه‌دار شدن ندارند؛ از طرفی هم بنا به دلایلی مانند عدم دسترسی به روش‌های پیشگیری یا به علت بیماری قادر به استفاده از قرص نیستند و از هیچ روش پیشگیری استفاده نمی‌كنند. بنابراین این خطر وجود دارد كه در معرض بارداری ناخواسته قرار گیرند.

دكتر اسلامی در این باره ادامه داد: باید در مورد این زوج‌ها مداخله‌های لازم انجام شود تا نیاز برآورده نشده آنها نیز كاهش یابد. یكی از اهداف اداره سلامت جمعیت خانواده پوشش این گروه از افراد است.

وی در توضیح اهداف تنظیم خانواده گفت: بنابراین می‌توان گفت قادر ساختن خانواده‌ها برای رسیدن به اهداف سلامت بارداری، كاهش بارداری‌های ناخواسته، پرخطر و نیاز برآورده نشده از جمله اهداف اصلی تنظیم خانواده است.


خدمات بهداشتی در روستاها بهتر از شهرهاست

دكتر اسلامی در رابطه با شاخص‌های سلامت بارداری در روستاها گفت: خدمات بهداشتی در روستاها فعال بوده و از شاخص‌های بهتری نسبت به شهرها برخوردار است؛ چرا كه در صورت عدم مراجعه خانواده‌ای برای تزریق واكسن كودك یا عدم مراجعه برای دریافت قرص پیشگیری، بهورز یا كاردان علت این عدم مراجعه را پیگیری كرده و علت را جویا می‌شود. بنابراین می‌توان گفت شاخص‌های سلامت بارداری در روستاها حداكثر مانند شهرهاست.


پوشش 60 درصدی تنظیم خانواده در كشور


ارائه برنامه‌هایی به منظور ارتقا خدمات تنظیم خانواده

وی گفت: براساس آخرین بررسی‌ در پایان سال 1384، پوشش خدمات تنظیم خانواده در كشور حدود 60 درصد است. برخی از نقاط كشور از این متوسط كشوری پایین‌تر و برخی بالاتر از آن قرار دارند. برنامه‌هایی به منظور بالا بردن این متوسط كشوری در نقاط محروم و ارتقا دیگر نقاط در دست است.


ضرورت افزایش خدمات در مناطق محروم

دكتر اسلامی در این باره ادامه داد: سعی ما بر این است تا علاوه بر این كه در مناطق محروم، كمیت خدمت در نظر گرفته می‌شود، مردم در سراسر كشور نیز از خدماتی با استانداردهای بالاتر بهره‌مند شوند. به این منظور در سال جاری برنامه‌هایی برای ایجاد حالت تعامل میان ارایه كننده خدمت و گیرنده خدمت در نظر گرفته شده است. به دنبال این تعامل این اطمینان وجود دارد كه گیرنده خدمت، اطلاعات را بهتر به ذهن خود سپرده و بهترین روش پیشگیری را مناسب با نیاز خود انتخاب كرده است.


افزایش آمار ازدواج در مقایسه با سال‌های گذشته


برنامه‌های آموزشی هنگام ازدواج، متناسب با نیاز زوجین در سال جاری ارائه می شود

به گفته دكتر اسلامی، جامعه ما از جمعیت جوانی برخوردار است كه در سن ازدواج قرار دارند. به این ترتیب در كشور ما آمار ازدواج در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته؛ بنابراین باید متناسب با نیاز این جوانان عمل شود. به این منظور در سال جاری برنامه ارتقا و بهبود آموزش‌های هنگام ازدواج را در دست داریم. در این زمینه برنامه‌های آموزشی هنگام ازدواج، متناسب با نیازهای زوجین ارائه می شود.


كاهش 18 درصدی بارداری ناخواسته در سال 84


اغلب بارداری‌های ناخواسته در جمعیتی است كه از هیچ روش پیشگیری استفاده نمی‌كنند

وی شاخص بارداری ناخواسته كشور در سال 68 را 37 درصد عنوان كرد و گفت: این آمار در پایان سال 84 به 18 درصد كاهش یافت. امیدواریم این شاخص به همین ترتیب رو به بهبود باشد. به این ترتیب با ارتقا پوشش تنظیم خانواده، بارداری ناخواسته كاهش می‌یابد. این امر نشان دهنده كیفیت وسایل پیشگیری از بارداری است ضمن این كه مشاهده می‌شود اغلب بارداری‌های ناخواسته در جمعیتی اتفاق افتاده كه از هیچ روش پیشگیری استفاده نمی‌كنند.


كیفیت مطلوب روش‌های پیشگیری از بارداری در كشور

دكتر اسلامی در این باره ادامه داد: در بررسی‌های كشوری ضریب شكست روش‌های پیشگیری از بارداری اندازه‌گیری شد. در این بررسی‌ به همان عددهایی رسیدیم كه در كتب بین‌المللی درباره‌ شكست روش‌های پیشگیری با قرص و سایر روش‌ها مطرح است. بنابراین می‌توان گفت روش‌های پیشگیری از بارداری كه در كشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی ارایه می‌شود از كیفیت مطلوبی برخوردار است.


وجود 11 روش پیشگیری از بارداری در كشور

وی با بیان این كه در حال حاضر دامنه وسیعی از روش‌های پیشگیری از بارداری به مردم ارایه می‌شود؛ گفت: در حال حاضر حدود 11 روش پیشگیری از بارداری در شبكه ارایه خدمات به مردم عرضه می‌شود و افراد می‌توانند متناسب با سلیقه و نیاز خود یكی از این روش‌ها را انتخاب كرده و به این ترتیب به اهداف سلامت باروری خود دست یابند.


روش‌های اورژانس پیشگیری از بارداری تا 72 ساعت قابل استفاده است

دكتر اسلامی با اشاره به روش‌های اورژانس پیشگیری از بارداری گفت: در صورتی كه فردی از روش‌های مطمئن پیشگیری استفاده نمی‌كند و این تصور بوجود آمده كه ممكن است باردار شود، استفاده از روش‌های اورژانس پیشگیری می‌تواند تا 72 ساعت قابل استفاده باشد. این روش‌ها در دسترس عموم افراد جامعه قرار دارد.


تنظیم خانواده اهداف كنترل جمعیتی ندارد

معاون اداره كل سلامت جمعیت خانواده و مدارس در پایان تاكید كرد: هدف برنامه تنظیم خانواده دستیابی به اهداف سلامت مادر، كودك، خانواده و جامعه است و اهداف كنترل جمعیتی ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha