یک جامعه شناس گفت: جشن طلاق در ایران منجر به تثبیت و در نتیجه نهادینه شدن طلاق می شود و با این روند در آینده شاهد افزایش آمار طلاق در کشور خواهیم بود.

روند رو به رشد طلاق در کشور/جشن طلاق قبح طلاق را از بین می برد

سلامت نیوز: یک جامعه شناس گفت: جشن طلاق در ایران منجر به تثبیت و در نتیجه نهادینه شدن طلاق می شود و با این روند در آینده شاهد افزایش آمار طلاق در کشور خواهیم بود.

اصغر مهاجری در گفت و گو با پانا با اشاره به رواج جشن طلاق در کشور اظهار داشت: هر پدیده اجتماعی و فرهنگی برای نهادینه و تثبیت شدن در جامعه، باید فرآیندی را طی کند و در این فرآیند از جمله فعالیت های جامعه این است که برای تثبیت پدیده اجتماعی، جشن ها، آیین ها و مراسمی را برگزار می کند.
وی با تأکید بر اینکه در جامعه و فرهنگ ایرانی طلاق امری مذموم است و قبح دارد و خدا طلاق را حلال منفور می داند، افزود: در دهه های اخیر تراکم طلاق در ایران بیشتر شده است البته پیش از این نیز طلاق در کشورمان وجود داشت اما به شکل پنهانی بود و حقوقی نمی شد زیرا افراد از نگاه منفی جامعه می ترسیدند.
این جامعه شناس اذعان داشت: از آنجایی که فراوانی طلاق در ایران رو به افزایش است، جامعه با برگزاری این جشن هایی معروف به جشن طلاق به دنبال ریختن قبح طلاق است.
مهاجری تصریح کرد: زمانی که افراد در پدیده طلاق قرار می گیرند، آثاری اجتماعی، روانی و فرهنگی آنها را تهدید می کند و پس از طلاق این نتایج و پیامدها را آرام آرام حس می کنند و به دنبال آن دچار افسردگی، انزوا، احساس گناه، مشکلات اقتصادی و اجتماعی می شوند.
وی ادامه داد: یکی از کارکردهای جشن این است که افراد را به لحاظ روانی تخلیه می کند تا پیامدهای منفی طلاق او را از پا در نیاورد و در واقع نوعی همدلی بین افرادی است که به این موضوع دیدگاه مشترک دارند اما از طرفی منجر به تثبیت و نهادینه شدن طلاق در کشور و افزایش آمار آن در آینده می شود.
مهاجری بیان کرد: پیش بینی جامعه شناسان جمعیتی این است که عوامل مختلفی از جمله عامل جشن طلاق دست به دست می دهند و تعداد وقوع طلاق را در آینده بیشتر می کنند.
این استاد دانشگاه افزود: البته با نگاه دقیقتر باید گفت که جشن طلاق، عامل طلاق نیست بلکه شرایط را برای افرادی که طلاق پنهانی گرفته اند و یا در آستانه انجام آن هستند فراهم می کند و آنها را به سمت طلاق حقوقی سوق می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha