یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه خطر سرطان‌های شایع زنان در سنین پس از یائسگی بیشتر است، گفت: تست پاپ‌ اسمیر باید تا 70 سالگی انجام شود.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه خطر سرطان‌های شایع زنان در سنین پس از یائسگی بیشتر است، گفت: تست پاپ‌ اسمیر باید تا 70 سالگی انجام شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده زنان در سنین 40 تا 50 سالگی تغییرات مربوط به یائسگی است، گفت: سن متوسط یائسگی 44 تا 48 سالگی است که یک تا دو سال قبل از تثبیت یائسگی (قطع عادت ماهیانه به مدت یکسال) تغییراتی در این دوران ایجاد می‌شود.

وی گفت: این تغییرات شامل اختلال عادت ماهیانه است که ابتدا فواصل آن نزدیک می‌شود و سپس در فاصله‌های دیرتر پیش می‌آید. در این دوران ممکن است علائم گرگرفتگی، ‌اضطراب و بی‌خوابی بروز کند که با مشاوره پزشکی قابل کنترل است.

هاشمیان نایینی یادآور شد: هرگونه خونریزی غیرطبیعی به صورت قاعدگی‌های طولانی و سنگین، خونریزی‌های بین عادت ماهیانه و بعد از مقاربت باید مورد توجه واقع شود و با انجام سونوگرافی و کولپوسکوپی (بررسی دهانه رحم با میکرسکوپ سه‌بعدی) و نمونه‌برداری از مخاط گردن رحم و رحم به صورت کورتاژ تشخیصی مورد بررسی قرار گیرد.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه علائم خشکی واژن، مشکلات ادراری و مشکلات روحی روانی با درمان‌های هورمونال و یا آرام‌بخش‌ها قابل کنترل است، گفت: لکه‌ بینی‌هایی که در اثر خشکی مخاط واژن و رحم ایجاد می‌شود نیاز به بررسی جهت رد مشکلات ناشی از سرطان رحم و گردن رحم و یا تخمدان دارد.

وی افزود: 20 درصد خونریزی‌های بعد از یائسگی می‌تواند دلیل بر بیماری‌های بدخیم باشد، به همین جهت باید گردن رحم هم مورد بررسی قرار گیرد.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اهمیت انجام تست پاپ‌ اسمیر تا 70 سالگی گفت: در صورت غیرطبیعی بودن پاپ‌ اسمیر با ظاهر غیرطبیعی گردن رحم، نیاز به کولپوسکوپی است. علاوه بر این در موارد خونریزی‌های غیرطبیعی باید سونوگرافی واژینال جهت بررسی ضخامت رحم و بررسی وضعیت تخمدان‌ها انجام شود و در صورت صلاحدید پزشک معالج ‌نمونه‌برداری رحمی به صورت کورتاژ انجام شود.

سرطان تخمدان پس از 50 سالگی شایع‌تر است
وی گفت: سرطان تخمدان نیز در سنین بعد از یائسگی یعنی 50 سال به بالا شایع‌تر است، به همین جهت تمام زنان یائسه تا آخر عمر باید شش ماه یکبار تحت معاینه لگنی قرار گیرند و در صورت بروز علائم شکمی به صورت درد زیر شکم و یا علائم گوارشی، بررسی تخمدان‌ها جهت بررسی و سونوگرافی را مورد توجه قرار دهند.

این جراح و متخصص زنان گفت: زنانی که دو فامیل درجه یک مبتلا به سرطان پستان، تخمدان، رحم و روده داشته باشند، باید شش ماه یکبار تحت معاینه واژینال، سونوگرافی واژینال و اندازه‌گیری نشانه شیمیایی CA-125 قرار گیرند.

انجام ماموگرافی پس از یائسگی اهمیت بیشتری دارد
وی با تاکید بر اینکه تشخیص زودرس سرطان پستان در یائسگی اهمیت ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: زنان به ‌طور کلی از سن 30 سالگی و به ویژه بعد از 50 سالگی باید هر ماه پستان را خودشان مورد معاینه قرار دهند و جهت معاینات پزشکی شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند.

این جراح و متخصص زنان گفت: ماموگرافی از 40 سالگی به بعد در فواصل دو سال یکبار و از 50 سالگی به بعد باید سالیانه انجام شود.

هاشمیان نایینی گفت: در زنان دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان، تخمدان و رحم و روده در دو فامیل درجه یک، صلاح است که ماموگرافی اولیه در سنین زودتر، 30 تا 35 سالگی شروع شود.

لزوم بررسی سرطان‌های شایع در سنین یائسگی
وی تصریح کرد: جهت تشخیص زودرس سرطان ریه از 50 سال به بعد رادیوگرافی ریه، سالیانه باید انجام شود و جهت تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ آزمایش مدفوع از نظر وجود خون مخفی سالیانه یا کولونوسکوپی به فواصل انجام گیرد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: در زنان یائسه باید پنج سال یکبار تراکم استخوانی اندازه‌گیری شود تا در صورت علائم کمبود، اقدامات درمانی مورد نیاز انجام شود.

این جراح و متخصص زنان در پایان گفت: جهت پیشگیری از پوکی استخوان، ورزش به مدت نیم ساعت سه بار در هفته و مصرف روزانه کلسیم حداقل 1000 میلی گرم و ترکیبات ویتامین D توصیه می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha