یک متخصص کودکان، ماساژ نوزاد را بهترین راهکار آرامش و رشد مغزی نوزاد عنوان کرد و گفت: تولید شیر مادر با ماساژ نوزاد افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: یک متخصص کودکان، ماساژ نوزاد را بهترین راهکار آرامش و رشد مغزی نوزاد عنوان کرد و گفت: تولید شیر مادر با ماساژ نوزاد افزایش می‌یابد.

دکتر هاله پیروی در گفت وگو با ایسنا تهران، با اشاره به اینکه ماساژ کودک اعتماد به نفس و اطمینان را در انجام وظایف والدین بالا می‌برد، گفت: استفاده از این روش مهارت‌های والدین در امر مراقبت از نوزاد را افزایش داده و تقویت می‌کند و سبب اعتباربخشی نقش والدین می‌شود.

وی استرس والدین شاغل را برای برقراری ارتباط مناسب با نوزاد مضر دانست و گفت: استرس پدر و مادارن سبب کاهش میزان برقراری ارتباط با نوزاد می‌شود.

پیروی یادآور شد: ماساژ نوزاد به ترشح هورمون پرولاکتین از هیپوفیز مادر و ترشح شیر کمک می‌کند و سبب پرورش و ارتقای حس مادرانه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ماساژ هم در حیطه روانی اجتماعی و هم در رشد فیزیکی و فیزیولوژیکی برای نوزاد و والدین فواید بی‌شماری دارد، گفت: اثرات ماساژ مختص نوزادان سالم نیست بلکه در نوزادان کم وزن و زودرس که به مراقبت و اهمیت بیشتری نیاز دارند نیز سودمند است.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: نوزادان کم وزن به علت شرایط خاص و بستری بودن در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، دچار محرومیت از لمس و حس مادری می‌شوند ولی با لمس و ماساژ این کمبود جبران می‌شود.

پیروی گفت: لمس نوزاد عصب واگ وی را تحریک و فرآیندهای هضم را فعال می‌کند. تحریک این عصب منجر به افزایش هورمون رشد و سپس تحریک حرکت رشد و فعالیت ترشحی معده‌ای و روده‌ای می‌شود و ترشح انسولین را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: نوزادانی که تحت تحریک لمسی حرکتی قرار می‌گیرند، وزن‌گیری بهتری دارند و این در حالی است که در مقدار مصرفی شیر و یا کیلوکالری دریافتی افزایشی مشاهده نمی‌شود.

اثرات ماساژ در نوزاد
این متخصص کودکان در خصوص فواید ماساژ نوزاد گفت: ماساژ موجب دلبستگی بیشتر و محکم‌تر بین والدین و فرزند می‌شود و این ناشی از تعامل و صمیمیتی است که بین والدین و فرزند به وجود می‌آید.

پیروی با بیان اینکه ماساژ نوزاد ناراحتی و درد ناشی از دندان درآوردن و تجمع گاز در روده‌ها و دردها را تسکین می‌دهد، گفت: این امر با تقویت عضلات اطراف دهان و تحریک سیستم گوارشی و از طرفی تحریک اشتها، وزن‌گیری را سرعت می‌بخشد.

وی گفت: ماساژ از طریق تحریک پوست، سیستم عصبی نوزاد را تحریک و میلین‌دار شدن اعصاب را تسریع می‌کند و تکامل سیستم عصبی را افزایش می‌دهد. از طرفی با تحریک و ترشح اندروفین‌ها در مغز سبب ایجاد آرامش در نوزاد می‌شود.

پیروی گفت: ماساژ نوزادان میزان تنفس را کمتر و عمیق‌تر می‌کند و سبب تهویه موثرتر و روان شدن ترشحات موکوسی می شود و به خروج ترشحات کمک می‌کند.

این متخصص کودکان گفت: ماساژ سبب ارتقای عملکرد سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تحریکات لمسی، آگاهی و جهت‌یابی نوزاد تقویت می‌شود، گفت: ماساژ سبب خواب عمیق و طولانی در نوزاد می‌شود و خلق و خوی او را در بیداری بهبود می‌بخشد.

پیروی در پایان گفت: نوزادانی که ماساژ را دریافت می‌کنند قادرند بهتر با استرس‌های وارد شده کنار بیایند و اثرات آن را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha