در حالی كه همچنان قیمت خرده‌فروشی سیگار در سطح شهر، همان ارقام سال 92 است محمد حسین قربانی؛ رییس فراكسیون مبارزه با دخانیات مجلس كه به گفته خود در تصویب این بخش از قانون نقش موثری داشته احتمال می‌دهد كه قانون بودجه در بخش افزایش مالیات سیگار هنوز به شركت دخانیات و وزارت صنعت، معدن، تجارت ابلاغ نشده باشد.

سلامت نیوز :بعد از گذشت 6 سال مجلس دوباره موفق شد مالیات سیگار را تا سقف 40 درصد افزایش دهد. روز گذشته بهزاد ولی‌زاده، كارشناس ارشد دبیر‌خانه ستاد كشوری كنترل دخانیات در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه «در قانون بودجه 93، مالیات خرده‌فروشی سیگارهای تولید داخل، تولید مشاركتی و واردات به ترتیب 20، 30 و 40 درصد افزایش یافته» اما در حالی كه همچنان قیمت خرده‌فروشی سیگار در سطح شهر، همان ارقام سال 92 است محمد حسین قربانی؛ رییس فراكسیون مبارزه با دخانیات مجلس كه به گفته خود در تصویب این بخش از قانون نقش موثری داشته در گفت‌وگو با «اعتماد» احتمال می‌دهد كه قانون بودجه در بخش افزایش مالیات سیگار هنوز به شركت دخانیات و وزارت صنعت، معدن، تجارت ابلاغ نشده باشد.

اما حتی همین افزایش قیمت كه فعلا در حد كلمات روی كاغذ است و هنوز خبری از اجرای آن نیست و همزمانی آن با شعار 2014 سازمان بهداشت جهانی درباره افزایش مالیات سیگار به عنوان راهكار موثر در كاهش مصرف دخانیات موجبات خوشحالی متولیان سلامت را درپی داشته است. چرا كه به زعم كارشناسان وزارت بهداشت، كاهش مصرف دخانیات و تعداد مصرف‌كنندگان، می‌تواند تاثیر چشمگیری در تنزل بار بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات كه ارقامی معادل افزایش اعتبارات وزارت بهداشت را به دست می‌دهد ایجاد كند. كاهشی كه شاید بتواند گوشه‌یی از بدحسابی‌های شركت‌های دخانی در تادیه سهم وزارت بهداشت از مالیات سیگار را جبران كند.

ایران به صدر فهرست مصرف‌ دخانیات می‌رود
سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد كه طی 40 سال آینده، سه كشور مصر، ایران و پاكستان درصدر كشورهای مصرف‌كننده دخانیات جهان قرار خواهند گرفت. با نگاهی به جدول میزان مالیات بر خرده فروشی سیگار در 22 كشور منطقه مدیترانه شرقی می‌توان بر پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی درباره آتیه ایران صحه گذاشت چنانكه در این جدول، افغانستان با دو درصد، عراق با 4 درصد، سومالی با 7 درصد و ایران با 17 درصد مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار در رتبه‌های نخست نادیده گرفتن الزام افزایش قیمت سیگار قرار دارند در حالی كه مصر با افزایش 73 درصدی و پاكستان با افزایش 60 درصدی مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار ممكن است بتوانند در سال‌های آتی از این پیش بینی فاصله بگیرند.


در حالی كه سازمان بهداشت جهانی تاكید كرده كه افزایش 10 درصدی قیمت دخانیات در هر سال می‌تواند كاهش 4 الی 5 درصدی تعداد سیگاری‌ها را درپی داشته باشد، طی سال‌های گذشته در ایران این توصیه نادیده گرفته شد چنانكه صرفا در سال 91 و به علت افزایش قیمت ارز، قیمت محصولات دخانی افزایش یافت اما سال 92 به قیمت پیشین بازگشت و طی سال‌های پیش از آن هم افزایش كمتر از 10 درصد اعتراض فعالان مبارزه با دخانیات را به دنبال داشت.

علت توقف افزایش قیمت سیگار را شاید فقط باید در وابستگی صنعت دخانیات به دولت طی سال‌های گذشته جست‌وجو كرد چرا كه به زعم سید حسن معین شیرازی؛رییس هیات‌مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات ایرانی‌ها روزانه 30میلیارد تومان سیگار دود می‌كنند كه حتی با صرفنظر كردن از هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، یك برآورد بسیار ساده نشان از سود سرشاری دارد كه بر اثر مصرف سالانه سیگار به جیب صنعت دخانیات روانه می‌شود.

اصرار دولت‌های گذشته بر دولتی بودن صنعت دخانیات مخالفت با انتشار شعارهای گزنده‌تر و پرتاثیرتر بر پاكت‌های سیگار و حذف كمك‌های یارانه‌یی به مراكز ترك‌ سیگار باید در ادامه فهرست علل توقف افزایش قیمت سیگار قرار بگیرد كه به هر حال و با وجود تكذیب مسوولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس، پای دولت‌های پیشین در سناریوی افزایش مصرف دخانیات به میان كشیده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha