متخصصان هشدار دادند: امكان سقط جنین در زنانی كه شوهران آنها مبتلا به دیابت هستند، بیشتر است.

پژوهشگران می‌گویند؛ علت این امر آن است كه اسپرم‌های (سلولهای جنسی نر) مردان دیابتی از كیفیت ضعیف‌تر و نامطلوب‌تری برخوردار هستند.

دكتر كان مالیدیس در این باره هشدار داد: آنچه كه امروزه بویژه باعث نگرانی است این است كه سن ابتلا به دیابت نوع اول و نوع دوم هر روز كمتر و كمتر می‌شود و بیماران دیابتی در بین جوانان بیشتر به چشم می‌خورند.

وی افزود: در نتیجه ما جمعیت بیشتری را خواهیم داشت كه در طول سالهای باروری و فعالیتهای تولیدمثلی خود مبتلا به دیابت هستند.


پژوهشگران دانشگاه كوئین در بلفاست در این رابطه خاطرنشان كردند: این احتمال وجود دارد كه مردان مبتلا به دیابت نوع دوم كه بیشتر در میانسالی بروزمی‌كند و با چاقی ارتباط مستقیم دارد، نیز از تاثیر نامطلوب این بیماری بر توان تولید مثلی آسیب ببینند.


همچنین نیل مك كلور، یك دستیار استاد تحقیقاتی متذكر شد كه بدیهی است سلامت یك مرد روی توان بارورسازی وی تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به این مطلب كه مراكز بسیار محدودی در مورد مساله باروری به شرح سابقه پزشكی مردان توجه می‌كنند و بلكه بیشتر روی زنان متمركز می‌شوند، گفت: مدتهای مدید نقش بهداشت كلی در توان تولید مثلی مردان نادیده گرفته شده است.

وی افزود: این اشتباه ابتدایی قابل درك است اما حالا كسانی كه در این حوزه كار می‌كنند باید توجه بیشتری روی مردان داشته باشند و مطمئن شوند كه برای یك بارداری موفق در همسر، سلامت جسمی و بهداشت شوهر در حد مطلوبی قرار دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha