رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با وجود کاهش ۷۰ درصدی آبیاری مزارع با فاضلاب، هنوز کشت محصولات کشاورزی به خصوص سبزی و صیفی تحت آبیاری با فاضلاب خام در کشور ادامه دارد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با وجود کاهش ۷۰ درصدی آبیاری مزارع با فاضلاب، هنوز کشت محصولات کشاورزی به خصوص سبزی و صیفی تحت آبیاری با فاضلاب خام در کشور ادامه دارد.

کاظم ندافی در گفت و گو با فارس افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت در نیمه اول سال 89 حدود 8819 هکتار از زمین های کشاورزی کشور با فاضلاب خام آبیاری می‌شد اما تا پایان سال 92 با اقدامات وزارت بهداشت سطح این مزارع به 2500 هکتار کاهش پیدا کرد.

وی گفت: به این ترتیب طی سه سال گذشته سطح زیر کشت زمین های کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می شود به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اخیراً نیز در دولت یازدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، استانداری ها و وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده است که با همکاری وزارت بهداشت برای حذف آبیاری با فاضلاب در مزارع اقدام کنند.

ندافی ادامه داد: به هر حال هنوز هم آبیاری مزارع با فاضلاب ادامه دارد و بخش مهمی از مزارع سبزیکاری و صیفی کاری در جنوب تهران هنوز با فاضلاب خام آبیاری می شود.

وی گفت: اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از این کشت ها این است که مطابق ماده 688 قانون مجازات اسلامی با آنها برخورد می‌شود و معمولاً دادگاه حکم به تخریب زمین های زیر کشت با فاضلاب و اصلاح آن می دهد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آبیاری برنج کاری با فاضلاب خام اضافه کرد: اگر هم چنین مواردی باشد از نظر بهداشتی آّبیاری مزارع سبزی و صیفی با فاضلاب بسیار بدتر از برنج است زیرا سبزی و صیفی به صورت خام یا سالادی مصرف می شود ولی برنج بعداً به صورت پخته مصرف می شود و آلودگی های آن در حین پخت از بین می‌رود بنابراین فعلاً جای نگرانی جدی ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha