بزرگسالان برای بهبود بخشیدن به خلق و خو و حوصله خود نیاز به مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی تجویزی دارند. اما به موازات آن ممکن است در معرض خطر ابتلا به شکستگی استخوانی نیز باشند.

آیا مصرف قرص ضد افسردگی باعث پوکی استخوان می شود؟
به گزارش سلامت نیوز،در یکی از آخرین مطالعات انجام شده کشف شده است که داروهای ضد افسردگی که  توسط زنان بعد از یائسگی در سنین متوسط 64 سال مصرف می شود ، می تواند با خطر افزایش پوکی و شکستگی استخوانی ستون فقرات و سایر محل ها در ارتباط باشد. اما در عین حال ارتباط قوی بین شکستگی استخوان مچ دست یا استخوان لگن و مصرف  قرص ضد افسردگی ملاحظه نشده است. زنانی که قرص
ضد افسردگی مصرف می کنند 30% درصد بیشتر در معرض شکستگی استخوان ستون فقرات و 20 % افزایش خطر شکستگی سایر نقاط بدن هستند. در یک مطالعه پیش تر دکتر گلترمن مدیر مرکز تحقیقات استخوانی با نگاه بر اطلاعات استخوانی انجام شده که بر روی 5هزار نفر به صورت رندوم انجام شده بود و 137 نفر از آنها قرص های ضد افسردگی (از نوع بازداردنده های بازجذب سروتنین ) و SSRIs مصرف می کردند، متوجه شدند که افرادی که روزانه قرص SSRIs (فلوکستین) مصرف می کنند دوبرابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر شکستگی استخوانی هستند. سروتنین نوعی ماده شیمیای عصبی است که  مرتبط با افسردگی می باشد. این ماده همچنین د رفیزیولوژی استخوانی دخالت دارد. اگر در کمیت این ماده تغییر حاصل شود باعث کاهش حجم استخوان و افزایش خطر شکستگی می شود. اما مطالعات دیگر ارتباط بین مصرف قرص ضد افسردگی و شکستگی استخوانی را تایید نمی کند.
دکتر گلترمن و همکارانش هم اکنون در حال انجام تحقیقات بر روی نوجوانانی هستند که داروی SSRIsمصرف می کنند . هدف آنها کشف این حقیقت است که آیا مصرف این دارو تاثیر بر روی رشد استخوان دارد یا خیر.آنها همچنین می خواهند و جود هر گونه تمایل ژنتیکی برای ابتلا به پوکی استخوان را کشف کنند. در حالیکه مطالعات انجام شده ارتباط بین پوکی استخوان ومصرف قرص ضد افسردگی را نشان میدهد. ولی در عین حال تحقیقات دلیل و تاثیری برای این ارتباط کشف نکرده اند. بنابر این آقای گلترمن معتقد است که افرادی که بدلایل اساسی د رحال مصرف داروی SSRIs هستند مصرف دارو را ترک نکنند. این افراد باید تنها مراقب وضعیت استخوانهای خود باشند (با انجام تست استخوانی برای اندازه گیری چگالی استخوان)
در هر حال برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان موارد زیر را رعایت کنید:
- مصرف کافی کلسیم: تمام مردان و زنان بالاتر از 65 سال باید روزانه 1500 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.
- مصرف کافی ویتامین D: مردان وزنان روزانه باید حداقل 800iu=international units)) ویتامینD مصرف کنند.
- ورزش: شما باید ورزش های استقامتی و قدرتی را تواما انجام دهید.مثل پیاده روی، کوه نوردی و طناب بازی
- در رژیم غذایی روزانه خود سویا را قرار دهید : استروژن گیاهی موجود در سویا به حفظ چگالی استخوانی و  عدم ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.
- عدم مصرف دخانیات
- عدم مصرف نوشیدنی های الکلی: مصرف بیش از دو لیوان نوشیدنی الکلی باعث کاهش توده استخوانی و عدم توانایی بدن در جذب کلسیم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha