شیوع سرطان دستگاه گوارش آن‌چنان در ایران فراگیر شده است که پزشکان ایرانی دست‌به‌کار شده و با دعوت از متخصصان این رشته از کشورهای پیشرفته دنیا، از جمله آمریکا و آلمان، اولین کنگره التهاب‌های روده را در بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی برگزار کردند، اما آن چیزی که از دل این کنگره بیرون آمد آمارهایی تکان‌دهنده از شیوع گسترده این بیماری در جهان و به ویژه ایران بود که منشأ و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست و همین مساله می‌تواند تا چند سال آینده تبدیل به یک بحران جدی برای نظام سلامت کشور شود.

سلامت نیوز:«سرطان روده چهارمین علت مرگ‌ومیر در ایران است و شیوع آن در کشور طی چند سال آینده بیشتر خواهد شد.» این جمله هشداردهنده‌ای است که دکتر امیر اسدزاده در ابتدای اولین کنگره بین‌المللی التهاب‌های روده از آن خبر داد و تاکید کرد: «متاسفانه در ایران به نسبت کشورهای غربی که این نوع سرطان در سنین بالا مشاهده می‌شود، به زیر 40سال رسیده و حتی در کودکان بین پنج تا 10سال هم شیوع آن گسترده شده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق شیوع سرطان دستگاه گوارش آن‌چنان در ایران فراگیر شده است که پزشکان ایرانی دست‌به‌کار شده و با دعوت از متخصصان این رشته از کشورهای پیشرفته دنیا، از جمله آمریکا و آلمان، اولین کنگره التهاب‌های روده را در بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی برگزار کردند، اما آن چیزی که از دل این کنگره بیرون آمد آمارهایی تکان‌دهنده از شیوع گسترده این بیماری در جهان و به ویژه ایران بود که منشأ و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست و همین مساله می‌تواند تا چند سال آینده تبدیل به یک بحران جدی برای نظام سلامت کشور شود.

دکتر محمدرضا زالی، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی در این کنگره گفت: برخی از بیماری‌ها سروصدای زیادی دارند و وحشت عمومی از آنها وجود دارد مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی که بیمار برای درمان آن سریع مراجعه می‌کند اما برخی بیماری‌ها به اصطلاح آنقدر مظلوم واقع شده‌اند که بیمار خیلی دیر برای درمان آن مراجعه می‌کند که مهم‌ترین آن بیماری‌ها مربوط به دستگاه گوارش است.

 این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر سرعت شیوع این بیماری بسیار بالا رفته و یکی از مهم‌ترین دلایل آن به خود بیماران برمی‌گردد که به‌دلیل حیا و نجابت، بسیار دیر به پزشک مراجعه می‌کنند و سپس تجویز نادرست پزشکان موجب زمینگیرکردن بیماران و تحمیل هزینه‌های بالا به فرد و خانواده او می‌شود. همچنین این بیماری تاثیر بسیار بالایی بر اقتصاد و تولیدمثل در خانواده دارد.

همچنین پروفسور «دیوید برنارد ساکار»، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارشی از آمریکا هم در این کنگره، ژنتیک را مهم‌ترین عامل بیماری‌های التهاب روده‌ای عنوان کرد و گفت: متاسفانه رشد سرطان و بیماری‌های روده‌ای در دنیا رو به افزایش است که ژنتیک و عوامل محیطی مهم‌ترین عامل این بیماری است. عفونت‌های محیطی و رژیم‌های نامناسب غذایی از دیگر عواملی است که موجب بیماری‌های التهاب روده‌ای و دستگاه گوارش می‌شود.

رییس سابق بیمارستان «مونت سایانا» نیویورک افزود: متاسفانه با صنعتی‌شدن کشورها این بیماری فراگیر خواهد شد و تاکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته است اما می‌توان با مصرف دارو و عمل جراحی تا حدودی از رشد این بیماری جلوگیری کرد.

دارنده بزرگ‌ترین مدال آموزشی از انجمن گوارش آمریکا با بیان اینکه 30درصد از افراد مبتلا به این بیماری عمل جراحی می‌کنند، تصریح کرد: این افراد به‌طور مطلق خوب نخواهند شد و حدود 70 تا 80درصد این بیماری قابل برگشت است که به ناچار مبتلایان مجبور به عمل جراحی دوباره هستند. طبق یافته پزشکان، مهم‌ترین علت این بیماری که 23درصد آن در بین کودکان ایرانی مشاهده شده، اختلالات ژنتیکی و سپس تغذیه است و اسهال مزمن و طولانی و اسهال‌های خونی از مهم‌ترین علایم آن است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha