دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 113481

مطالعات جدید نشان می‌دهد غلظت آلاینده‌های سمی در فضای بسته قهوه‌خانه‌هایی که در آنها قلیان ارائه می‌شود به شدت افزایش یافته و سلامت مشتریان و کارکنان آن را به طور جدی تهدید می‌کند.

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می‌دهد غلظت آلاینده‌های سمی در فضای بسته قهوه‌خانه‌هایی که در آنها قلیان ارائه می‌شود به شدت افزایش یافته و سلامت مشتریان و کارکنان آن را به طور جدی تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از(ایسنا)، مطالعات جدید مؤسسه کنترل جهانی دخانیات در دانشکده بهداشت عمومی «جان هاپکینز» نشان می‌دهد که ارائه قلیان در قهوه‌خانه‌ها سبب به اوج رسیدن غلظت آلاینده‌ها و گازهای سمی در فضای بسته می‌شود که این مساله سلامت کارکنان و مشتریان را به خطر می‌اندازد.

متخصصان سلامت مؤسسه کنترل جهانی دخانیات با بررسی هفت قهوه‌خانه در شهر «بالتیمور» آمریکا دریافتند که غلظت آلاینده‌ها و گاز سمی منوکسیدکربن در قهوه‌خانه‌ها بسیار فراتر از تصور است. تا پیش از این بیشتر فعالیت‌های ضد دخانیات به ویژه در آمریکا معطوف به سیگار شده بود اما امروزه با فراگیر شدن مصرف سایر محصولات دخانی در میان جوانان نظیر قلیان در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا متخصصان را بر آن داشته تا توجه بیشتری به این مسئله نشان دهند. در همین رابطه متخصصان سلامت با مطالعه روی هفت قهوه‌خانه در شهر بالتیمور ایالت مریلند، غلظت گاز منوکسیدکربن، نیکوتین معلق در هوا و آلاینده‌های تنفسی با قطر کمتر از 2.5 میکرون را اندازه‌گیری کردند.

«پاتریک بریسی»، استاد و محقق مرکز سلامت محیط زیست آمریکا تصریح کرد: این تصور که قلیان بی‌خطرتر از سیگار است از پایه اشتباه است. چرا که نتایج مطالعات ما نشان داد این مسئله صحت ندارد زیرا کشیدن قلیان بسیار بیشتر از کشیدن سیگار آلودگی هوای داخلی ایجاد می‌کند و مشتریان و کارکنان در مکان‌های بسته نظیر قهوه‌خانه‌ها را در معرض خطرات ناشی از دود غیرمستقیم قلیان قرار می‌دهد.

به گزارش ساینس دیلی، بنابراین مطالعه، غلظت آلاینده‌هایی با قطر کمتر از 2.5 میکرون در قهوه‌خانه‌های بالتیمور به شدت بالا بود که این مسئله نشان می‌دهد که دود قلیان به شدت هوای داخل قهوه‌خانه‌ها را آلوده می‌کند. بسیاری از آمار دریافتی در این مطالعه بسیار فراتر از استانداردهای تعیین شده برای این آلاینده‌ها از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا و سازمان جهانی بهداشت (WHO) بوده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha