سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 113525

زوج‌ها قبل از طلاق مجبور به مشاوره می‌شوند و مشاوره‌ قبل از طلاق در تمام کشور اجباری شده‌است.

مشاوره قبل از طلاق اجباری شد

سلامت نیوز: زوج‌ها قبل از طلاق مجبور به مشاوره می‌شوند و مشاوره‌ قبل از طلاق در تمام کشور اجباری شده‌است.

این خبر را مجید رضازاده رئیس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفته و اضافه كرده كه تمام متقاضیان طلاق كه به دادگاه مراجعه می‌كنند، باید حتما دوره‌های مشاوره را گذرانده و از ما نامه بگیرند.

او در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داده كه با توجه به سیر صعودی آمار طلاق و تجاربی كه از قبل داشتیم به این نتیجه رسیدیم كه ممكن است بتوانیم از بخشی از طلاق‌ها كه با دلایلی غیرمنطقی نظیر مشاجره در شرف وقوع است جلوگیری كنیم. ‌در همین راستا با معاونت فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه تفاهمنامه‌ای منعقد كرده‌ایم كه براساس آن زوجین متقاضی طلاق را به مراكز مشاوره تحت نظر بهزیستی ارجاع دهند.

البته در این طرح پیشكسوتان فامیل و ریش‌سفیدها هم نقش مهم و مؤثری دارند و قرار است دست و آستین بالا بزنند تا مانع از طلاق زوج‌ها بشوند. به گفته رضازاده مددكار و مشاور، اقدامات مختلفی ازجمله مشاوره‌های مختلف و آموزش مهارت‌های زندگی و سبك زندگی را برای این افراد انجام می‌دهند، اگر بعد از گذراندن این آموزش‌ها و مشاوره‌ها و كمك‌گرفتن از افراد پیشكسوت فامیل برای نزدیك شدن به سازش، زوجین همچنان برای طلاق مصر باشند، اقدامات خود را برای طلاق به انجام می‌رسانند.

او معتقد است كه با این روش احتمالا عده زیادی در این پروسه از تصمیم طلاق منصرف می‌شوند، اجرای این كار در استان یزد نشان داده كه ماندگاری روی سازش در 50درصد موارد پیگیری شده ایجاد شده است.

طلاق بدون نامه هرگز

اگر قوه قضاییه این طرح را ابلاغ كند طرح مشاوره اجباری اجرایی می‌شود. در این صورت نامه‌سازمان بهزیستی یكی از مدارك لازم برای طلاق است كه ظاهرا می‌بایست در پرونده طلاق وجودداشته باشد. به گفته رئیس مركز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد حتما باید تمام افرادی كه قصد طلاق دارند و به دادگاه مراجعه كرده‌اند، دوره‌های مشاوره را گذرانده و از بهزیستی نامه بگیرند و درصورت لزوم مجددا به دادگاه مراجعه كنند، ما به این افراد كمك می‌كنیم تا مشكلات خود را بشناسند و برای آن راهكار پیدا كنند. در این روش عموما اشخاصی كه به دلایل غیرمنطقی برای طلاق اقدام می‌كنند از تصمیم خود منصرف می‌شوند.

در حال حاضر 1200مركز دولتی مشاوره طلاق در كنار 120مركز غیردولتی در سطح كشور آماده پذیرش زوج‌های متقاضی طلاق هستند. این نوع مشاوره در سراسر كشور ارائه می‌شود و به زوج‌های بی‌بضاعت نیز یارانه خاص تعلق می‌گیرد. این زوج‌ها می‌بایست به اداره‌كل بهزیستی در استان مراجعه كرده و یارابرگ دریافت كنند تابتوانند آموزش‌ها و مهارت‌ها را به‌صورت رایگان پشت‌سربگذارند.

آمارهای وحشتناك

وحشت از طلاق و برنامه‌ریزی برای كاهش آن از وقتی شروع شد كه آمارهای ثبت‌احوال نشان داد كه تعداد طلاق‌های كشور با سرعت زیادی رو به افزایش است. این آمارها نشان داد كه در هر ساعت 18طلاق رخ می‌دهد. در همان سال اعلام شد كه به‌طور میانگین 20درصد از ازدواج‌های كشور به طلاق منتهی می‌شوند. علی اكبر محزون مدیركل فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال یك‌ماه پیش اعلام كرد كه نرخ ازدواج در سال 92نسبت به سال قبل 6/7درصد كاهش داشته اما نرخ طلاق 3/4درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته خب همین كافی بود كه نگرانی درباره افزایش طلاق در كنار كاهش ازدواج مسئله مجرد ماندن در كشور را به خوبی روشن كند و از آنجا كه سعی و اهتمام بر افزایش جمعیت است و نتیجه قطعی مجرد ماندن كاهش جمعیت كشور است مسئولان نگران از واقعیت موجود تلاش كردند تا برای كاهش طلاق در كنار تشویق به ازدواج راه‌هایی پیدا كنند. نگاهی دقیق‌تر به آمارها به نقل از سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد كه در سال گذشته 155هزار و 369واقعه طلاق به ثبت رسیده و نرخ خام آمار ثبت طلاق در كشور 2در هزار بوده است. سال92 نسبت به سال گذشته حكایت از كاهش 6/7درصدی ازدواج داشته و در همین زمان میزان طلاق‌ها 3/4درصد نسبت به سال قبل آن از افزایش برخوردار بوده است كه این افزایش در مناطق شهری 5/2درصد بوده درحالی‌كه طلاق در مناطق روستایی 15/8درصد كاهش داشته است.

منبع:همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha