دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11353

پژوهشگران می گویند با بالا رفتن سن در مغز انسان ، درست مانند برفک و خطوط موج داری که بر صفحه تلویزیون های قدیمی نقش می بندد ، سروصدا ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی LiveScience.com ، دانشمندان علوم اعصاب گمان می کردند سروصدای مغز که با تجهیزات پیشرفته قابل تشخیص است در فعالیت مغز اهمیتی ندارد. همچنین گمان می رفت همانطور که کودکان بزرگ می شوند و فرایندهای مغزی شان کارامدتر می شود این سروصداها با بالا رفتن سن کمتر می شود.
اما تحقیقات جدید نشان می دهد سروصدا درواقع با بالا رفتن سن بیشتر می شود و یک نشانه پیچیدگی بیشتر مغز است.
محققان مرکز تحقیقات پیری "بی کرست" در تورنتو از 79 داوطلب آزمون های حافظه چهره گرفتند تا مشخص شود تا چه حد می توانند به درستی چهره ها را به خاطر بیاورند. شرکت کنندگان دو گروه سنی شامل کودکان (8 تا 15 سال) و بالغین جوان (20 تا 33 سال) را دربرمی گرفتند.
هنگام انجام آزمون ،الکتروآنسفالوگرافی از مغزشان گرفته شد تا دقیق فعالیت مغز اندازه گیری شود.
محققان دریافتند بالغین جوانان بهتر از کودکان این کار را انجام دادند که نشان می داد حافظه آنها بهتر و عملکردشان مطمئن تر است. اما سروصدای مغز آنها نه تنها از کودکان کمتر نبود بلکه بیشتر هم بود.
رندی مکینتاش سرپرست این تحقیق می گوید بلوغ مغز نه تنها عملکرد حافظه را صحیح تر می کند ، بلکه با افزایش تغییرات علایم مغز ارتباط دارد. این امر به این معنا نیست که کارایی مغز کمتر می شود . افزایش تغییرات علایم مغز نشانگر افزایش تغییر عملکردی که از پیچیدگی بیشتر عصبی حکایت دارد.
مغز با امتحان امکانات مختلف ، توانایی خود را می سنجد.
مشروح این مطالعه در شماره ماه ژوییه مجله آنلاین Public Library of Science - Computational Biology منتشر شده است.
این محققان قصد دارند میزان سروصدا در مغز نوزادان و سالمندان را بررسی کنند تا به نحوه تغییر آن با بالا رفتن سن پی ببرند. مکینتاش می گوید برخی شواهد بیانگر آن است که میزان سروصدا ی مغز با ابتلا به بیماریهایی نظیر آلزایمر کمتر و با ابتلا به بیماریهایی نظیر شیزوفرنی بیشتر می شود.
مکینتاش می گوید سروصدا در یک حد خاصی بهینه است، اما ما هنوز این میزان بهینه را نمی دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha