دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11354

سیب و گلابی دارای لوله های هوایی هستند که به آنها اجازه می دهد "نفس بکشند" و اگر در این "تنفس" خللی وارد شود، میوه شروع به خراب شدن می کند.

 این گذرگاه های هوا، ساختارهای میکروسکوپی کوچکی برای تامین اکسیژن هستند و در سلامت میوه ، عناصر تعییین کننده ای محسوب می شوند. 
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازسایت علمی "یورکا" محققان دانشگاه کاتولیک "لوی ون" بلژیک و موسسه پرتوی سنکروترون اروپا (ESRF) برای نخستین بار این گذرگاههای هوا را مشاهده کردند و به این ترتیب فرضیه مبتنی بر وجود آنها را اثبات کردند.
این گذرگاههای هوا در سیب ها شبیه به فضاهای خالی نامنظمی میان سلول ها هستند حال آن که در گلابی ها ، به کانال هایی ظریف و مرتبط با یکدیگر می مانند.
سیب و گلابی بعد از چیده شدن نیز همچنان "تنفس" می کنند. برای سالم نگاه داشتن این میوه ها باید حداقل میزان لازم اکسیژن به همه سلول های آنها برسد در غیر اینصورت سلول های میوه رفته رفته می میرند و در نتیجه داخل میوه شروع به قهوه ای شدن می کند و کیفیت آن افت می کند.
به همین دلیل است که میوه ها برای سالم ماندن باید در انبارهای خنک با میزان کنترل شده اکسیژن نگهداری شوند.
مقدار مطلوب اکسیژن در میوه، به ساز و کارهای پیچیده تبادل گاز، تنفس و تخمیز در آن بستگی دارد. محدود شدن تبادل گاز باعث می شود میزان اکسیژن داخل میوه بیش از حد کم شود.
تصاویر سه بعدی از ساختارهای میکروسکوپی درون میوه به شناخت و تشریح میزان تبادل گاز و آغاز زمان مردن سلول ها و در نتیجه قهوه ای شدن میوه کمک می کند.
این تصویربرداری کار آسانی نیست زیرا میوه حاوی مقدار زیادی آب است و دقت و کنتراست اسکنرهای سه بعدی معمولی پزشکی ، برای آن کافی نیست.
محققان، برای تصویربرداری توموگرافیک از نمونه های میوه از دستگاه پرتونگاری سیکروترون اروپا در گرونوبل استفاده کردند. آنها در گزارش خود در شماره اخیر نشریه "فیزیولوژی گیاهی" نوشتند این دستگاه تصویربرداری قوی، تصاویر سه بعدی با دقت زیر یک هزارم میلیمتر تهیه می کند و کنتراست آن به اندازة ای است که می توان فضاهای خالی را از سلول ها تمیز داد.
اکنون از این تصاویر در ساخت مدل های رایانه ای برای محاسبه میزان تجمع اکسیژن در یکایک سلول های بافتهای میوه استفاده می شود.
پیتر فربوون از دانشگاه لوی ون و تهیه کننده این گزارش علمی می گوید هنوز روشن نیست که گذرگاههای هوا چگونه در میوه تکامل می یابند و چرا سیب ها ساختارهای توخالی دارند اما گلابی ها دارای شبکه هایی از کانال های میکروسکوپی هستند.
با این حال نتیجه این تحقیق نشان می دهد که چرا گلابی ها در انبار تا این حد خراب شدنی هستند .
به گفته او " کانال های میکروسکوپی هوا در گلابی آنقدر باریک و کوچک است که میزان اکسیژنی که به هسته میوه می رسد بسیار محدود است و زمانی که سطح اکسیژن اندکی به زیر حد مطلوب می رسد، سلول های گلابی " از نفس می افتند."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha