رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر درباره ابعاد زیست محیطی طوفان دیروز آخرین آمار قطع درختان را پس از این توفان اعلام کرد.

سلامت نیوز: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر درباره ابعاد زیست محیطی طوفان دیروز آخرین آمار قطع درختان را پس از این توفان اعلام کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، محمد حقانی درباره قطع درختان هنگام وزش طوفان شدید در عصر دوشنبه گفت: متاسفانه تاکنون آمار قابل استنادی به صورت رسمی به شورای شهر نرسیده است، ولی تحقیقات ما نشان می دهد نزدیک به 2هزار و 600 اصله درخت در تهران از بین رفته اند و در این بین، شاخه های قطور زیادی هم از درختان شکسته شد که تعداد آنها، غیرقابل شمارش است.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ری و تجریش درباره ابعاد زیست محیطی طوفان دیروز در تهران، توضیح داد: به شهر، صدمات زیادی خورده است، کمترین صدمه ای که می بینیم، این است که 5 نفر دیروز از شهروندان زنده بودند و اکنون نیستند. درختان زیادی هم قطع شد که جای تاسف دارد.

این عضو شورای شهر درباره عملکرد شهرداری تهران در طوفان دیروز تذکر داد: برخی از سازمانهای خدماتی مانند آتش نشانی به خوبی وارد عمل شدند، ولی برخی دیگر از نهادهای وابسته به شهرداری در طوفان دیروز، عملکرد خوبی نداشتند و حتی شاهد بودیم که شهرداری تهران از درختانی که دچار مشکل شده بودند، کسب درآمد کرد.

حقانی درباره درآمدزایی شهرداری از طوفان عصر دوشنبه گفت: در برخی از معابر شهر، درختان بزرگ و 50 ساله، از شدت باد خم شدند که قاعدتا سازمان فضای سبز و پارکها باید با جرثقیل، این درختان را به حالت اولیه درمی آورد و با استفاده از قیم، آنها را مهار می کرد، ولی ظاهرا ترجیح بر این بود که با اره برقی، همه این درختان قطع شود، چون هم زحمت احیای درختان را نکشیدند و هم این درختان، هر کدام دست کم نیم میلیون تومان می ارزد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا درباره آمار نابودی درختان در طوفان دوشنبه گفت: متاسفانه آمار دقیقی از سوی شهرداری اعلام نمی شود، ولی یکی از نهادهای شهرداری، به بنده 2560 اعلام کرد 2560 درخت در این طوفان از بین رفته است. همچنین آتش نشانی تعداد درختان قطع شده را 180 اصله و ستاد بحران شهرداری هم 1200 اصله عنوان کرده است که به نظر می رسد آمار 2560 درخت درباره آسیب به محیط زیست تهران، به واقعیت نزدیک تر باشد.

 

چرا درختها ریشه کن شدند

حقانی درباره چرایی قطع درختان در طوفان دوشنبه عصر گفت: "درختان به طور کلی به دو نوع مثمر و غیر مثمر تقسیم بندی می شوند. درختان مثمر، نیاز به نگهداری و آب زیادی دارند که کاشت آنها در شهر، منطقی نیست، ولی درختان غیرمثمر مانند نارون و چنار، که به درختان شهری معروف شده اند، آب کمی می خواهند و مقاومتر هستند. اما همین درختان نیز نیاز دارند که به موقع هرس و مهار شوند.

او در این باره توضیح داد: طوفان عصر دوشنبه نشان داد نگهداری اصولی از درختان شهر به خوبی انجام نمی شود. وقتی درخت 50 ساله روی زمین می افتد، یعنی در نگهداری از آن دقت کافی نشده است و مسئولیت این خسارات به محیط زیست تهران، بر عهده شهرداری و سازمان فضای سبز و پارکهااست."

حقانی درباره سرنوشت درختان تهران گفت: به جز مواردی مانند طوفان عصر دوشنبه گذشته، برخی از عملکرد مدیریت شهری هم باعث از بین رفتن درختان شده است، از جمله اینکه در روزهای برفی، سطح خیابانها را پر از نمک می کنند که رسوب نمک در جوی ها، باعث خشک شدن درختان می شود. حتی دیروز جایی را در خیابان ولی عصر(عج) دیدم که شهرداری کف جوی را سیمان کرده بود. نمی دانم کجای دنیا، جوی خیابان را سیمان می کنند تا درختان خشک شوند؟"

حقانی در پایان از مسئولان شهرداری و فضای سبز تهران خواست نسبت به نگهداری از درختان شهر، توجه بیشتری نشان داده و در اولین فرصت، گزارش رسمی خسارات به فضای سبز و محیط زیست تهران در پی طوفان عصر دوشنبه را تقدیم شورای شهر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha