دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11357

گروهی از پژوهشگران آمریکایی بنیادهای یک مجموعه آنلاین جدید درباره ژنتیک انسان را گذاشته‌اند که درون چارچوب موجود دائره‌المعارف رایگان اینترنتی ویکی‌پدیا ذخیره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آندرو سو، یکی از افراد دخیل در طرح "Gene Wiki" از موسسه ژنومیکز در بنیاد پژوهشی نوارتریس در سان‌دیه‌گو در کالیفرنیا در این باره می گوید: "حدود 25000 ژن در ژنوم انسان وجود دارد. ما 9000 مقاله درباره آنها داریم."

او افزود"هدف ما این است که یک نقطه شروع یکنواختی برای داده‌ها در مورد همه ژن‌ها فراهم آوریم." و یادآور شد که از این پس به عهده دانشمندان دیگر است که به اطلاعات بیفزایند و ما را روزآمد نگهدارند، یعنی همان کاری که اکنون در مورد مدخل‌‌های ویکی‌پدیا انجام می‌شود.

سو گفت: "کل جامعه محتوا را تولید خواهد و بر آن محتوا نظارت خواهد کرد."

در همین حال در اقدامی مشابه، پژوهشگران از بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد نیز در حال استفاده از قدرت اینترنت در کارشان و این بار ردیابی شیوع‌های بیماری‌های عفونی مانند مننژیت و سل است.

HealthMap.org یک نظام جمع‌آوری داده‌ها است که اطلاعات درباره شیوع  بیماری‌ها را تالارهای گفتگوی اینترنتی و خروجی‌های خبری روی اینترنت جمع‌آوری می‌کند، سازمان می‌دهد و منتشر می‌کند.

جان برونستین، پژوهشگر در این باره می‌گوید: "اطلاعات الکترونیکی بر روی وب می‌تواند با فراهم‌آوردن اطلاعات به روز و کلاملا موضعی درباره شیوع بیماری‌ها ئقش مهمی در در شناسایی زودرس رویداد و  حمایت از آگاهی موقعیتی ایفا کند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha