پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 113573

پرکردن دندان شامل اقداماتی است که برای بازسازی یاجایگزینی قسمت هایی از دندان که در اثر پوسیدگی ، سایش مکانیکی یا شیمیایی یا ضربه و فشار از بین رفته اند ، انجام می گیرد.

دانستنی‌هایی درباره مواد پرکننده دندان

سلامت نیوز: پرکردن دندان شامل اقداماتی است که برای بازسازی یاجایگزینی قسمت هایی از دندان که در اثر پوسیدگی ، سایش مکانیکی یا شیمیایی یا ضربه و فشار از بین رفته اند ، انجام می گیرد.

نوع مرسوم آن استفاده از موادی است به نام «آمالگام» اما اینک مدتی است که روشهای دیگری نیز در حال پر کردن جای این روش است؛ روشهایی همچون کامپوزیت که درباره آن میتوانید در ادامه نوشتار آگاهیهای بیشتری کسب کنید.


ترمیم دندان ها را از جهات مختلف مثل رنگ ، جنس ، موقعیت ، وسعت و نحوه انجام می توان طبقه بندی کرد. از نظر رنگ ، ترمیم ها به ۲ گروه همرنگ و غیر همرنگ تقسیم می شوند ، ترمیم های غیر همرنگ دندان به وسیله آمالگام انجام می شود ، پرکردگی های تیره رنگ داخل دهان که همیشه سبب آزردگی خاطر همگان بوده است.

آمالگام در گذشته پر مصرف ترین ماده ترمیم دندان بوده که از آمیختن جیوه با یک آلیاژ تشکیل شده و از نقره ، مس و قلع به دست می آید.

طی ۲ قرن گذشته ، آمالگام جزء کارآمدترین مواد ترمیمی دندانپزشکی و همچنین وجود بحث ها در مورد احتمال سمی بودن جیوه موجود در آمالگام ، استفاده از این ماده در دنیا روبه کاهش بوده است. ترمیم های همرنگ عمدتا به وسیله کامپوزیت ها و درصد کمی نیز به وسیله سایر مواد همرنگ دندان انجام می شود. مزیت اصلی ترمیم های همرنگ ، مسئله زیبایی است به طوری که ترمیم های سیاه رنگ آمالگامی در دندانپزشکی زیبایی معنی ندارد هر چند می توان استفاده نکردن از جیوه را که در ترمیم های آمالگام وجود دارد ، نیز جزو برتری های ترمیم های همرنگ بر شمرد زیرا محققان معتقدند ، جیوه موجود در آمالگام ممکن است در دراز مدت عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

آمالگام (پرکردگی های دندانی فلزی)

پرکردگی های فلزی توسط موادی به نام آمالگام صورت می گیرد که این ماده ترکیبی از فلزات مختلف از جمله جیوه ، نقره ، مس و قلع است. جیوه ۵۰ درصد این ترکیب است که باعث اتصال فلزات به یکدیگر و همین طور استحکام ، سختی و اتصال ماده به دندان می شود. جیوه ماده ای سمی است که از طریق تنفس و مواد غذایی جذب می شود. تحقیقاتی دال بر آزاد شدن جیوه هنگامی که حرارت به آمالگام برخود می کند ، مثل خوردن غذا و نوشیدنی های گرم و سیگار کشیدن وجود دارد. البته باید بدانیم که جیوه موجود در آمالگام نیز به مرور زمان در دهان آزاد می شود ، از طرفی معتقد هستند ، به طور کلی جیوه موجود در ماهی از آمالگام بیشتر است. اغلب دندانپزشکان آمالگام را به دلیل ارزان تر و آسان تر بودن و سرعت عمل بیشتر و از طرفی محکم بودن استفاده می کنند. در ترمیم توسط آمالگام برای ایجاد چسبندگی باید از بافت دندان بیشتر برداریم ، در نتیجه نمی توانیم ساختمان دندانی را حفظ کنیم با وجود اینکه این ماده ترمیمی استحکام دارد ولی اجبار بافت زیدی از دندان برداشته می شود. پر کردگی های آمالگامی در اکثر موارد بعد از مدتی باعث تغییر رنگ لثه و بافت دهان در اطراف پر کردگی از جمله زبان نیز می شوند.

کامپوزیت ها (پرکردگی های همرنگ دندان)

کامپوزیت ها علاوه بر داشتن ظاهر مطلوب تر و همرنگ دندان، از نظر نداشتن جیوه یا سایر ترکیبات فلزی که ممکن است در ایجاد حساسیت ، مسمومیت ، بیماری های خاص سیستمیک و …نقش داشته باشند ، بیشتر مورد توجه هستند. ترمیم های کامپوزیتی نیاز به تراش کمتری دارند ، به طوری که ساختار سالم دندان ، هنگام جایگزینی کامپوزیت ، کمتر دچار تراش می شود. موفقیت ترمیم های کامپوزیتی بستگی به مهارت دندانپزشکان دارد. این فاکتورها در قیمت بالاتر ترمیم های کامپوزیتی سهیم هستند که به دلیل گران بودن و نبود مهارت کافی معمولا توسط دندانپزشک استفاده و توصیه نمی شود. می توان گفت ، نیاز به مهارت بالا ، دقت زیاد و شناخت کامل مواد توسط دندانپزشک و همچنین هزینه نسبتا بالای این نوع مواد ترمیم دندان ، از علل مهم استفاده نکردن از مواد کامپوزیتی است. با پیشرفت های جدید در علم دندانپزشکی مواد ترمیمی همرنگ دندان یا کامپوزیت مخصوص دندان های خلفی به بازار مصرف عرضه شده که مزایای بسیاری در مقایسه با آمالگلم دارد. در کشورهای پیشرفت برای پر کردن دندان ها ، مواد کامپوزیت جدید مخصوص دندان های خلفی جایگزین آمالگام شده اند ، که در کشور ما تعداد محدودی از دندانپزشکان از این مواد استفاده می کنند. اغلب دندانپزشکان برای انجام ترمیم های کامپوزیتی آموزش دیده اند اما سطح مهارت و آموزش آنها ممکن است متفاوت باشد. انتخاب یک دندانپزشک مناسب فاکتوری مهم در درمان پوسیدگی دندانی یا سایر مشکلات است. از دندانپزشک تان در مورد آموزش های پیشرفته که به او اجازه اراه مهارت در ترمیم های کامپوزیتی را می دهد ، سوال کنید.

منبع:جام جم سرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha