جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 113591

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، "دخانیات" را از علل مهم مرگ ناگهانی نوزادان خواند.

زنان نهضت "مبارزه با دخانیات" را آغاز کنند

سلامت نیوز : سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، "دخانیات" را از علل مهم مرگ ناگهانی نوزادان خواند.
دکتر شهرام رفیعی فر ، نقایص ژنتیکی، ابتلا به سرطان‌هایی نظیر مری، حنجره، ریه، دهان، مثانه و ...، بیماری‌های ریوی، مرگ زودرس، سقط جنین، تولد زودرس جنین و ... را از عوارض استعمال دخانیات و از جمله سیگار خواند و گفت: سیگار قابل پیشگیری‌ترین عامل مرگ و بیماری در دنیاست. استعمال دخانیات یک رفتار صد درصد ارادی است که جز مرگ و بیماری ارمغان دیگری ندارد.
وی به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد اشاره کرد و در توضیح آن گفت: دخانیات در مرگ ناگهانی نوزادن بسیار موثر است؛ به ویژه اگر مادر یا پدر نوزاد، سیگاری باشند. در این بیماری، والدین به یکباره متوجه مرگ نوزاد خود می‌شوند و این درحالیست که هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌کنند.
رفیعی‌فر به مضرات دود سیگار و همچنین ماندگاری سموم ناشی از استعمال دخانیات بر روی سطوح، اشاره کرد و ادامه داد: حتی اگر والدین در داخل منزل سیگار نکشند، وقتی فرزندان‌شان را در آغوش می‌گیرند، باقیمانده نیکوتین که قابلیت ماندن در سطوح مختلف را دارد، وارد بدن نوازد شده و اثرات مخرب خود را بر جای می‌گذارد.
وی افزود: نتایج یک تحقیق نشان داد که نیکوتین در خون به ماده‌ای به نام کوتنین تبدیل می‌شود. کوتنین در «مو» و در «ادرار» نوزادن قابل جستجو و پیگیری است. بررسی‌ها نشان داد که اگر والدین در داخل منزل سیگار نکشند و در بیرون از منزل به استعمال دخانیات مبادرت کنند، در خون فرزند آنها نسبت به فرزندانی که والدین سیگاری ندارند، حدود 7 برابر کوتنین یافت شده است. بنابراین نباید اجازه داد فرزندان در معرض دخانیات قرار گیرند.
وی ضمن هشدار نسبت به عوارض مصرف دخانیات در زنان به نقش محوری آنها در خانواده و همچنین ترک دخانیات در مردان اشاره کرد و گفت: زنان باید این نهضت را شروع کنند باید قلیان‌ها را بکشنند، سیگار را از شوهرانشان دور کنند و زندگی عاری از دخانیات را برای خود، همسایگان و جامعه به ارمغان آورند.
رفیعی‌فر درباره مضرات استعمال دخانیات و از جمله سیگار در زندگی آپارتمان‌نشینی گفت: استعمال دخانیات در آپارتمان‌ها تنها سلامت اعضای خانواده فرد سیگاری را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه این خطر متوجه تمام ساکنان آن آپارتمان است؛ چرا که جریان هوای درون ساختمان تمام ساکنان آن ساختمان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha