دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با بیان این که تا پایان امسال ضوابط محکمتری بر ورود محصولات دست ورزی ژنتیکی شته اعمال می شود گفت: تلاش می کنیم تمام کالاهای تراریخته را شناسنامه دار کنیم.

سلامت نیوز : دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با بیان این که تا پایان امسال ضوابط محکمتری بر ورود محصولات دست ورزی ژنتیکی شته اعمال می شود گفت: تلاش می کنیم تمام کالاهای تراریخته را شناسنامه دار کنیم.

دکتر شهاب الدین منتظمی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: قانون ایمنی زیستی در کشور کماکان به قوت خود باقی است و همه دستگاه ها ملزم به رعایت این قانون چه در بخش تولید و چه در بخش واردات محصولات دست ورزی شده ژنتیکی هستند.
وی با بیان این که رعایت تمام اجزای قانون ایمنی زیستی الزامی است اظهار داشت: به ویژه در بحث مخاطرات زیست محیطی و ارزیابی این مخاطرات جزو مواردی است که حتماً باید مد نظر دستگاه های ذیصلاح قرار گیرد و امن بودن این محصولات تضمین شود.
به گفته منتظمی، محصولات دست ورزی شده ژنتیکی همچنین می توانند مخاطراتی در بخش تنوع زیستی، بهداشت و سلامت انسان و محیط زیست به همراه داشته باشند. لذا دست اندرکاران واردات این محصولات حتماً باید هماهنگی های لازم را با دستگاه های ذیصلاح قانونی از جمله جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست به عمل آورند.
دبیر شورای ملی ایمنی زیستی در پاسخ به این که آیا در حال حاضر محصولات دست ورزی ژنتیکی شده به کشور وارد می شود، گفت: با توجه به آمار و اطلاعاتی که برخی مسئولان ارایه دادند محصولات تراریخته به کشور وارد می شود اما متاسفانه از میزان، نوع و کشورهای مبداء این محصولات هیچ اطلاعی در دسترس نیست و در بسیاری از موارد این محصولات به صورت یک کالای عادی به کشور وارد می شوند.
وی افزود: سازمان محیط زیست به دنبال ایجاد حساسیت در میان دستگاه ها و به ویژه گمرک است تا محصولاتی که احتمال تراریخته بودن آنها وجود دارد از جمله ذرت، کلزا و سویا با دقت به هنگام وارد شدن به کشور بررسی شوند.
به گفته منتظمی اتاق تهاتر ایمنی زیستی در حال انجام اقداماتی است تا اقلام و محصولاتی که انواع دست ورزی شده آنها در جهان وجود دارد را در اختیار دستگاه های متولی واردات قرار دهد تا این محصولات به هنگام وارد شدن به کشور شناسایی و بررسی شوند.
به گفته وی مهمترین مساله در حال حاضر در خصوص محصولات دست ورزی ژنتیکی شده در کشور بحث نظارت بر واردات آنها است و این نظارت به معنی محدودیت و یا ممنوعیت ورود آنها نیست بلکه ما تنها به دنبال شناسنامه دار کردن محصولات تراریخته هستیم تا بتوان انواعی که ایمن هستند و برای سلامت انسان، تنوع زیستی و محیط زیست خطرآفرین نیستند را وارد کنیم.
دبیر شورای ملی ایمنی زیستی با بیان این که قانون امینی زیستی از سال 88 در مجلس تصویب شده یادآور شد: این قانون به تمامی دستگاه ها و حتی گمرک نیز ابلاغ شده و می بایست ورود محصولات دست ورزی شده پروسه قانونی را طی کند و گواهی تایید دبیرخانه شورای ایمنی زیستی را داشته باشد اما متاسفانه تا کنون این قانون به درستی رعایت نشده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به عنوان مثال 80 رقم ذرت تراریخته در کشورهای مختلف تولید می شود، افزود: اما تنها تعدادی از این ارقام مورد تایید دبیرخانه شورای امینی زیستی است ولی ما هیچ اطلاعی در دست نداریم که آیا تنها انواع ایمن این محصول به کشور وارد می شود یا خیر.
منتظمی در پاسخ به این که آیا در حال حاضر در داخل کشور نیز محصولات دست ورزی ژنتیکی شده تولید می شوند، اظهار داشت: در حال حاضر مراحل مختلف تولید آزمایشگاهی این محصولات در مراکز تحقیقاتی کشور انجام می شود که به صورت قانونی هنوز به مرحله کشت و تولید انبوه نرسیده اما گفته می شود به صورت غیرقانونی در برخی موارد تولید و عرضه این محصولات به صورت انبوه نیز در داخل کشور انجام می شود که متاسفانه تمام این اطلاعات جسته و گریخته است.
وی یادآور شد: با همکاری تمام دستگاه های متولی تلاش می کنیم تا پایان سال جاری تولید و به ویژه واردات محصولات تراریخته را ساماندهی کرده و به مردم اطمینان می دهیم که حتماً محصولی که از نظر ایمنی زیستی امن تر است به کشور وارد شود و همچنین با اعمال ضوابط قانونی محکمتر اجازه ورود این محصولات را تنها از کشورهای مبداء مطمئن خواهیم داد.
به گفته دبیر شورای ملی ایمنی زیستی در حال حاضر بیشترین ابهامات در خصوص کلزا وجود دارد چرا که بیشتر کلزای تولید شده در جهان از نوع دست ورزی شده است و خواه ناخواه بخش عمده ای از این محصول که به کشور ما وارد می شود از نوع تراریخته است.
وی در پاسخ به این که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال حاضر واردات محصولات تراریخته ممنوع است، گفت: این بدان معنا نیست که در این کشورها از محصولات تراریخته استفاده نمی شود بلکه این کشورها تا جایی به تکنولوژی تولید محصولات دست ورزی ژنتیکی شده دست یافته اند که دیگر نیازی به واردات آن ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha