«اسماعیل کهرم» فعال محیط زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی وضعیت سازمان های مردم نهاد را در حوزه ی محیط زیست نامساعد ارزیابی کرد و همکاری و دانش سمن ها را تنها راه چاره ی حفظ منابع موجود و حل مسایل زیست محیطی کشور دانست.

حل مسایل محیط زیست نیازمند آشتی سمن ها است

سلامت نیوز : محیط زیست به مجموعه ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودهای زنده گفته می شود که بر رشد، نمو و رفتار دیگر موجودها تأثیر می گذارند؛ همچنین فرآیند زیستن را دربر می گیرد و با آن در کنش متقابل قرار دارد.

اهمیت حفظ محیط زیست و بروز بحران های گوناگون در این زمینه سبب شد تا جامعه جهانی به صورت جدی برای نگهداری و حفظ منابع طبیعی تلاش و کوشش کند، به همین منظور نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد را در استکهلم سوئد به نام انسان و محیط زیست در پنجم ژوئن 1972 میلادی تشکیل دادند. هر سال پنجم ژوئن سالروز برپایی این کنفرانس به عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می شود تا همگان به اهمیت این موضوع پی ببرند و در راه حفظ و نگهداری محیط زندگی خویش تلاش کنند. 

گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه ی روز جهانی محیط زیست با «اسماعیل کهرم» مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گفت و گو کرده است. 

اسماعیل کهرم محیط زیست را به محیط زیست انسانی و طبیعی تقسیم کرد و مشکلات محیط زیست انسانی را کمبود شدید آب و وجود آلاینده ها در هوا و خاک بر شمرد، همچنین وضعیت نامناسب تالاب ها و جنگل های کشور را از معضلات محیط زیست طبیعی عنوان کرد.

وی معتقد است برخی مشکلات زیست محیطی از خط قرمز عبور کرده و به وضعیت بحرانی نزدیک شده اند زیرا محیط زیست کشور مدت طولانی به حال خود رها شده بود که نتیجه ی آن شرایط نامناسب حال حاضر زیست گاه ها شده است. 

این فعال محیط زیست وضعیت تالاب های کشور را بحرانی ترین مشکل این عرصه عنوان کرد و گفت که برطرف کردن مشکل های این حوزه باید در اولویت نخست حل مسایل زیست محیطی کشور قرار بگیرد. 

وی در ادامه به شرایط نامناسب پوشش گیاهی در جنگل ها و مراتع کشور اشاره و عنوان کرد که به تازگی هزار هکتار از رشته کوه های زاگرس با خشک شدن رویشگاه ها از بین رفته است و جنگل های شمال نیز در خط هجوم آفت های گوناگون قرار گرفته اند. 

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی با بیان اینکه هشت هزار و 200 گونه ی گیاهی در کشور به ثبت رسیده است، گفت: این گونه ها در بستر زمانی گسترده یی شناسایی شده اند و اکنون با گذشت زمان و تغییر وضعیت گیاهی کشور باید شرایط موجود پوشش گیاهی بررسی شود. 

کهرم در مورد انقراض برخی گونه های جانوری گفت: اکنون در ایران 532 نوع پرنده، 20 گونه 2 زیست، 90 گونه خزنده و بیش از 190 نوع پستاندار شناسایی شده است که برخی از این جانوران همچون یوزپلنگ، گوره خر، تمساح پوزه کوتاه ایرانی، زاغ بور، هوبره، میش مرغ و پرنده های تالاب در خطر انقراض قرار دارند. 

اسماعیل کهرم بازدید «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران را از سازمان حفاظت محیط زیست سازنده ارزیابی کرد و در این ارتباط گفت: از راهکارهایی که رییس جمهوری برای حل مشکل زیست محیطی ارایه کرد به آسانی می توان دریافت که وی در جریان تمام مشکل های این حوزه هست و بر آنان اشراف دارد.

وی فرهنگ سازی در زمینه ی حفظ محیط زیست را یک نیاز اساسی برای جامعه دانست و گفت: مردم در نخستین گام باید با رعایت مصرف آب و انرژی، نریختن زباله، جلوگیری از شکارهای غیرمجاز، پرهیز از تخریب مراتع و جنگل ها و ... به نگهداری از محیط زیست کمک کنند. 

این فعال محیط زیست با بیان اینکه حسن روحانی در سخنانش تاکید کرد که دولت باید به کمک مردم و سازمان های مردم نهاد(سمن) در حوزه ی محیط زیست بیاید، گفت: رییس جمهوری اعتقاد دارد که سمن ها باید با فرهنگ سازی لازم در این زمینه، مردم را برای حفظ محیط زیست آگاه کنند. اما این نهادها تخصص و آگاهی لازم را ندارند و در این راه نیاز به آموزش دارند.

اسماعیل کهرم با توجه به اینکه در زمینه ی زیست محیط مطالعه و بررسی های فراوانی انجام داده است از دولت یازدهم تقاضا کرد به صورت جدی زمینه ی لازم را برای برقراری ارتباط مناسب این نهادها با یکدیگر فراهم سازد و دوره های آموزشی و تخصصی لازم را برای آنها برگزار کند، زیرا دستیابی به محیط زیست سالم نیازمند همکاری درست و بهینه ی این نهادها است. 

وی درباره ی سمن ها اظهار داشت که سازمان حفاظت محیط زیست باید با استفاده از کارشناسان خود بر فعالیت این نهادها نظارت کند و با ارزیابی کیفیت و سطح دانش آنان به درجه بندی آنها بپردازد. 

کهرم با بیان این که در زمان حاضر حدود 340 سازمان مردم نهاد در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند ادامه داد: به نظر می رسد بیش از نیمی از این سمن ها غیر فعال هستند و حتی برخی از آنها از 2 عضو تشکیل شده است. 

کهرم از سازمان حفاظت محیط زیست خواست سمن ها را به استفاده از پنج تا 6 استاد دانشگاه و فرد متخصص مجبورکند تا آنها به صورت تخصصی تر و با اطلاعات بیشتری در این زمینه فعالیت کرده و اثرات مطلوبی را به جای بگذارند. 

اسماعیل کهرم گفت: معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به نقش تاثیر گذار سمن ها اعتقاد دارد و از زمان فعالیت خویش تا کنون، سه گردهمایی با حضور این نهادها برگزار کرده است. 

وی در پایان با اشاره به کمبود محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: محیط بانان که سختی های بسیاری را در راه حفاظت از محیط زیست کشور تحمل و از جان و دل در این راه خدمت می کنند، لازم است که برای آسایش و رفاه آنان چاره ای اندیشیده و به این سخت کوشان بیش از پیش توجه شود.

شعار روز جهانی محیط زیست در سال 2014 میلادی « به نشانه مقابله با گرمایش زمین، صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را» انتخاب شده است که به گرم شدن زمین و آب شدن یخ ها اشاره دارد. 

هدف از این نامگذاری بالا بردن سطح آگاهی از چالش های ناشی از توسعه صنعتی و افزایش طیف وسیعی از مشکلات زیست محیطی، از جمله تغییرات آب و هوا، مدیریت مواد زاید، مصرف ناپایدار، تخریب منابع طبیعی و بلایای شدید طبیعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha