نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد: كمبود شدید ویتامین B12 كه معمولا در افراد گیاه خوار بروز می‌كند، خطر بروز سكته مغزی را بیشتر در فاكتورهای خطرزای معمول سكته همچون دیابت و فشار خون بالا،‌افزایش می‌دهد.

سكته مغزی دومین عامل شایع مرگ و میر و شایع‌ترین عامل بروز معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها است. دكتر آرون گارگ، مشاور متخصص اعصاب در بیمارستان ماكس در هند می‌گوید: در حالی كه 20 درصد از مردم هند به دیابت و افزایش فشار خون مبتلا هستند، ابتلا به هوموسیستنیا (یا عارضه افزایش اسید آمینه هوموسیستن) در بدن كه در اثر فقدان ویتامین B12 بروز می‌كند، 70 درصد است. این بیماری در بین افرادی كه رژیم گیاه خواری دارند بیشتر مشاهده می‌شود چرا كه ویتامین B12 اساسا در گوشت و شیر یافت می‌شود. در واقع كمبود ویتامین B12، B6 و فولیت عامل بروز دو سوم از موارد سكته مغزی است.

این خطر در افراد گیاه خوار چهار برابر افزایش پیدا می‌كند. از آنجا كه فولیت در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود كمبود آن در گیاه خواران به ندرت اتفاق می‌افتد اما كمبود ویتامین B12‌ بسیار شایع است بویژه در بین مردم هند كه عمدتا گیاه خواری می‌كنند.

به گفته دانشمندان؛ وقتی سطح هوموسیستین افزایش پیدا كند، شانس لخته شدن خون تشدید می‌شود كه این امر می‌تواند باعث كاهش خون رسی به مغز شده و در نتیجه به وقوع سكته مغزی منجر شود.

تحقیقات نشان داده است كه سطح هوموسیستین در بیمارانی كه سكته مغزی كرده‌اند بیش از 80 درصد است.

رابطه بین سكته مغزی و گیاه خواری طی یك تحقیق پنج ساله و مفصل كشف شده است. ویتامین B12 یك ویتامین اصلی محلول در آب است كه در انواع متنوعی از مواد غذایی از جمله ماهی‌ها، گوشت و فراورده‌های لبنی یافت می‌شود.

ویتامین B12 كوبالامین هم نامیده می‌شود كه برای كمك به رشد و عملكرد طبیعی سلولهای بدن نیاز روزانه به مصرف آن وجود دارد.

این ویتامین به حفظ سلامت سلولهای عصبی (نورونها)، گلبولهای قرمز خون كمك می‌كند و هم چنین برای ساخت مولكولی وراثتی دی ان آ كه ماده ژنتیكی در تمام سلولها است، مورد نیاز است.

این ویتامین برای سلامت مغز استخوان (جایی كه سلولهای خونی تشكیل می‌شوند) و سیستم عصبی مهم و ضروری است.

مصرف ناكافی این ویتامین در عین حال منجر به بروز یك بیماری به نام «كم خونی پرینوشیوز» می‌شود كه در پی آن دریافت ناكافی اكسیژن توسط سلولها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی بروز می‌كند.

گفتنی است كه افراد مسن بیشتر در معرض خطر كمبود این ویتامین هستند چون بالا رفتن سن باعث كاهش میزان دریافت ویتامین B12 از مواد غذایی می‌شود.

ویتامین B12 در غذاهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد، غنی‌ترین منبع این ویتامین كبد و كلیه است. سایر منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر است.

هم چنین ویتامین B12 در قالب ویتامین سیانوكوبالامین یافت می‌شود و به صورت قرص، ژل یا در مولتی ویتامین قابل جویدن و یا در قالب ب كمپلكس وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha